מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בודק בימים אלה את התנהלות הצבא והדרג המדינה, בעקבות מתקפת הטרור של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. בריאיון הבוקר (יום ג') בוועידת התקומה והחוסן הלאומי של ynet ו"ידיעות אחרונות", הצהיר המבקר אנגלמן כי "יהיה מקום למסקנות אישיות לגבי 7/10 - מראש הממשלה ועד הדרגים הצבאיים".
שידור ישיר מוועידת התקופה וחוסן לאומי

המבקר אנגלמן נשאל בריאיון אם יהיו מסקנות אישיות נגד גורמים במערכת הפוליטית או הצבאית. הוא השיב בחיוב לשאלה. "בהקשרים האלה של כשל כה מהותי - נגיע לאחריות אישית", הוא הצהיר. "החל מראש הממשלה, שר הביטחון, כלל השרים הרלוונטיים, וגם כלפי דרגי צבא וגם כלפי דרגים אזרחיים. הבדיקה שלנו יוצאת לדרך על כולם".
הוא דיבר על החשיבות לחקור בזמן אמת, על אף שסביר להניח שבעתיד תוקם ועדת חקירה ממלכתית. "הבהרתי שככל שתוקם ועדת חקירה ממלכתית, אנחנו נתאם גבולות גזרה. ככה גם עשינו אחרי אסון מירון ועוד", הוא אמר. "לצד זה אני חושב שגם כחלק מלקחי 7 באוקטובר כל גורם - ובפרט אני כמבקר מדינה - חייב לשאול את עצמו מה הוא צריך לעשות, ואנחנו בביקורת בעת הזו מבינים שתפקידנו הוא לבקר ולכן לא המתנתי".

המבקר התייחס גם לביקורת על כך שהוא בודק את הצבא בזמן המלחמה. "'שקט נלחמים' זה נכון, אבל מתפקידי כמבקר מדינה אני חושב שביקורת חשובה בפרט בעת הזו, בכל עת ובמצבי חירום עוד יותר. שמחתי להיווכח שגם הרמטכ"ל הודיע היום על כך שהוא יקים צוותי תחקור פנימיים, וזה חשוב, מאוד ולצד זאת חשוב שתהיה ביקורת אובייקטיבית".
כמו כן הוא התייחס לדברים של יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, על כך שלא ייתכן שאת נתניהו יחקרו מעורבים. "ביקורת המדינה, ואני חושב שזה חוסנה הדמוקרטי של מדינת ישראל, שיש גורם בלתי תלוי ועצמאי שהוא מחליט מתי לבקר, הוא עושה את הביקורות בצורה עצמאית והוא מדווח לכנסת ולציבור", השיב אנגלמן.
1 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
המבקר אנגלמן בוועידה
(צילום: יריב כץ)
הוא פירט על החשיבות בביקורת בזמן אמת: "אנחנו ערים לזה שהדרגים הלוחמים נמצאים עכשיו בלחימה, ועל כולנו לתמוך בהם. לצד זאת גם באנו ואמרנו - אנחנו לא יכולים כביקורת מדינה לצאת להפסקה של שנה ולהגיד אנחנו בהפסקה, נחזור בעוד שנה. לא, יש לנו תפקיד בעת הזו, ולכן יצרנו איזה מדרג מסוים, ואנחנו בשיח מול הצבא - כך שעיון במסמכים, למידה של חומרים כבר תתבצע".
אנגלמן גם הביא דוגמה לנושא שייבדק: "פגשתי את תושבי ניר עוז. הם אמרו לי 'תקשיב אדוני המבקר, אמרו לנו שהגדר בלתי עבירה. בלתי עבירה. לא צריכים להתכונן אליה. איך יכול להיות כשל כזה? איך יכול להיות ליקוי מאורות שכזה?'"
בנוסף אמר המבקר כי הוא מודאג מהמצב בעוטף ירושלים לקראת הרמדאן. "כחלק מביקורות המדינה, סיירתי לאחרונה בעוטף ירושלים ובעוטף גוש דן. יצאתי מוטרד מאוד ממה שראיתי בעיניי, ולכן החלטתי להכניס את המוגנות בעוטף ירושלים לביקורות המלחמה בעת הזו". הוא פירט בריאיון אילו דברים ייבדקו: "לקראת הרמדאן אסור שהכשלים שהיו בדרום יישנו, ועל הממשלה להיערך לכך בצורה יסודית", הוא הוסיף.
מבקר המדינה סיפר כי ב-7 באוקטובר הוא היה אצל בתו בחו"ל. "ביום ראשון בבוקר חזרנו אני ובני", הוא אמר. "אני הלכתי למשרד מבקר המדינה, הוא התגייס לצו 8, לאחר מכן אכן באמת הוא נפצע, ברוך ה' היום מצבו יותר טוב, אבל עברו ימים לא קלים. עדיין יש לו כוויות. אני כמבקר מדינה אמרתי לצוותים שאנחנו במצב חירום. התמקדנו בחודשיים הראשונים בשורה של סיורים בצפון ובדרום".