תוצאות האמת של הבחירות לכנסת ה-25 עדיין לא פורסמו, בסביבת יו"ר הליכוד בנימין נתניהו עדיין שומרים על זהירות ולא עוסקים בפוליטיקה מלבד ניתוח התוצאות - אולם השלב הבא בהרכבת הממשלה ה-37 כבר ממש כאן.
חזרת הליכוד לשלטון מבשרת למעשה על שובם של בכירי המפלגה לעמדות ההשפעה ומסמנת גם את הקרב המרתק בקרבה. האם החדשים בליכוד ששיפרו את מעמדם בפריימריז ישודרגו בהתאם גם בחלוקת התיקים או שהשרים הוותיקים ימשיכו לתת את הטון גם אם נדחקו לאחור.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו וכץ סביב שולחן הממשלה
(צילום: אבי כהן)

בחירות 2022 - כתבות נוספות

הדילמה הראשונה נקשרת לאיש שמחזיק בכוח רב במרכז הליכוד ובנה צירים משמעותיים בתוך הסיעה - ישראל כץ. הוא מילא בעבר שורה של תפקידים בכירים ובכללם במשרד האוצר, ואליו סביר להניח שישאף לחזור.
נתניהו הבהיר בהזדמנויות שונות שהוא מעוניין לשמור את תיק האוצר והביטחון לליכוד, ולכן כץ הוא מועמד טבעי לחזור למשרד שאותו עזב עם כינון הממשלה היוצאת. סימן שאלה סובב בהקשר זה גם סביב ניר ברקת, שבעבר קיבל הבטחה מנתניהו להיכנס למשרד האוצר. בכל מקרה, ברקת שטרם קיבל הכרה מנתניהו סביב שולחן הממשלה, צפוי להשתלב.
850 בחירות 2022 משחק הכיסאות
5 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
יריב לוין
(צילום: יואב דודקביץ)
גם סביב תיק המשפטים צפוי להתנהל קרב. אמיר אוחנה, שכיהן בעבר כשר המשפטים, הפך כיום למועמד בכיר ובולט לשוב לתפקיד. ואולם, מינוי נוסף טבעי למשרה הנפיצה הוא של האיש המקורב ביותר לנתניהו, יריב לוין.
סביר להניח שלוין יהיה זה שיקבל את תיק המשפטים אם רק ירצה בו, אולם רק בתנאי שיתרשם שניתן ליישם בו את המהפכה המשפטית שאותה הוא שואף לקדם כבר שנים רבות. ההערכה היא שאיומיו של דודי אמסלם לא להיכנס לממשלה אם תיק המשפטים לא יגיע לידיו, לא ישפיעו בעניין הזה. במקביל, יואב גלנט לוטש עיניים לתיק הביטחון.
5 צפייה בגלריה
אלי כהן בריאיון באולפן
אלי כהן בריאיון באולפן
אלי כהן
(צילום: הדר יואביאן)
שתי דמויות נוספות שנתניהו עשוי לעסוק בהן הם אלי כהן, שהפך לאחד מהבכירים ביותר בליכוד ומצפה כעת להשתדרג. השני הוא מיקי זוהר, שעד כה לא עסק במסגרת הקריירה הפוליטית שלו בתפקיד מיניסטריאלי. בליכוד אומרים שבמקרה של זוהר ייתכן שתיק התרבות והספורט יכול לשמש עבורו התנסות ראשונה.
בכירה נוספת בליכוד שמצפה לשדרוג היא מירי רגב, היחידה מבין הנשים בצמרת רשימת המפלגה שכבר מילאה בעבר שורת תפקידים. לפי ההערכות במפלגה, רגב לא תתנגד לחזור למשרד שאותו עזבה, ותחליף את מרב מיכאלי במשרד התחבורה.
שניים נוספים שצפויים לקבל תפקיד בכיר משום שבכל התקופה האחרונה היו חוד החנית של הליכוד במאבקים האחרונים בכנסת הם ח"כ יואב קיש, ששדרג משמעותית את מעמדו בפריימריז, וח"כ שלמה קרעי שנחשב גם הוא מקורב ורשם הישג יפה. השניים נחשבים מאגף נאמני נתניהו בליכוד. קיש כיהן בעבר כסגן שר הבריאות, וגורמים בכירים אומרים שהוא צפוי להתמודד על תיק בכיר, וקרעי צפוי להתמנות לראשונה לשר - ובהקשרו כבר דובר על תיק הכלכלה.
5 צפייה בגלריה
שלמה קרעי, יואב קיש
שלמה קרעי, יואב קיש
גם צפויים לקבל תפקידים בכירים. שלמה קרעי ויואב קיש
(צילום: הדר יואביאן, אבי מועלם)
5 צפייה בגלריה
דני דנון, אופיר אקוניס
דני דנון, אופיר אקוניס
מאבק על תפקיד יו"ר הכנסת. דני דנון ואופיר אקוניס
(צילום: קובי קואנקס, אבי מועלם)
אחד התפקידים החדשים שנפתחו לחלוקה הוא התפקיד היוקרתי של יו"ר הכנסת, שללא ספק יישאר בידי הליכוד. כרגע נאבקים על התפקיד ח"כ אופיר אקוניס והשגריר לשעבר באו"ם דני דנון. "הכנסת היא הריבון. אזרחי ישראל בחרו אתמול כנסת חדשה. על הכנסת הנבחרת להחליף מיד עם השבעתה את יו"ר הכנסת הנוכחי מיקי לוי על מנת שנשיב את השליטה על המהלכים בכנסת לידי הליכוד, מפלגת השלטון", אמר דנון.
ושמו של מי נעדר? זה של יולי אדלשטיין, מי שכיהן תקופה ממושכת בתפקיד אבל נחשב לאויבו של נתניהו מאז קרא תיגר על מנהיגותו. הערכה היא, כי נתניהו ימליץ על המועמד שיסתמן כנאמן לו ביותר. הבחירות לתפקיד יו"ר הכנסת נערכות בהצבעה חשאית בקרב חברי סיעת הליכוד.