4 צפייה בגלריה
רוברט מאלי
רוברט מאלי
מאלי. "מצפה שהחקירה תסתיים בקרוב"
(צילום: AP)
רוברט מאלי, השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לענייני איראן, הוצא לחופשה כפויה לאחר שהסיווג הביטחוני שלו נלקח ממנו לפני כחודשיים, בעקבות חקירה על אופן הטיפול שלו במידע מסווג. גורם אמריקני אמר הלילה (בין חמישי לשישי) כי הסיווג הביטחוני של מאלי "הושעה על רקע חקירת ביטחון דיפלומטית" של מחלקת המדינה בחשד לטיפול לא נכון במידע.
לאחר ההודעה על הוצאתו לחופשה, מאלי מסר לרשת CNN: "הודיעו לי שהסיווג הביטחוני שלי נמצא בבדיקה ולא נמסר לי מידע נוסף. אני מצפה שהחקירה תסתיים בקרוב ושתוצאותיה יהיו חיוביות. בינתיים, אני בחופש". האישור מפי מאלי, שבמסגרת תפקידו עסק בין היתר בהחייאת הסכם הגרעין עם איראן, הגיע לאחר שאמש דיווח ערוץ Iran International כי מאלי אינו בתפקידו כבר שבועות ארוכים.
4 צפייה בגלריה
רוברט מאלי נפגש עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף
רוברט מאלי נפגש עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף
שיחות הגרעין ב-2015. מאלי נחשב לאחד מאדריכלי ההסכם
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן. השליח שלו לענייני איראן מושעה, ברקע השיחות הבלתי-ישירות עם טהרן
(צילום: AFP)
דובר במחלקת המדינה האמריקנית מסר בתגובה כי מאלי נמצא בחופשה ומי שמחליף אותו הוא סגנו. גורם המעורה בפרטים אמר כי "הוא (מאלי) נעלם לגמרי. לא משתתף בשיחות ולא בפגישות". שני גורמים אחרים טענו בשיחה עם רשת CNN כי מוקדם יותר השנה הגבירה מחלקת המדינה את חקירתה לגבי אופן הטיפול של השליח המיוחד במידע מסווג, שבעקבותיה הוחלט לשלול ממנו בחודשיים האחרונים את הסיווג הביטחוני שלו.
מאלי, בן 60, שימש בעבר יועץ בכיר של הנשיא ברק אובמה לענייני מדיניות חוץ, ומונה לפני כשנתיים וחצי לשליח האמריקני המיוחד לענייני איראן בממשל ביידן. ההחלטה עוררה אז ביקורת בקרב גורמים רפובליקניים ופרו-ישראליים, שטענו כי יגלה רכות מול איראן, מכיוון שהיה אחד מאדריכלי הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. במהלך כהונתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ כידוע החליטה ארה"ב לפרוש מאותו הסכם, ובימים אלה ממשל ביידן חותר להחיותו.
השליח המיוחד המושעה הוזכר לפני כעשור כמי שנפגש עם ראשי חמאס, בהם מחמוד א-זהאר, ושוחח עמם. אז הוא טען כי במסגרת תפקידו הוא משוחח עם גורמים בכל העולם. מאלי גם היה מבכירי המועצה לביטחון לאומי שהיו מעורבים בהסכמי קמפ דייוויד בתחילת המילניום.

4 צפייה בגלריה
ערפאת קלינטון וברק בקמפ דייוויד
ערפאת קלינטון וברק בקמפ דייוויד
היה מבכירי המעורבים בהסכם ההוא. ערפאת, קלינטון וברק בקמפ דייוויד
(צילום: AP)
השעייתו מגיעה כשברקע נמשכים המגעים בין ארה"ב לאיראן על הסכם גרעין חדש. מוקדם יותר החודש מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמנם דחה את הדיווחים שלפיהם ארה"ב ואיראן קרובות להסכם - אבל בישראל מעריכים שהסכם הבנות בין וושינגטון לטהרן יושג תוך שבועות.
לאחר הדיווח הבלעדי של איראן אינטרנשיונל על חקירתו של רוברט מאלי והדחה אפשרית מתפקידו כנציג מיוחד של ארה"ב לענייני הרפובליקה האיסלאמית, אישר מאלי כי הסיווגים הביטחוניים שלו נחתכו והוא בחופשה ללא תשלום.
לאחר פרסום הדו"ח כתב מאלי באימייל בתגובה לפניות מהתקשורת: "הודעתי שגישת האבטחה שלי נבדקת. לא קיבלתי מידע נוסף, אבל אני מצפה שבעיה זו תיפתר בקרוב. בינתיים אני בחופשה".
לפני שבועיים אישרו גורמים מערביים כי איראן וארה"ב מנהלות שיחות על צעדים שיגבילו את תוכנית הגרעין האיראנית, יובילו לשחרור אסירים, תהליך שבו התמקד השליח מאלי, וכן להפשרת נכסים איראניים שהוקפאו בידי ארה"ב. גורם איראני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "אפשר לקרוא לזה איך שתרצו - הסכם זמני, הסכם ביניים או הבנות משותפות - שני הצדדים רוצים למנוע הסלמה נוספת".
גורם מערבי ששוחח עם רויטרס אמר שהמטרה המרכזית של ארה"ב היא למנוע מהסיטואציה להידרדר ולהימנע מעימות אפשרי בין ישראל לאיראן. "אם האיראנים 'יטעו בחישוב', הפוטנציאל לתגובה ישראלית קשה הוא משהו שאנחנו רוצים להימנע ממנו", אמר הגורם.
ב"ניו יורק טיימס" דווחו פרטי ההסכם המתגבש, שאותו הגדיר ראש הממשלה בנימין נתניהו "הסדר": השיחות הבלתי-ישירות, שחלקן התקיימו בעומאן, יובילו לכך שאיראן תסכים לא להעשיר אורניום מעבר לרמת הייצור הנוכחית שלה, של 60%. לפי גורמים איראנים, טהרן גם תפסיק את המתקפות של שלוחיה על כוחות אמריקניים בסוריה ובעיראק, תרחיב את שיתוף הפעולה שלה עם פקחי גרעין בינלאומיים ותימנע ממכירת טילים בליסטיים לרוסיה.
טהרן גם תשחרר שלושה אסירים איראנים-אמריקנים, שארה"ב טוענת שנעצרו שלא כדין. ב"טיימס" ציינו כי גורמים אמריקנים לא אישרו קשר כזה בין האסירים להפשרת הנכסים, וגם לא כל קשר בין חילופי אסירים לענייני הגרעין.