3 צפייה בגלריה
לוגו חברה המימד החמישי בני גנץ
לוגו חברה המימד החמישי בני גנץ
לא נמצאה תשתית ראייתית מספקת. לוגו חברת המימד החמישי
שלוש שנים לאחר פתיחת החקירה בפרשה, פרקליט המדינה עמית איסמן הודיע אחר הצהריים (יום ג') על סגירת החקירה בנוגע להתקשרות של המשטרה עם חברת "המימד החמישי" - חברה שבראשה עמד בעבר בני גנץ, אם כי יו"ר המחנה הממלכתי מעולם לא היה חשוד בעצמו בפרשה.
במרץ 2019 פרסם מבקר המדינה דוח בנושא "מערך הרכש במשטרת ישראל", במסגרתו תוארו, בין היתר, כשלים הנוגעים להתקשרות בין משטרת ישראל לבין חברת המימד החמישי. מדובר בהתקשרות שנועדה לבחון התאמה של פלטפורמה טכנולוגית של בינה מלאכותית בעבודת המשטרה והטמעתה. בעקבות הכשלים שפורטו בדוח המבקר, התקבלו מספר פניות אצל היועץ המשפטי לממשלה, שבעקבותיהן נפתחה בדיקה שבהמשך הפכה לחקירה פלילית. תחילה נוהלה החקירה ע"י משטרת ישראל, אך בהמשך החליט היועמ"ש דאז כי החקירה תבוצע ע"י רשות התחרות.
לפי הפרקליטות, בתום בחינת חוות הדעת שהובאו בפניו, וליבון עד דק של הסוגיות הכרוכות בתיק זה עם הגורמים שליוו את החקירה, אימץ פרקליט המדינה את המלצת פרקליטות מחוז ירושלים ומשנהו לעניינים פליליים, לסגור את התיק נגד החשודים בשל עילות שונות, לפי העניין. החשד העיקרי היה הצגת מצג שווא טכנולוגית - אך לפי הפרקליטות לא נמצאה תשתית ראייתית מספקת לכך שהיכולות הטכנולוגיות שהציגו החשודים למשטרה עולות כדי מצג שווא ברף הנדרש במשפט פלילי.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
עמד בעבר בראש החברה, אך לא היה חשוד בפרשה. גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי )
3 צפייה בגלריה
אינפו אינפוגרפיקה המימד החמישי דוח המבקר משטרה בני גנץ
אינפו אינפוגרפיקה המימד החמישי דוח המבקר משטרה בני גנץ
(צילום: מוטי קמחי )
במסגרת הפרשה, הרשות חקרה עד כה באזהרה כ-15 מעורבים בחשד לעבירות של קבלת דבר במרמה, וגבתה מהם עדויות פתוחות. בכיר הנחקרים היה גיא כספי, ממייסדי חברת התוכנה ומיוזמי מינויו של שר הביטחון בני גנץ - שלא נמנה עם החשודים בפרשה - ליו"ר החברה בשנת 2014.
"המימד החמישי" הייתה חברת סטארט-אפ שהקימו כספי ודורון כהן, בכירי מוסד לשעבר. היא עסקה בפיתוח מערכות בינה מלאכותיות ליישומי מודיעין צבאי, ממשלתי ואזרחי. החברה פיתחה מערכת המסוגלת לנתח כמויות גדולות של נתונים ומידע גולמיים, הנאספים בין היתר על-ידי גופי ביון ואכיפת חוק.
רשות התחרות ניהלה את החקירה, שהייתה חקירת מכרז מתקופתו של מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך, והיא לוותה על-ידי פרקליטות מחוז ירושלים. החקירה נפתחה בעקבות תלונה שהגיש עורך הדין פיני פישלר, ממייסדי תנועת אומ"ץ, שהתלונן על עבירות פליליות בחשד למעשים של מרמה, הפרת אמונים ומצגי שווא לכאורה.
בדוח מבקר המדינה משנת 2019 צוין שהחברה, שלא היה לה כל ניסיון לפני הזכייה במכרז, הציגה מידע כוזב לנציגי המשטרה על יכולותיה. בעקבות הדוח החליט ממלא מקום פרקליט המדינה לשעבר, דן אלדד, לפתוח בחקירה פלילית נגד אנשי החברה. "המימד החמישי" קרסה באפריל 2019, ומונה לה כונס נכסים.