69 שנים לאחר שנמסר למשפחה כי הבן שחלה הלך לעולמו, במשרד הבריאות הודיעו אתמול (ראשון) כי הם נערכים לפתיחה ראשונה של קבר בפרשת ילדי תימן, התינוק עוזיאל חורי. פתיחת הקבר בבית העלמין סגולה בפתח תקווה מתוכננת ליום שני בשבוע הבא. המטרה היא לבדוק אם אכן אותו תינוק שנולד ב-1952 ולפי הרשויות נפטר שנה לאחר מכן - הוא שקבור במקום.
מזל ברקו, אחותו של עוזיאל חורי אמרה ל-ynet כי לאורך השנים המשפחה כמעט והרימה ידיים. "אנחנו המשפחה הראשונה שבאמת תיישם את הוראת השעה של חברת הכנסת נורית קורן. זה היה הליך ארוך ולא נעים, אבל לשמחתי שופטת בית המשפט העליון לא עזבה לרגע את הפרשה והייתה לצדנו", אמרה ברקו.
ובכל זאת, ברקו סקפטית שפתיחת הקבר תסגור מעגל עבור המשפחה: "אני לא בטוחה שנקבל את האמת. לפי הסיפור של הוריי, לפני 40 שנה הם הובאו לבית העלמין סגולה ונאמר להם שבאחד משלושת הקברים קבור אחי, אבל לא ידוע באיזה מהם. כשנה לאחר מכן הונחה שם מצבה עם השם שלו".
1 צפייה בגלריה
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
הפגנה במחאה על פרשת ילדי תימן, ביוני 2021
(צילום: משי בן עמי)
ברקו הוסיפה כי "אין לי אמון במדינה, אנחנו מחכים לראות מה יהיה. אולי זה קבר שאין בו כלום? אולי נקבר שם בעל חיים? אולי הקברים ריקים ורשומים על ילדים שכביכול נפטרו?". לדבריה, "אנחנו באמת מותשים מהפרשה הזו, וזה משהו שאנחנו סוחבים יום יום".
במשרד הבריאות אמרו כי פתיחת הקבר נעשית בהתאם לחוק שאושר לפני ארבע שנים, לשם זיהוי ועריכת בדיקה גנטית לקשר משפחתי. לפי הודעתם, מטרת פתיחת הקבר היא לאפשר את הוצאת שרידי הגופה לשם זיהויה ובכלל זה לקיחת דגימת DNA לשם עריכת בדיקת קשר למשפחה.
פתיחת הקבר תיעשה בהתאם לבקשת משפחת חורי וצו של בית המשפט שניתן בהתאם להוראות החוק. בשנה שעברה בית המשפט העליון הורה ליועץ המשפטי לממשלה לאפשר את פתיחת קבר התינוק.
משפחת חורי עלתה לארץ ב-1948. עוזיאל ואחיו נולדו ארבע שנים לאחר מכן, ובהיותו כבן שנה חלה עוזיאל, נלקח על ידי שירותי הרווחה, הועבר לבית חולים וכעבור זמן קצר קיבלה המשפחה הודעה שהוא נפטר. ועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדי תימן קבעה שהוא אכן נפטר וקבור בבית העלמין סגולה.

במשרד הבריאות אמרו כי "מתוך רצון להגיע לחקר האמת ולהסיר את חששות המשפחות בדבר זהות יקיריהן, משרד הבריאות תמך בשעתו בחקיקת החוק ונטל על עצמו להיות אמון וממונה על ביצועו. זהו אירוע רגיש ומורכב ואנו עושים את מרב המאמצים כדי להתנהל באופן מכבד לטובת המשפחה".
משפחות רבות אשר מתקשות לקבל תשובות בנוגע לילדם שנפטר או נעלם, מנהלות הליכים משפטיים מול המדינה - אחדים שמטרתם פתיחת הקבר שבו נקבר הילד לכאורה, ואחרים שמטרתם קבלת פיצויים כספיים. כך גם משפחתו של התינוק עוזיאל חורי, שמנהלת מאבק משפטי ממושך בארבע השנים האחרונות, בכדי לפתוח את הקבר המדובר.
בית המשפט לענייני משפחה אישר את פתיחתו, אולם המדינה ערערה על כך שוב ושוב. באוקטובר האחרון שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק-ארז העבירה ביקורת חריפה על התנהלות המדינה בתיק זה, ש"סיכלה את ביצועו של פסק הדין ולא חדלה מלהגיש בקשות וערעורים, תוך כדי שהיא מעלה טיעונים שבית המשפט העליון דחה". השופטת הורתה כאמור על קביעת מועד לפתיחת הקבר ודחתה את ערעור המדינה.
הודעת משרד הבריאות בנוגע לפתיחת הקבר של הילד עוזיאל חורי מגיעה כשברקע ביקורת שהוא עשוי לספוג היום, בדיון ראשון שתערוך ועדת הבריאות של הכנסת בנוגע לגניזת דוח שיושב כבר שנה בין כותלי המשרד ואינו רואה אור - ומצביע על התנהלות בעייתית ומדאיגה מצד מנהלי בתי חולים, רופאים, אחיות וגורמי רפואה נוספים, בכל הנוגע לטיפול בילדי העולים החדשים מתימן, המזרח והבלקן.
פורסם לראשונה: 23:55, 15.05.22