ראש הממשלה נפתלי בנט נשא הבוקר (יום א') דברים לפני המראתו מארה"ב חזרה לישראל בתום ביקורו המדיני בוושינגטון ופגישתו בבית הלבן עם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן. "מיד נמריא חזרה מביקור מוצלח בוושינגטון ששיאו היה פגישה עם ביידן. הייתה פגישה חמה מאוד ומועילה מאוד", אמר בנט לכתבים הישראלים שמלווים אותו.
בנט הוסיף: "בין ביידן וביני נוצר קשר ישיר ואישי שהושתת על אמון. אנחנו השגנו את כל המטרות שהצבנו ומעבר לכך. סיכמנו על עבודה אסטרטגית משותפת לבלימת מרוץ איראני לגרעין. התקדמנו צעד משמעותי בנושא בניין הכוח הישראלי ונושא שמעסיק הרבה מאוד ישראלים - הפטור מוויזה. לראשונה ביידן הורה להתקדם ולסגור את העניין במהירות האפשרית".
ראש הממשלה סיכם ואמר שהוא "רוצה להודות לביידן על קבלת פנים חמה מאוד". על תקיפת צה"ל הלילה בעזה בתגובה להמשך הפרחת הבלונים שגורמת להצתות בשדות ביישובי אמר ראש הממשלה: "נפעל בעזה לפי האינטרס שלנו. הכתובת בעזה הייתה ונשארה חמאס".
3 צפייה בגלריה
רה"מ בנט לפני המראתו לישראל
רה"מ בנט לפני המראתו לישראל
רה"מ בנט לפני המראתו לישראל
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בנט וביידן בבית הלבן
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
הפגישה הראשונה בין ראש הממשלה בנט ונשיא ארה"ב ביידן התמקדה בעיקר באיראן ובאיום הגרעין, ועל אף שבדבריו לכלי התקשורת ביידן הזכיר את הפלסטינים רק בשאיפתו לפתרון הסכסוך ולא הזכיר צעדים מעשיים כאלה או אחרים, בזמן שבישראל אמרו כי אין כוונה להגדיר את היחסים בין המדינות סביב הסוגיה הפלסטינית - בהודעת הבית הלבן צוין במפורש כי הנושא עלה לדיון בפגישה שערכו בארבע עיניים.
בבית הלבן מסרו כי הנשיא ביידן וראש הממשלה בנט שיתפו אחד את השני בעמדותיהם על קידום השלום, הביטחון והשגשוג עבור הישראלים והפלסטינים. "הנשיא הדגיש את חשיבותם של הצעדים לשיפור חיי הפלסטינים ושל התמיכה בהזדמנויות כלכליות עבורם", אמרו בוושינגטון. "ביידן ציין גם את החשיבות בהימנעות מצעדים שעלולים לפגוע להגביר את המתיחות ואת תחושת חוסר ההגינות, כמו גם יפגעו בבניית האמון בין הצדדים". לפי הבית הלבן, ביידן אמר פעם נוספת כי הפתרון היחיד לסכסוך, בעיניו, הוא משא ומתן על מתווה שתי המדינות.
עם זאת, בכיר ישראלי אמר כי בנט הבהיר לביידן כי הממשלה החדשה לא מתכוונת לבצע "פניות חדות" בכל הנוגע לבנייה בהתנחלויות. "העמדה האמריקנית ידועה", הסביר הבכיר. "הם מתנגדים לבנייה בהתנחלויות ואין לזה פתרון. נצטרך להתגלגל".
לדבריו, בישראל ובארה"ב נחושים שלא להגדיר את מערכת היחסים סביב ההתנחלויות. "ברור לכולם שלא נתפרע - אבל גם לא נקפיא, כי אחרת אין ממשלה. גם להם זה ברור", אמר הבכיר. בנט גם הבהיר כי הוא לא מתכוון לחזור לרצועת עזה, אך הדגיש שהוא מחויב לשבויים והנעדרים - בהם הדר גולדין שנשבה במהלך הפסקת אש בתיווך אמריקני - ולא רוצה את המשך צבירת ושיגור הטילים לעבר ישראל.

הפגישה ביום שישי בין בנט לנשיא האמריקני בארבע עיניים נמשכה כ-50 דקות והתמקדה בעיקר באיום האיראני. אחרי הפגישה, שנקבעה לחדר הסגלגל והועברה לחדר האוכל הנשיאותי של ביידן, מסרו השניים הצהרה משותפת - דאותה פתח ביידן בכך שהוא ובנט הפכו ל"חברים טובים", כלשונו, והבטיח כי איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני.
"זה תענוג לקבל את פניו של ראש הממשלה כאן, הפכנו לחברים קרובים", אמר ביידן וציין כי אורחו עומד בראש הממשלה המגוונת ביותר בהיסטוריה של הפוליטיקה הישראלית. "אנו נשוחח על המחויבות לביטחונה של ישראל שאינה ניתנת לערעור. אם הדיפלומטיה תיכשל - נפנה לנתיבים אחרים".
דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, נשאלה בהמשך מצד העיתונאים האמריקנים אילו עוד אפשרויות יש בידי ביידן, אבל סירבה לפרט. סאקי אמרה שלא תנקוב בתאריך ה"דד-ליין" לאיראנים, והאשימה את הממשל הקודם בהגעה למצב הנוכחי.
הנשיא האמריקני הדגיש כי הוא תומך בחידוש מלאי התחמושת למערך כיפת ברזל ואמר כי ארצות הברית תמיד תתייצב לצדה של ישראל. "אני מכיר כל ראש ממשלה ישראלי מאז גולדה מאיר", אמר בסיום דבריו ובירך על הגעתו של בנט.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"הפכנו לחברים טובים". ביידן עם בנט
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
ראש הממשלה אמר למארחו: "במשך עשרות שנים עמדת לצדנו, במיוחד בזמנים קשים. לפני כמה חודשים, כשנורו טילים על ערים ישראליות - אלה הזמנים שבהם החברות נבחנת. אנחנו סומכים על תמיכתך וישראל יודעת שאין לה בת ברית אמינה וטובה יותר בעולם מאשר ארה"ב".
ראש הממשלה הוסיף: "אני בא לכאן מירושלים, בירתנו הנצחית, ואני מביא רוח חדשה של רצון טוב, של תקווה, של כנות, של אחדות ושיתוף פעולה של אנשים עם דעות פוליטיות מאוד שונות, אפילו מנוגדות. אבל כולנו חולקים תשוקה עמוקה לעבוד למען עתיד טוב יותר לישראל. ישראל צריכה להיות חזקה כדי שנעשה טוב.
"אנחנו לא יכולים להתעלם מכך שאנחנו בשכונה הקשה בעולם ואי אפשר להוריד את העיניים לרגע אחד. יש לנו את דאעש, חיזבאללה, ג'יהאד, חמאס ומיליציות איראניות, כל הארגונים האלה רוצים להרוג אותנו ולהשמיד את המדינה היהודית. לכן ישראל תמיד צריכה להיות חזקה באופן משמעותי מכל אויבינו ביחד".
בנט הודה לביידן על דבריו בנוגע לאיראן, ואמר: "הימים האלה ממחישים איך העולם ייראה אם משטר איסלאמי קיצוני ישיג נשק גרעיני. זה יהיה סיוט לכל העולם. איראן היא יצואנית הטרור והפרת זכויות האדם מספר אחת בעולם. ביושבינו כאן, איראנים מסובבים את הצנטריפוגות בנתנז. גיבשנו אסטרטגיה עם שתי מטרות: לעצור את התוקפנות האיראנית ולהכניס אותם בחזרה לקופסה - ולעצור את הפיכתה למדינה סף-גרעינית. ישראל מעולם לא ביקשה ולעולם לא תבקש מארה"ב להגן עליה. לא נעביר את ביטחוננו למיקור חוץ. זו אחריותנו לדאוג לגורלנו ואנחנו מודים לכם על הכלים ועל הגיבוי שאתם נותנים לנו".