1 צפייה בגלריה
חניון דרגות בתפוסה מלאה
חניון דרגות בתפוסה מלאה
מטיילים לנים בחניון הלילה דרגות, לפני שבוע
(צילום: שרון טל רשות הטבע והגנים)
לילות הקיץ החמים באוגוסט הפכו לחמים יותר. מסוף השבוע של 12-11 באוגוסט ועד עתה שורר מזג אוויר לא שגרתי המאופיין בטמפרטורות גבוהות מהרגיל ולחות גבוהה, וכן בעננות מרובה בשעות בלילה והבוקר. תנאים אלה מצמצמים משמעותית את ההתקררות הלילית הקרינתית בכמה אזורים בארץ והביאו לרצף לילות חמים חסר תקדים במישור החוף ובעמקי הצפון. בשירות המטאורולוגי אמרו כי בלילות הקרובים צפויה הקלת מה, אך הלילות עדיין יישארו חמים מהרגיל.
לפי סקירה של ד"ר עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימיים בשירות המטאורולוגי, טמפרטורת המינימום בשעות הלילה בנתב"ג עמדה על 28.1 מעלות, בבית דגן הטמפרטורה המינימלית הייתה 28.2 מעלות, בעפולה 27.2, בבאר שבע 25.7, בצמח שליד הכינרת 29.4, בסדום 32.2 מעלות ובאילת 29.7 מעלות. לפי נתוני השירות המטאורולוגי אלו הטמפרטורות שנמדדו בדרך כלל לפנות בוקר.
ד"ר פורת כתב כי הרצף של טמפרטורות המינימום הגבוהות בתחנות שונות הוא יוצא דופן ולמעשה חסר תקדים ברובו מתחילת המדידות. בבית דגן היה במהלך הפרק החם רצף של ארבעה לילות עם טמפרטורות מינימום גבוהה מ-27 מעלות ותשעה לילות רצופים עם מינימום גבוה מ-25 מעלות. מנהל תחום שירותים אקלימיים הדגיש כי רצפים כאלה לא היו מתחילת המדידות בתחנה ב-1962.
עוד עולה מהסקירה כי בצמח שבדרום הכנרת היה רצף של ארבעה לילות עם מינימום גבוה מ-29 מעלות ושמונה לילות מעל 27 מעלות – רצפים שלא היו מתחילת המדידות באזור ב-1945. ד"ר פורת אמר כי בהתייחס לטמפרטורת המינימום הגבוהה ביותר שנמדדה במהלך האירוע, היו מספר תחנות בהן נשבר במעט השיא שנקבע בדרך כלל בתחילת ספטמבר 2020 (בית דגן ונגבה), ובאחרות זהו הערך השני או השלישי בגובהו.
ואכן החום והלחות הגבוהה הורגשו היטב גם בשעות הקטנות של הלילה. נהג שנסע הלילה בסביבות השעה 1:00 באזור גוש דן סיפר כי הטמפרטורה החיצונית הייתה 30 מעלות – נתון גבוה מאוד לעומת לילות אחרים. הלילה, כאמור צפויה הקלה, ולפי נתוני השירות המטאורולוגי צפויות בשעה 1:00 בלילה 26 מעלות "בלבד".
אז למה זה קורה? ד"ר פורת הסביר כי בשכבות הגבוהות והבינוניות של האטמוספרה שורר מאז סוף השבוע הקודם (ה-12.8) רכס רום סטטי ובשכבות הנמוכות קיים האפיק הפרסי העונתי עם זרימות מהגזרה המערבית. רכס הרום גורם לירידת אוויר מהשכבות הגבוהות (התמוככות) ולהתחממותו, כך שהטמפרטורות במפלס 850 מ"ב (כ-1,500 מטר) הגיעו לכ-29 עד 30 מעלות, לעומת ממוצע רב שנתי של כ-21 עד 22 מעלות.
ד"ר פורת הוסיף כי בשכבות הנמוכות קיימת זרימה של אוויר קריר יחסית ולח מהים וכך נוצרת שכבה עבה של אינברסיה, שגובה הבסיס שלה הוא כ-900 עד 1000 מטר. הוא אמר כי זוהי שכבת אוויר יציבה שמתחתיה נוצרת עננות מרובה בשעות הלילה והבוקר, בעיקר במישור החוף וגם מצטברת לחות רבה. מצב זה מונע התקררות קרינתית לילית (אפקט החממה) ובשל כך שוררים לילות חמים באזור זה.