2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מצלמות מצלמה מעקב אבטחה
אילוסטרציה מצלמות מצלמה מעקב אבטחה
מערכות צילום יוצבו ברחבי הארץ. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הוועדה לביטחון לאומי אישרה אתמול (חמישי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להסדרת מערכות צילום מיוחדות במרחב הציבורי, והשימוש בהן על ידי המשטרה. יו"ר הוועדה ח"כ צביקה פוגל - שאישר לבדו את ההצעה מאחר שחברי הוועדה האחרים לא נכחו בדיון - אמר כי "החוק יאפשר להפעיל מערכות צילום מיוחדות שיצילו חיים ויסייעו למנוע פשעים וטרור", וכי "החובה שלנו לאפשר את חופש זכויות הפרט לא עומדת בפני הזכות לחיות ולהנות משגרת חיים נורמלית".
באגודה לזכויות האזרח בישראל חוששים מהצעת החוק, וטוענים כי "מדובר בכלי אימתני שמאפשר למדינה לדעת איפה נמצא כל אחד מאיתנו בכל רגע נתון. המערכת עוקבת ומאתרת חשודים לפי רשימת מבוקשים, אבל אגב כך היא מתעדת ואוגרת מידע על מאות אלפי אזרחים". עוד נטען כי מדובר במנגנון מעקב קיצוני, שמאפשר למשטרה לקבל מידע פרטי ורגיש על מיקומם של אזרחים בזמן אמת - ואף "לחזור במנהרת הזמן" ולשחזר את מסלול תנועתו של אדם.
2 צפייה בגלריה
 הוועדה לביטחון לאומי
 הוועדה לביטחון לאומי
יו"ר הוועדה לביטחון לאומי. ח"כ פוגל
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
על פי ההצעה, יוצבו ברחבי הארץ מערכות צילום המאפשרות צילום של חפצים והשוואתם למידע מזוהה שהוזן למערכת. כך למשל, יוכלו המשטרה וגופים ציבוריים אחרים ליצור מאגר של תנועת הרכבים בישראל על בסיס לוחיות הרישוי. "לנוכח הרגישות אל מול הזכות לפרטיות", כך נכתב בהצעה, "מוצע לקבוע הוראות ותנאים בהם יעשה שימוש באמצעים אלו ובמידע שנאגר בהם".
עו"ד דבי גילד חיו, שנכחה בדיון מטעם האגודה לזכויות האזרח, אמרה כי "יש לתקן את הצעת החוק ולאסור על המשטרה לנהל את מאגר המידע, וכי חלק מהסעיפים - ובמיוחד הסעיף שמסמיך שימוש במצלמות לשמירה על "שלום הציבור" - עשויים לאפשר שימוש במצלמות באופן שיפגע בחופש ההפגנה". בנוסף, היא טענה כי הפיקוח על השימוש במאגר הוא "בלתי מספק באופן קיצוני", והדגישה כי "נהלים רבים בנוגע לשימוש בו ייכתבו בתוך המשטרה".
פורסם לראשונה: 23:25, 13.07.23