3 צפייה בגלריה
עדיין רגוע בקייב
עדיין רגוע בקייב
עדיין רגוע בקייב
(צילום: gettyimages)
האווירה בקייב עדיין רגועה. התנועה בכבישים מתנהלת כסדרה, התושבים עושים את דרכם הביתה מעוד יום עבודה וגם המסעדות מלאות. עם זאת, בשעה האחרונה קיבלה הממשלה האוקראינית התרעה חמורה מהממשל האמריקני כי פלישה רוסית בהיקף מלא עומדת להתחיל בכל רגע.
ההתרעה שהתקבלה מבוססת על מידע מודיעיני מאומת מסוכנויות המודיעין האמריקניות - ובקייב מתייחסים לממצאים ברצינות. הנשיא וולודימיר זלנסקי פנה בשעה האחרונה לפרלמנט האוקראיני בבקשה להכריז על מצב חירום החל מהשעה חצות. בכירים באוקראינה אמרו כי בכוונתם לנהל לחימה - אך הם עדיין ממתינים לראות אם המידע האמריקני יתממש.
במקביל, בשעות האחרונות מתנהלת מתקפת סייבר נרחבת שהשביתה את פעילותם של אתרי ממשל ובנקים. שר בממשלת אוקראינה אמר שמדובר במתקפת DDOS – מתקפת "מניעת שירות", שמשביתה את המערכות על-ידי יצירת עומסים חריגים. השבוע דיווחו הרשויות באוקראינה על התרעות לפיהן האקרים מתכננים מתקפות סייבר גדולות נגד אתרי ממשלה, בנקים והתעשייה הביטחונית.

גורם אמריקני אמר אחר הצהריים לאתר "ניוזוויק" כי הממשל של ג'ו ביידן הודיע לנשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, על מידע מודיעיני שמצביע על כך שרוסיה מתכננת פלישה נרחבת לאוקראינה - שתהיה ב-48 השעות הקרובות. "נשיא אוקראינה הוזהר שיש סבירות גבוהה שרוסיה תחל בפלישה בתוך 48 שעות, בהתבסס על המודיעין של ארה"ב", אמר אותו גורם אמריקני ל"ניוזוויק".
הגורם ציין שלפי הערכות הפנטגון ייתכן שהפלישה תכלול מתקפות אוויריות, ירי של טילי שיוט וכניסה קרקעית. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בסוף השבוע כי "יש סיבה להאמין" שגם קייב תותקף. גורם המקורב לממשלת אוקראינה אישר ל"ניוזוויק" כי האזהרה האמריקנית התקבלה.
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד רוסיה ב קייב בצל חשש מ פלישה ל אוקראינה
הפגנה נגד רוסיה ב קייב בצל חשש מ פלישה ל אוקראינה
"בוחרים באירופה, לא ברוסיה". הפגנה באוקראינה
(צילום: GettyImages)
3 צפייה בגלריה
אוקראינה קייב אנשים מקבלים הסבר על שימוש בנשק באימון צבאי פתוח לאזרחים
אוקראינה קייב אנשים מקבלים הסבר על שימוש בנשק באימון צבאי פתוח לאזרחים
הדרכה על נשק צבאי לאזרחים
(צילום: EPA)
הערב דיווחו עדי ראייה לרויטרס על שתי שיירות של הצבא הרוסי שעושות את דרכן מרוסיה למחוז דונייצק במזרח אוקראינה. שיירה אחת כוללת תשעה טנקים ורכב צבאי ללא סימנים שניתנים לזיהוי. בניגוד לאזהרות במערב מפני הפלישה המתקרבת של רוסיה – שריכזה בסמוך לגבולות אוקראינה יותר מ-150,000 לוחמים לצד טנקים, מטוסי קרב וציוד ארטילרי – גורמים בכירים בממשלה האוקראינית ניסו להרגיע בשבועות האחרונים את תושבי המדינה וטענו שפלישה שכזו לא צפויה באופן מיידי. אלא שכעת, אחרי שרוסיה הכירה כאמור בעצמאות מחוזות הבדלנים ולפי טענות במערב כבר שלחה אליהם את כוחות הצבא שלה, בקייב נשמעים זהירים הרבה יותר.