בית המשפט העליון ברוסיה הגדיר אתמול (שלישי) את "גדוד אזוב", המיליציה האוקראינית שלוקחת חלק במלחמה נגד הכוחות הרוסיים, כארגון טרור. ההגדרה סוללת את הדרך לכתבי אישום חמורים נגד לוחמי המיליציה שנפלו בשבי הרוסי. הם יישפטו בכפוף לחוקי הלוחמה בטרור ועלולים להישלח לעונשי מאסר של עד 20 שנה. רוסיה מאשימה אותם בהרג אזרחים.
"גדוד אזוב" נחשב בעבר לארגון ימין קיצוני ואף ניאו-נאצי. הארגון הוטמע במשמר הלאומי של אוקראינה, ומפקדיו טוענים שהוא התמתן. לוחמים רבים מהארגון השתתפו בקרבות על העיר האסטרטגית מריופול במזרח אוקראינה, והתבצרו במשך שבועות ארוכים במפעל המתכות "אזובסטל" – שכונה "מצודת מריופול". לבסוף הם נכנעו ונפלו בשבי הרוסי.

10 צפייה בגלריה
מתוך תיעוד שפרסמה רוסיה ובו נראים לטענתה לוחמים לוחם של צבא אוקראינה ומ גדוד אזוב נכנעים אחרי התבצרות ב מפעל אזובסטל מריופול
מתוך תיעוד שפרסמה רוסיה ובו נראים לטענתה לוחמים לוחם של צבא אוקראינה ומ גדוד אזוב נכנעים אחרי התבצרות ב מפעל אזובסטל מריופול
לוחמים מגדוד אזוב אחרי שנפלו בשבי הרוסי
(צילום: EPA/RUSSIAN DEFENCE MINISTRY PRESS SERVICE)
בסוף השבוע נהרגו יותר מ-50 שבויי מלחמה אוקראינים בכלא בעיירה אולניבקה במחוז דונייצק שבמזרח אוקראינה. רבים מההרוגים במתקפה הם שבויים מ"גדוד אזוב". רוסיה ואוקראינה מאשימות זו את זו באחריות למתקפה. בהודעת "גדוד אזוב" נאמר אתמול שרוסיה מחפשת סיבות חדשות להצדיק את פשעי המלחמה שלה. הארגון האוקראיני קרא למחלקת המדינה האמריקנית להגדיר את רוסיה כמדינת טרור. "אחרי ההוצאה הפומבית להורג של אסירים מ'גדוד אזוב' באולניבקה, רוסיה מחפשת תירוצים והסברים חדשים לפשעי המלחמה שלה", מסרה המיליציה.
בעבר ציינה רוסיה את "גדוד אזוב" כשטענה שאוקראינה נשלטת על-ידי פשיסטים, ושבכוונתה לבצע "דה-נאציפיקציה" למדינה השכנה. התקשורת הממלכתית ברוסיה השוותה את הלוחמים לנאצים. גורמים ב"רפובליקה העממית של דונייצק" – שבשטחה נמצאת העיר מריופול, אמרו בחודש מאי שייתכן שעונשם של הלוחמים השבויים מ"גדוד אזוב" יהיה עונש מוות. בשבוע שעבר השגרירות הרוסית בלונדון צייצה בטוויטר שללוחם שבוי מ"גדוד אזוב" מגיע "מוות משפיל" ושיש לתלות אותו.
לפי ההערכות, כ-1,000 לוחמים מ"גדוד אזוב" נמצאים בשבי הרוסים והבדלנים הפרו-רוסים.
10 צפייה בגלריה
לוחמי גדוד אזוב במצעד שערכו ביוני 2019 בעיר מריופול אוקראינה
לוחמי גדוד אזוב במצעד שערכו ביוני 2019 בעיר מריופול אוקראינה
לוחמי "גדוד אזוב" במצעד שערכו ביוני 2019 בעיר מריופול
(צילום: AFP)
בשבועות האחרונים, במקביל ללחימה במחוז דונייצק במזרח אוקראינה (שכיבושו על-ידי הרוסים ישלים את נפילתו של חבל דונבאס), מתקדמים הכוחות האוקראיניים במחוז חרסון בדרום המדינה – שנכבש בתחילת המלחמה. אתמול עדכן מושל חרסון דמיטרו בוטריי כי 53 יישובים במחוז שוחררו מכיבוש רוסי. "נכון לעכשיו 53 יישובים שוחררו", אמר המושל, שדיווח שלשום על 44 יישובים – מה שמלמד על קצב ההתקדמות של האוקראינים בחרסון. בכיר אוקראיני הצהיר לאחרונה שהמחוז יחזור לשליטת קייב "עד ספטמבר".
בלחימה בחרסון מבצע הצבא האוקראיני מתקפות-נגד, ומנסה לנתק את הכוחות הרוסיים מאספקה - בין השאר באמצעות פיצוץ גשרים שחוצים את נהר הדנייפר. במקביל תוקף הצבא האוקראיני בכמה אזורים באמצעות מערכות ירי רקטות לטווח-ארוך מדגם HIMARS, אותן קיבל מארה"ב.
10 צפייה בגלריה
הלוויה ב קייב לחייל שפל בקרב על חרסון אוקראינה
הלוויה ב קייב לחייל שפל בקרב על חרסון אוקראינה
הלוויה בקייב לחייל שנפל בקרב על חרסון
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
הלוויה ב קייב לחייל שפל בקרב על חרסון אוקראינה
הלוויה ב קייב לחייל שפל בקרב על חרסון אוקראינה
(צילום: רויטרס)
אתמול האשימה רוסיה את הבית הלבן במעורבות ישירה במלחמה, ובהעברת מידע מודיעיני שהוביל ל"הרג המוני של אזרחים". לפי רוסיה, ארה"ב הייתה למעשה אחראית למתקפות טילים באזורים מאוכלסים בחבל דונבאס במזרח אוקראינה – מעוז הבדלנים הפרו-רוסים – ובאזורים אחרים. ההאשמה הייתה בעקבות ראיון של ודים סקיביצקי – סגן ראש המודיעין בצבא אוקראינה – שסיפר על ההתייעצויות בין וושינגטון לקייב לפני התקיפות שבהן נעשה שימוש במערכת הטילים HIMARS.
"כל זה מוכיח, באופן שלא ניתן להכחיש, שוושינגטון – בניגוד לטענות של הבית הלבן והפנטגון - מעורבת באופן ישיר בסכסוך באוקראינה", אמר משרד ההגנה הרוסי. הלילה איימה רוסיה שאם מדינות המערב ונאט"ו יתקפו אותה באופן ישיר, בנשק להשמדה המונית או בנשק קונבנציונלי שיהווה סיכון למדינה הרוסית - מוסקבה תשתמש בארסנל הגרעיני שלה. בכנס לאי-הפצת נשק גרעיני באו"ם, אמר הדיפלומט הרוסי אלכסנדר טרופימוב כי רוסיה לא מתכננת להשתמש בנשק גרעיני באוקראינה. "אף אחד מהתסריטים ההיפותטיים הללו לא רלוונטי למצב באוקראינה", קבע טרופימוב.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר אתמול שלמרות אספקת הארטילריה האמריקנית, הכוחות האוקראיניים לא יכולים להתגבר על היתרונות של רוסיה בנוגע לכוח אדם ולכלי ירייה כבדים. "זה מורגש מאוד, במיוחד בדונבאס. זה פשוט גיהינום שם. מילים לא יוכלו לתאר את זה".
10 צפייה בגלריה
הריסות שוק שהופצץ בעיר בחמוט מחוז דונייצק אוקראינה
הריסות שוק שהופצץ בעיר בחמוט מחוז דונייצק אוקראינה
הנשיא זלנסקי, והריסות שוק שהופצץ בעיר בחמוט במחוז דונייצק
(צילום: AFP, רויטרס)
אמש הודיע הממשל האמריקני על סבב נוסף של סנקציות נגד רוסיה. הסנקציות החדשות כוללות שורת אישים רוסים – כולל אלינה קבייבה, מתעמלת אולימפית לשעבר ומי שמוגדרת במערב בתור "המאהבת של ולדימיר פוטין". משרד האוצר האמריקני אמר שקבייבה, שבעבר גם כיהנה כחברת פרלמנט, עומדת בראש "הארגון לתקשורת לאומית" – גוף תקשורת שתומך בקרמלין. המשרד הוסיף שקבייבה ופוטין נמצאים בקשר הדוק. פוטין הכחיש בעבר שבין השניים יש מערכת יחסים רומנטית.
משרד האוצר האמריקני הודיע שהממשל הקפיא את הוויזה של קבייבה והטיל הגבלות על נכסיה בארה"ב. המהלך אוסר למעשה על אמריקנים לקיים קשרים כלכליים עם קבייבה. בעקבות קשריה עם פוטין כבר נענשה קבייבה בחודש מאי בסנקציות על-ידי בריטניה, וחודש לאחר מכן האיחוד האירופי הטיל הגבלות על הנכסים וחופש התנועה שלה בשטח האיחוד.
במהלך המלחמה, בנוסף לסנקציות על פוטין ובכירי השלטון הרוסי, הטיל המערב סנקציות גם על מעגל המקורבים של הנשיא. בחודש אפריל הוטלו סנקציות גם על בנותיו של נשיא רוסיה.
10 צפייה בגלריה
אלינה קבייבה וולדימיר פוטין
אלינה קבייבה וולדימיר פוטין
אלינה קבייבה עם פוטין. נשיא רוסיה הכחיש קשר רומנטי ביניהם
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
במסגרת הסבב החדש של הסנקציות הטילה ארה"ב סנקציות גם על חברת MMK – מיצרניות הפלדה המובילות בעולם, וכן על מנהלי החברה. מחלקת המדינה האמריקנית מסרה שהיא מטילה הגבלות על הוויזות על 893 גורמים רשמיים ואנשי צבא רוסים, שמעורבים בפעילויות נגד אוקראינה, ועל 31 גורמים זרים מרחבי העולם שתמכו בסיפוח חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014. בנוסף הוטלו סנקציות על 24 חברות ביטחוניות וטכנולוגיות רוסיות, במטרה "להגדיל את הבידוד של תעשיות הביטחון וההייטק של רוסיה ולהגביל את התרומה שלהן למכונת המלחמה של מוסקבה".
שלשום, לראשונה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-24 בפברואר, יצאה ספינה שנושאת תבואה מנמל אודסה בים השחור – כחלק מההסכם שנחתם בחודש שעבר בין קייב למוסקבה (בתיווך של טורקיה והאו"ם), שנועד לחדש את ייצוא התבואה האוקראינית. בחודשי המלחמה הטילה רוסיה מצור על הנמלים האוקראיניים, והדבר הוביל לחשש ממשבר מזון עולמי. אמש דיווחה טורקיה שהספינה, שמובילה 26,527 טונות של תירס, עגנה במצר הבוספורוס. נציגים מרוסיה, אוקראינה, טורקיה והאו"ם יבדקו את הספינה לפני שהיא תמשיך ליעד הסופי שלה – נמל טריפולי בלבנון.
פורסם לראשונה: 22:40, 02.08.22