גורם מדיני תקף את שר החוץ הירדני איימן א-ספדי, שאמר אתמול כי אין הצדקה למלחמה בעזה ואי אפשר לחסל את חמאס "בכוח הנשק", ואמר כי "מדובר בהצהרות שרק משלהבות את היצרים בירדן ובקרב הקיצונים באזור".
א-ספדי התייחס למלחמה בפסגת הביטחון האזורי בבחריין, ואמר כי "שום דבר לא מצדיק את המלחמה בעזה והיא לא משיגה ביטחון לישראל. חמאס הוא רעיון ואי אפשר לחסל רעיונות בכוח הנשק. לא ניתן לשים את חמאס ודאעש באותה קטגוריה". לאחר מכן, אמר א-ספדי מפורשות: "אנחנו לא יכולים להבין איך ישראל יכולה להשיג את מטרתה להשמיד את חמאס".
3 צפייה בגלריה
איימן חוסיין א ספדי
איימן חוסיין א ספדי
"שום דבר לא מצדיק את המלחמה בעזה". א-ספדי
(צילום: REUTERS/Hamad I Mohammed)
"מדובר בהצהרות פזיזות ונמהרות הפוגעות באינטרסים של ירדן וביכולתה לשחק תפקיד רציני. ברור לכל שמלחמתה של ישראל איננה מופנית נגד הפלסטינים אלא נגד ארגוני הטרור מבית היוצר של האחים המוסלמים", אמר הגורם המדיני. הוא גם הדגיש את החשיבות האסטרטגית שיש ליחסים בין ישראל וירדן לטובת שתי המדינות.
כבר זמן רב שבישראל עוקבים בדאגה אחרי ההתבטאויות המתלהמות והמסיתות של א-ספדי נגד ישראל. רק לפני כמה ימים הוא הודיע על השעיית פרויקט "פרוספרטי" שבמסגרתו ירדן הייתה אמורה לחתום על הסכם "מים תמורת חשמל" עם ישראל ואיחוד האמירויות. במסגרת ההסכם ישראל אמורה להקים מתקן התפלה שיספק לירדן 200 מליון מ"ק בשנה והירדנים אמורים להקים בשטחם חווה סולארית ולמכור לישראל אנרגיה ירוקה.
ההסכם הזה היה חשוב מאוד לאמירתים והיה אמור להיחתם בוועידת האקלים באבו דאבי. המו"מ על ההסכם שנמצא בשלב מתקדם נעצר בגלל הירדנים. בישראל נדהמו מההצהרה של א-ספדי שפוגעת באינטרסים ירדניים ובמאמץ להרגיע את דעת הקהל המתלהמת בירדן.
3 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא עזה כוחות צה"ל סיוע הומניטרי
בית חולים שיפא עזה כוחות צה"ל סיוע הומניטרי
כוחות צה"ל מביאים סיוע הומניטרי לשיפא. א-ספדי טוען: "התנהגות ברברית"
(צילום: דובר צה"ל)
בנאום שנשא אתמול אמר שר החוץ הירדני כי מלחמת ישראל בעזה איננה הגנה עצמית אלא תוקפנות בוטה. הוא הזהיר כי ירדן תעשה את כל מה שנחוץ למניעת עקירת פלסטינים כתוצאה מההפגזות האינטנסיביות בעזה. "לא נרשה שזה יקרה, זה פשע מלחמה והוא יהווה איום ישיר על ביטחוננו הלאומי". עוד טען כי ישראל אומרת זה שנים ש"הדרך היחידה להתקדם היא גירוש פלסטינים מארץ סביהם ומחיקתם מעל פני האדמה".
א-ספדי הוסיף כי "מדינות ערב לא ישלחו כוחות ערביים לעזה. הדרך היחידה להתקדם היא פתרון שתי המדינות לישראלים ולפלסטינים, למרות שתהליך השלום נעצר. נראה שהקיפאון הזה פגע במאמצים שהשקיעה ישראל להגיע להסכמי נורמליזציה עם מדינות ערב ובמיוחד עם סעודיה. לא ניתן לעקוף את הסוגיה הפלסטינית בדרך להגשמת שלום אזורי. המלחמה הזו לא מביאה אותנו לשום מקום חוץ מהחרפת הסכסוך והאיום בהרחבתו למלחמות אזוריות".
במקרה אחר, תקף א-ספדי את ישראל בציוץ ב-X (טוויטר לשעבר) וטען כי התנהגותה בבית החולים שיפא בעזה "ברברית": "איך מועצת הביטחון יכולה לשתוק כשכופים על תינוקות לצאת מהאינקובטורים שלהם? אנחנו מגנים את השתיקה סביב הברוטאליות הזאת. זה כיסוי לפשעי מלחמה. זה לא מקובל, לא מוצדק. המועצה חייבת לפעול".
בהתבטאות אחרת אמר א-ספדי: "חתמנו על הסכם השלום עם ישראל במסגרת מהלך ערבי כולל להגיע לפתרון שתי המדינות, וזה לא הושג. באווירה הזו ההסכם הזה יהיה מסמך על מדף מכוסה אבק במחסן כלשהו. אנחנו מכבדים את האנשים שלנו ואת דעת הקהל שלנו". הוא הוסיף כי "הסכם השלום עם ישראל לא שווה כלום ככל שלא תקום מדינה פלסטינית".
3 צפייה בגלריה
בעמאן, ירדן הפגנה נגד ישראל פרו פלסטינית
בעמאן, ירדן הפגנה נגד ישראל פרו פלסטינית
הפגנה נגד ישראל בעמאן
(צילום: רויטרס / Alaa Al Sukhni)
בריאיון לרשת BBC הבריטית אמר שר החוץ הירדני: "האם מישהו מאמין שעם כמות הכעס והזעם שישראל יוצרת אנחנו יכולים לעסוק בכל פרויקט כלכלי? לא נחתום על הסכם הפרוספריטי כשהעם כל כך זועם ממה שישראל עושה, הסכמי שלום יהפכו למסמכים המעלים אבק".
בישראל נדהמים מהאופן שבו א-ספדי פוגע באינטרסים ירדניים מובהקים ובשעה שהוא מסית נגד ישראל - היחסים בין המדינות נמשכים. ישראל אפילו מאפשרת לירדנים להכניס סיוע הומניטרי לעזה ולהצניח שם ציוד רפואי. ישראל גם סייעה לירדנים לחלץ את אזרחיהם מעזה.
דברי שר החוץ לא משקפים את שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות, שנמשך כל הזמן ולא הייתה פגיעה בו. הירדנים גם עושים הרבה כדי להרגיע את הרחוב. הם מנטרלים חלק מההפגנות נגד ישראל ולא מאפשרים למפגינים להתקרב אל הגבול עם ישראל ואל מתחם שגרירות ישראל בעמאן.
ירדן הייתה המדינה הערבית היחידה שבאופן מוצהר החזירה את השגריר שלה מישראל להתייעצויות וביקשה ששגריר ישראל בירדן לא יחזור לעמאן. הם היו היחידים שנקטו בהקשר זה צעד פוליטי. למרות זאת, אין נתק ביחסים בין המדינות, שמתקיימים בעיקר טלפונית בהיעדר שגרירים בשתי המדינות.
בישראל נושכים שפתיים כבר הרבה זמן מול ההתבטאויות של הירדנים אבל נראה שהירדנים חוצים קווים מדאיגים וההתלהמות נגד ישראל מקבלת גוונים אנטישמיים כגון פרסומת של רשת בתי קפה ירדנית בשם "גוסתא קופי" למשקה בשם "הולו גוסטא" (שמצלצל דומה למילה שואה באנגלית), שבו שורפים בברנר מרשמלו כחול לבן עם סמל מגן דוד - שמזכיר דגלי ישראל. למשקה מוסיפים גם דגל פלסטיני וברקע משמיעים שירים לאומניים ואת הכיתוב: "אני מרגיש את הטעם הערבי".