גורמי מודיעין וצבא ישראליים הגיעו למסקנה שחלק גדול מכלי הנשק שבהם חמאס עשה שימוש בטבח ב-7 באוקטובר הגיעו ממקור בלתי צפוי – צה"ל. כך נכתב בכתבה נרחבת של ה"ניו יורק טיימס", שבה נחשף גם כי לפני מתקפת הפתע היו לא פחות מ-12 מנהרות הברחה בין סיני לרצועת עזה.
במשך שנים, ההערכה הייתה שחמאס משיג את אמצעי הלחימה שלו דרך נתיבי הברחות תת-קרקעיים. אבל מודיעין חדש הראה כי ארגון הטרור הצליח להרכיב לא מעט מהרקטות ומהטילים נגד טנקים שבהם השתמש מאלפי פצצות שהטילה ישראל על הרצועה, ולא התפוצצו. כך עולה מניתוח של גורמי מודיעין ישראליים ומערביים. חמאס גם חימש את הלוחמים שלו בנשק שנגנב מבסיסי צה"ל.
4 צפייה בגלריה
אמצעי לחימה, רקטות ומשגרים שנמצאו במרחב בית ספר סמוך למוצב חמאס
אמצעי לחימה, רקטות ומשגרים שנמצאו במרחב בית ספר סמוך למוצב חמאס
רקטות שאותרו ברצועה. קצין מודיעין ישראלי מעריך שחלקן נבנו מטילים ישראליים ששוגרו לעזה
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
בישראל לא הצליחו לזהות את כוונות חמאס לפני מתקפת הפתע. פריצת הגדר בבוקר 7 באוקטובר
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי המודיעין שנאסף בחודשי הלחימה גילה כי כמו שבישראל לא הצליחו לזהות את כוונות חמאס לפני מתקפת הפתע, גם לא הוערכה נכונה יכולתו להשיג כלי נשק ותחמושת בדרך זו.
דוח צבאי מתחילת השנה שעברה הראה כי אלפי כדורים ומאות רובים ורימונים נגנבו מבסיסים צבאיים. משם, נכתב, חלק מהם הועברו לפלסטינים ביהודה ושומרון – ואחרים לעזה, דרך סיני. "אנחנו מתדלקים את האויבים שלנו בעזרת נשק שלנו", נכתב שם בהערת אגב.
ההשלכות נראו בבירור אחרי 7 באוקטובר. שעות אחרי שמחבלי חמאס החלו במתקפת הפתע, גילו לוחמים ישראלים גופה של מחבל שנורה למוות ליד אוגדת עזה שברעים – כשעליו רימון עם כיתוב ישראלי. מחבלי חמאס נוספים פרצו לבסיס, בזזו נשק וחזרו איתו לעזה.
קילומטרים ספורים משם, צוות פורנזי ישראלי אסף את אחת מ-5,000 הרקטות שנורו על ידי חמאס באותו יום. הוא בחן את הרקטה, ולפי קצין מודיעין ישראלי העריך כי ככל הנראה נבנתה מטיל ששוגר לרצועה, ולא התפוצץ.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבת הנח"ל בדרג' תופאח שברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבת הנח"ל בדרג' תופאח שברצועת עזה
פיר למפעל תת-קרקעי לדיוק רקטות. חמאס פיתח יכולות לניצול מחדש של התחמושת הישראלית
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפות צה"ל בשטח רצועת עזה במרחב בית לאהיה וחאן יונס
תיעוד מתקיפות צה"ל בשטח רצועת עזה במרחב בית לאהיה וחאן יונס
"יש להם תעשייה צבאית בעזה. חלק מעל האדמה, חלק מתחת". פעילות צה"ל ברצועה
(צילום: דובר צה"ל )
כלי נשק רבים הגיעו לחמאס דרך סיני. חצי האי הפך למוקד של הברחות נשק, וגורמי מודיעין ישראליים העריכו כי התגלו בו תחמושת וכלי נשק ממלחמות בלוב, אריתריאה ואפגניסטן.
לפי שני גורמי מודיעין ישראליים, לפחות 12 מנהרות קטנות היו פעילות בין סיני לרצועה ב-7 באוקטובר. דובר מטעם ממשלת מצרים טען כי הצבא עשה את חלקו בחסימת המנהרות מהצד המצרי. "חלק גדול מכלי הנשק שנמצאו ברצועת עזה הם תוצאה של הברחת נשק מישראל", אמר.
בתחקיר צוין כי חמאס פיתח יכולות משמעותיות לניצול מחדש של החימוש הישראלי שלא התפוצץ במהלך הסבבים בשנים שקדמו למתקפת הטרור, וכי אנשיו הצליחו "לנסר" ראשי קרב של פצצות ישראליות במשקל של יותר מ-900 ק"ג – ולקחת מהן את חומרי הנפץ שלהן. "יש להם תעשייה צבאית בעזה. חלק מעל האדמה, חלק מתחת לאדמה, והם מסוגלים לייצר הרבה ממה שהם צריכים", אמר לעיתון אייל חולתא, ראש המל"ל בממשלה הקודמת.
גורם צבאי במערב ששוחח עם העיתון בעילום שם הוסיף כי רוב חומרי הנפץ שחמאס עושה בהם שימוש במלחמה הנוכחית יוצרו על בסיס חימוש ישראלי שלא התפוצץ. הוא נתן כדוגמה לכל מטען נפץ ששימש את חמאס בתקרית הקשה בחודש דצמבר בשג'אעיה – שבה נהרגו עשרה לוחמים ובהם סגן-אלוף תומר גרינברג, שהיה מפקד גדוד 13 של חטיבת גולני.
חמאס לא מסתיר את השימוש שלו בנשק ישראלי "ממוחזר", ואחרי מבצע "צוק איתן" ב-2014 הקים צוותי הנדסה שאספו את החימוש שלא הופעל כגון פגזי תותחים ופצצות MK-84 מתוצרת אמריקנית. אותם צוותים, כך לפי הדיווח כעת, עבדו יחד עם יחידת החבלנים של המשטרה הפלסטינית, במטרה לאפשר לתושבים לחזור לבתיהם בבטחה – אבל גם סיפקו לחמאס את הנשק למלחמה הבאה. "האסטרטגיה שלנו היא להשתמש מחדש ברכיבים הללו ולהפוך את המשבר להזדמנות", אמר מפקד בזרוע הצבאית של חמאס לרשת אל-גז'ירה ב-2020.