הסופה "אלפיס", שצבעה את טורקיה ויוון בלבן, הגיעה לישראל: שלג החל לרדת הבוקר (יום ד') בצפון רמת הגולן, בכפרים הדרוזים מדווחים על שלג כבד. באתר החרמון אמרו כי בשעות הלילה התווספו כ-20 ס"מ של שלג במפלס התחתון. האתר סגור למבקרים וגולשים. שלג קל החל להיערם בפסגת הר מירון. בצפת ירד גשם מעורב בשלג, וברק שפגע בקופסת חשמל צמודה לבית גרם לשריפה קטנה שכובתה.
בשל השלג שיורד בצפון הגולן הודיעה המשטרה על חסימת כמה כבישים. מדובר בין היתר בכביש 99 שנחסם מצומת שיאון לכיוון צפון, כביש 959 מצוק עורבים (קלע) לצפון, כביש 91 מצומת קדמת צבי לצפון וכביש 98 מצומת הבשן לצפון. באגף התנועה של המשטרה אמרו כי "יש לנהוג בהתאם לתנאי הדרך. בזמן גשם או שלג יש להאט את מהירות הנסיעה".


4 צפייה בגלריה
סופת "אלפיס" במושב אודם
סופת "אלפיס" במושב אודם
סופת "אלפיס" במושב אודם
(צילום: אורי קלנר)
לפי השירות המטאורולוגי, נכון לשעה 10:00 חיפה היא שיאנית הגשמים - אחרי שבתחנה בטכניון נמדדו 62.4 מ"מ. בשבי ציון שליד נהריה נמדדו 48.2, בראש הנקרה 48.7, בקיבוץ אילון שבגליל המערבי 29.2, באשחר 27.2, בעמיעד 21.3, בכפר נחום שליד הכינרת 15.5, בכפר בלום 15, בעין כרמל 44.7, בזכרון יעקב 22.7, בעפולה 6.7, בדיר חנא 18.4, בחדרה 12.6, בעין החורש 15.9, ביבניאל 5.2, בצפת 19.8, במרום גולן 11.7 ובכפר גלעדי 18.9 מ"מ של גשם.
משעות אחר הצהריים או הערב ירד שלג גם בהרי המרכז, כולל בירושלים. ההערכה היא שהוא ירד גם בשעות הלילה וייערם לכ-20-10 ס"מ, בעיקר בשכונות הגבוהות של העיר. שלג צפוי לרדת גם בהרים נמוכים יותר, שגובהם כ-600 מטרים. בסך הכול צפויים לרדת בין 100 ל-150 מ"מ של גשם עד שבת וקיים חשש להצפות באזור החוף.


4 צפייה בגלריה
סופת "אלפיס" במג'דל שמס
סופת "אלפיס" במג'דל שמס
שלג במג'דל שמס
(צילום: ראיף כלאילה)
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר בריאיון לאולפן ynet כי הלימודים בבירה יסתיימו בשעה 15:00 ולגבי מחר אין החלטה עדיין לגבי הלימודים: "יש לנו 210 מפלסות שלג, שהחל משעות הצהריים יהיו מפוזרות ברחבי העיר כדי לפלס את השלג על מנת שהכבישים יהיו פנויים, הדרכים יהיו פנויות".
ליאון אמר כי הוא לא ממליץ לנסוע בשעות שבהן השלג ירד: "דאגנו לתושבים שזקוקים לסיוע בשעות הקשות האלה, אנחנו נעבוד כל הלילה, אלף עובדים של עיריית ירושלים שיעבדו ויעברו בין דרי הרחוב, בין הנזקקים למיניהם. תגברנו את מוקד 106 לכל סיוע שתושב צריך ובעזרת ה' אנחנו נעבור את זה בחגיגת שלג".
4 צפייה בגלריה
סופת "אלפיס" במג'דל שמס
סופת "אלפיס" במג'דל שמס
מג'דל שמס נצבעה בלבן
(צילום: ראיף כלאילה)

בזמן שבצפון רמת הגולן כבר נהנים מהשלג, ביישובים הגבוהים במרכז נערכים למזג האוויר הסוער. יום הלימודים בירושלים יסתיים בשעה 15:00 בכל מערכת החינוך, כולל צהרונים, חינוך מיוחד ומעונות יום. 210 כלים הנדסיים ואלף עובדי עירייה יהיו פרוסים ברחבי העיר ומוכנים לפנות שלג ולפזר מלח. ביישובי יהודה ושומרון נערכים לשלג. מטה חירום הוקם, המועצה הכינה טרקטורים לפילוס השלג, נתיבי ישראל יספקו כלים למקומות הגבוהים במיוחד, האמבולנסים זכו לשרשראות שלג, והתקווה היא שמערכת החשמל לא תקרוס גם הפעם, כמו בעבר.
משרד התחבורה קורא לציבור להיערך להפסקה אפשרית של שירות התחבורה הציבורית הבינעירונית אל רמת הגולן וממנה, וכן בצפת והגליל העליון, שומרון, בנימין, אזור ירושלים רבתי, גוש עציון והר חברון. שינויים בלוחות הזמנים ובמסלולי קווי האוטובוסים יעודכנו במוקד המידע הארצי לתחבורה ציבורית ובמוקדי השירות של המפעילים. רכבת ישראל נערכת להפעלת השירות באופן מתוגבר במקרה של חסימות כבישים, לרבות כביש 1.
מספרי הטלפונים של המוקדים:
• רשות ארצית לתחבורה ציבורית - *8787
• רכבת ישראל - *5770
• חברת נתיבי ישראל- *2120
• נתב"ג - *6663

4 צפייה בגלריה
סופת "אלפיס" בקיבוץ אל-רום
סופת "אלפיס" בקיבוץ אל-רום
בצפת נערכים לשלג
(צילום: דוברות עיריית צפת)
אלון פלג, מנהל מרחב מרכז בחטיבת האחזקה בנתיבי ישראל, אמר בריאיון לאולפן ynet, כי "נתיבי ישראל בעצם ערוכה מהצפון ועד הדרום עם קרוב לכ-400 כלי צמ"ה, שפרוסים לאורך הצירים, כולל גזרת ירושלים, על מנת לתת מענה כמה שיותר מהר על מנת לפתוח את הצריכים למשתמשי הדרך". פלג הוסיף כי החשש הגדול הוא מנהגים, שיירצו לנסוע לראות את השלג, אך יתקעו בצידי הדרכים במזג האוויר הסוער ולכן יהיה צורך לחלץ אותם.
ממחוז ירושלים של כבאות והצלה לישראל נמסר: "אנו קוראים לציבור להימנע מהרפתקאות מיותרות. אין לנסוע בשלג שלא לצורך ממשי ודחוף. המלצה דומה גם בעניין טיולי שטח בנחלים השוצפים, המראה אמנם מרהיב אך הסכנות הצפויות לא משתלמות". בכבאות הזהירו גם משריפות כתוצאה משימוש באמצעי חימום לא בטיחותיים, כגון תנורי סלילים ומפזרי חום שהיו צמודים למיטה או לחומרים דליקים אחרים".
ומה צפוי בהמשך השבוע? מחר בשעות הבוקר הטמפרטורה תעלה מעט, אך עדיין יהיה גשום וחורפי. השלג יהפוך לגשם ולכן אם ייערם - לא יישאר הרבה זמן על הקרקע. גם ביום שישי יהיה גשום וחורפי עם שלג בחרמון. בשבת ירד גשם מקומי בהפוגות ארוכות, וביום ראשון לא צפוי גשם.