סגן מנהיג חמאס בעזה, חליל אל-חיה, אמר בריאיון ל"ניו יורק טיימס" כי הארגון יצא למתקפה ב-7 באוקטובר כי היה צורך "לשנות את כל המשוואה". בכירים נוספים בארגון הטרור אמרו שהם מקווים ש"מצב המלחמה" מול ישראל יהפוך לקבוע. הריאיון נערך בקטאר על ידי כתב ה"טיימס" בן האברד, ובהכנת הכתבה השתתף עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן.
2 צפייה בגלריה
מחבל במתקפת טרור של חמאס באזור  מסיבת טבע ברעים
מחבל במתקפת טרור של חמאס באזור  מסיבת טבע ברעים
מחבל במתקפת חמאס באזור מסיבת הטבע ברעים
לדברי אל-חיה, מנהיגי חמאס חשו שהנושא הפלסטיני נדחק הצידה, ורק פעולה דרסטית יכולה להחיות אותו. "הצלחנו להחזיר את הנושא הפלסטיני לשולחן, ועכשיו לאף אחד באזור אין שקט", הוא אמר.
סגנו של יחיא סינוואר הוסיף כי "המטרה של חמאס היא לא לנהל את עזה ולהביא לה מים וחשמל ולא לשפר את המצב שם. הקרב הזה לא היה בגלל שרצינו דלק או פועלים. הקרב הזה הוא כדי להפוך לחלוטין את המצב". לדבריו, "הערנו את העולם משנתו העמוקה והראנו שהנושא הזה חייב להישאר על השולחן".
ב"ניו יורק טיימס" מציינים כי מראיונות במשך שבועות עם מנהיגים בחמאס, וכן עם גורמים ערבים, ישראלים ומערבים שעוקבים אחר הארגון, עולה תמונה שלפיה המתקפה תוכננה ויצאה לפועל בידי מעגל מצומצם של מפקדים בעזה - שלא חלקו מידע עם הזרוע המדינית בחו"ל, או עם בעלי בריתם האזוריים כמו חיזבאללה. כך, אנשים מחוץ לרצועה הופתעו מהיקף הפעולה ומאכזריותה.
הכותרת
לחסל את חמאס ולשמור על החוק. המלכוד המשפטי
22:35
2 צפייה בגלריה
חליל אל-חיה
חליל אל-חיה
"הקרב הזה לא היה בגלל שרצינו דלק או פועלים". חליל אל-חיה
הגורמים ששוחחו עם העיתון ציינו כי חמאס עצמו הופתע מהצלחתו בפעולה, וכי מספר הנרצחים והחטופים היה גבוה מהמתוכנן.
לטענת משרד הבריאות בעזה, שנשלט על ידי חמאס, יותר מ-10,000 פלסטינים נהרגו בעזה מאז שהחלה המלחמה. אל-חיה אמר כי היה ברור מראש שישראל תגיב למתקפה בהפצצת עזה. "מה שיכול היה לשנות את המשוואה היה מעשה גדול, וללא ספק, היה ידוע שהתגובה למעשה הגדול הזה גם היא תהיה גדולה".
שני גורמים ערבים שממשלותיהם משוחחות עם חמאס אמרו כי המטרה המרכזית של מתקפת 7 באוקטובר הייתה לקחת כמה שיותר חיילים ישראלים בשבי לצורך חילופי שבויים. גורם ביטחוני אזורי אמר כי חמאס ציפה שברגע שהמתקפה תתחיל, פלסטינים במקומות אחרים יקומו נגד ישראל, אוכלוסיות ערביות במדינות אחרות יתעוררו ו"יתפוצצו" נגד ממשלותיהן ובעלות הברית האזוריות של ארגון הטרור, כולל חיזבאללה, יצטרפו למאבק.
"אני מקווה שמצב המלחמה עם ישראל יהפוך קבוע בכל הגבולות", אמר טאהר אל-נונו, יועץ התקשורת של חמאס, "ושהעולם הערבי יעמוד איתנו".