מערכת תצפית שמזהה מחבלים במנוסה, דילוג בין תמונות קרב ועדכון בזמן אמת על מצב הנשק והתחמושת. אלביט מערכות סיימה לאחרונה לפתח מערכת נשק חדשה, "ארקאס", שצפויה לחולל שינוי גדול בשדה הקרב. צפו במערכת בפעולה.
מערכת הנשק החדשה, שמכונה בחברה כ"סמארטפון ללוחם", ניתנת להתקנה על כל אחד מרובי הסער הנפוצים, כמו התבור או M-16. מערכת התצפית הקטנה שעל קצה הנשק יכולה לזהות ולאתר מחבלים מתחמקים עבור הלוחמים, בעיקר בשטח הבנוי שמורכב יותר ללחימה. היא תסמן אותם ותינעל עליהם.
במקביל, הלוחם יוכל לדלג בין תמונות הקרב שנשקפת דרך מערכת הצילום ישירות לעינית שתותקן על הקסדה. זאת, בדומה לקסדות עם המשקף הדיגיטלי שאלביט כבר ייצרה לטייסי מסוקים. ג'ויסטיק קטן בסמוך למתפסים מאפשר מיקוד ודילוג בין פונקציות שונות שמשרתות את הלוחם – מד טווחים אוטומטי מהמטרות, מצב הרוח, כמות הכדורים שנותרה במחסנית, סימון מטרות בלייזר לכוחות נוספים, ועוד.
3 צפייה בגלריה
מערכת נשק אלביט מערכות ארקאס
מערכת נשק אלביט מערכות ארקאס
מערכת "ארקאס". דילוג בין תמונות הקרב דרך מערכת הצילום
(צילום: אלביט מערכות)
3 צפייה בגלריה
מערכת נשק אלביט מערכות ארקאס
מערכת נשק אלביט מערכות ארקאס
דילוג בין פונקציות שונות שמשרתות את הלוחם
(צילום: אלביט מערכות)
המחשב הזעיר והממוגן שבתוך הנשק יסייע ללוחם לנווט אל היעד, ממש כמו ווייז, תוך התחשבות במכשולים וסכנות.
"המצלמה של המערכת יעילה ליום וללילה, ואפילו לשטח חשוך הרמטית כמו מנהרה", הסבירו באלביט. "עדשת המצלמה מתכווננת כך שהלוחם יראה את שדה הקרב דרך פינות המבנים מהצד מבלי שייחשף ויסתכן בפגיעה בו, וכך גם יוכלו לירות בלי לראות ישירות את המחבל".
המערכות שנמצאות אצל הלוחמים השונים במרחב מקושרות באמצעות תקשורת אלחוטית או ווייפיי, וכך להעביר נתונים ליצירת תמונת הקרב לכלל הכוחות.
3 צפייה בגלריה
מערכת נשק אלביט מערכות ארקאס
מערכת נשק אלביט מערכות ארקאס
להביא את הבינה המלאכותית אל הלוחם בשטח
(צילום: אלביט מערכות)
"הבליסטיקה של הנשק יחד עם הארקאס מבוססת בינה מלאכותית. כלומר, בשטח שנמצאים בו גם בלתי מעורבים הלוחם יירה רק על המחבל", ציינו באלביט. "הוא יראה דרך העינית גם גילויי משנה, אם לפתע רק חלק מגוף של מחבל נוסף ייחשף לשנייה. המערכת מותאמת אישית לכל פק"ל עם אפליקציה תואמת – למקלען, לקלע ולמטוליסט".
המערכת יכולה לזהות בדיוק את מקורות הירי עבור הלוחם, לסמן רשפים מאש האויב ולמקד את הכוחות בחילופי אש, לצד הקלטה עצמית של תיעוד הלחימה לטובת שחזור או תחקור. כך יוכלו רופאים או פרמדיקים לצפות בפצועים באמצעות המערכת, גם אם הם נמצאים עשרות או מאות מטרים ממוקד הלחימה.
יתרון נוסף של המערכת החדשה, שבצה"ל ובצבאות זרים הביעו בה עניין רב, היא חסכון של זמן יקר ותחמושת רבה באיפוס הנשקים ללוחמים. איפוס הרובה מתבצע באופן אוטומטי ומידי באמצעות ה"ארקאס", בלחיצת כפתור.
"יש כבר גופי ביטחון שבוחנים את המערכת שלנו אחרי שסיימנו אב טיפוס ראשון ומוצלח", הוסיפו באלביט. "מדובר בחלק מפרויקט הכוונת החכמה שלנו, 'המכבית', שכבר נמצאת בצה"ל ורשמה הצלחה מבצעית השנה. המערכת החדשה תשקול כ-150 גרם, לא תעמיס על הלוחם ותותקן כ'קיט' על כל רובה באותה קלות שבה מכניסים ומוציאים מחסנית".