1 צפייה בגלריה
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
פורר, ביטון ומיכאלי
(צילום: יריב כץ, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, הדר יואביאן)
עוד מורד בקואליציה: יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (כחול לבן) החליט הבוקר (רביעי) להפסיק להצביע עם הקואליציה וביטל את הישיבות הקרובות של הוועדה בראשותו במחאה על התנהלותה של שרת התחבורה מרב מיכאלי ברפורמת מחירי התחבורה הציבורית.
לדבריו, התשובות שהגישה מיכאלי לוועדה על הפניות בעניין מחירים האוטובוסים בפריפריה לא מספקות, וביטון האשים אותה בניסיון להסתיר מהציבור מחטף של עליית מחירים. "אני לא מתכוון להצביע עם הקואליציה למעט בהצבעות אי-אמון לממשלה", מסר ביטון שאיים גם להצביע נגד חוקים מסוימים. "בסוף הנסיעה באופקים, בטבריה ובקריית שמונה עלתה 2.4 שקל - ועכשיו היא עולה 5.8 שקל. גם הדיור לא התייקר ככה. זה מחטף שרציתם להסתיר מהציבור", אמר.
עוד ציין ביטון כי בכוונתו לעצור כל מהלך חד-צדדי של משרד החקלאות בטענה שמדובר בפגיעה במוחלשים ואמר: "אם יש מנהיגות בישראל, ראש ממשלה וראש ממשלה חליפי, ניתן למנוע פגיעה. גם שינוי של 70%-80% אקבל, או שתידחו את הרפורמה ובצעו אותה בהסכמה איתנו".
לדברי ח"כ ביטון, "תביאו תוצאה, עד אז לא אצביע במליאה בשלב ראשון, אולי בהמשך אצביע נגד חוקים מסוימים. החל מעכשיו כל דיוני ועדת הכלכלה מבוטלים". ביום שלישי שעבר דרש ח"כ ביטון משרת התחבורה מיכאלי תשובות בכתב על ההשגות הרבות שהעלו חברי הוועדה בנוגע לרפורמה. השרה מיכאלי הגיבה לדברים בכתב, אולם לדברי ח"כ ביטון היא לא באמת השיבה על השאלות.
במכתב התשובה שנשלח אמש לביטון, הרעיפה השר מיכאלי שבחים על הרפורמה וטענה כי היא יוצרת מערך תעריפי נסיעה שוויוני. בהתייחסה לחלק משאלות חברי הוועדה, טענה שרת התחבורה כי הנסיעות בחינם לבני 75 ויותר לא הורדה לגיל היציאה לפנסיה בשל חוסר בתקציב. "נכון לעכשיו אין תוספת תקציבית להגדלת הטבה לגילים צעירים יותר", כתבה השרה מיכאלי ובכך העבירה את האחריות למשרד האוצר.

בנוגע לשאלה מדוע ההנחה לסטודנטים לא שופרה, השיבה השרה מיכאלי כי המהלך של "חופשי-חודשי ארצי" הופך לכדאי יותר עבורם לרכישה. על השאלה מדוע מלווה לנכה לא מקבל הטבה בדמות נסיעה חינם, השיבה השרה כי הוא מקבל 50% הנחה.
הדיון הבוקר בוועדת הכלכלה, היה השלישי שבו חבריו ביקשו הסברים על הרפורמה בתחבורה מצד נציגי המשרדים הרלוונטיים. בדיונים הקודמים טענו כמה מחברי הוועדה כי הרפורמה נעשתה בחטף, בזמן פגרת הכנסת וללא ידיעתם.
ח"כ ביטון התייחס בדיון לסקר התחבורה הציבורית הגדול שהשיקה שרת התחבורה מיכאלי אתמול. "מה ההיגיון שעושים רפורמה ואז סקר? מתי בפעם האחרונה עשיתם סקר כזה? זו פעם ראשונה אחרי 30 שנה, לא הגיוני שרפורמה כזאת תבוא אחרי סקר? זה המשרד הראשון בחיי שראיתי דבר כזה".

"שיקרו לציבור ולחברי הכנסת"

בהמשך שאלו חברי הוועדה מדוע משרד התחבורה לא התייחס להערותיהם בשני הדיונים הקודמים. רבים מחברי הוועדה טענו כי משרד התחבורה מזלזל בוועדה. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר: "אנחנו רוצים להביא אנשים מהמכונית לתחבורה הציבורית. באנו בפגרה בשעתו ולא שלחו פקידים מקצועיים לדיון, שלחו את עוזר השרה. לבוא להגיד כאן שהדבר הזה אף פורסם להערות הציבור זה מגוחך, זה היה לחמישה ימים לפני פסח. במכתב, השרה כותבת שהערות הציבור זכו לתגובה מלאה בדוח שהוגש לוועדה. אני לא ראיתי את הדוח הזה".
ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) ביקש לתבוע בדיון את מה שהגדיר "עלבון הוועדה". לדבריו, "גם שיקרו לציבור וגם לחברי הכנסת, זו רפורמה שאין בה שום היגיון. חלק מהרפורמה מסיטה נוסעים מהרכבות לאוטובוסים ואין אוטובוסים ואין לנו נהגים. מה ההיגיון? בגרמניה יש 'חופשי-חודשי' בתשעה אירו. אני לא רוצה לומר שאני מיואש, אבל אני מסופק אם יעלה בידך אדוני היו"ר לעשות משהו כי אני רואה את הזלזול של השרה. ב-20 שנותיי כאן לא ראיתי התייחסות מזלזלת כזו של משרד לחברי כנסת. זו רפורמה שנוגעת בחיי היומיום".
באופוזיציה הגיבו בסיפוק להודעתו של ח"כ ביטון בדבר החלטתו להפסיק להצביע עם הקואליציה. יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "בקואליציה מופקרת הנכנעת שוב ושוב לסחטנות התנועה האיסלאמית, זועבי והמשותפת, ועושקת מיליארדים מאזרחי ישראל ומעבירה לתומכי הטרור, קם צדיק אחד בסדום ואומר עד כאן! די להתעמרות בשכבות החלשות. תחזקנה ידיך מיכאל".

בתוך כך, השרה מיכאלי ממשיכה להתמודד עם בעיה אחרת בתחום משרדה - מחאת נהגי האוטובוסים. הנהגים דורשים כבר תקופה ארוכה לשפר דרמטית את שכרם, להכיר בהם כעובדי ציבור ולפעול להפסקת האלימות נגד הנהגים ולהתקין שירותים בכל מסוף.
בשלטים שנתלו הבוקר בסמוך לבית השרה מיכאלי בתל אביב נכתב: "מרב, אנחנו לא הנהג הפרטי שלך, נכשלת". במקביל, ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית פרסם סרטון שבו מועבר מסר של לעג כלפי השרה מיכאלי ולפיו כל מה שהיא עושה זה להצטלם בתחבורה הציבורית אך לא מטפלת בה ובעובדיה.