ארבעה ימים לפני הבחירות לנשיאות רוסיה, שבהן הוא צפוי כמובן לנצח ברוב גדול, שלח היום (ד') הנשיא ולדימיר פוטין מסר מאיים למערב, ובו הבהיר שהוא אינו רואה דחיפות לקיים משא ומתן עם אוקראינה על סיום המלחמה. פוטין העניק ריאיון טלוויזיוני ארוך לדמיטרי קיסיליוב, העומד בראש סוכנות הידיעות הממלכתית "רוסיה היום" ונחשב לאחד התועמלנים המובילים של הקרמלין.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריאיון ל תקשורת רוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריאיון ל תקשורת רוסית
פוטין בריאיון ל"רוסיה היום". טוען שלא שקל שימוש בנשק גרעיני
(צילום: Gavriil Grigorov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
הכותרת
החזית המערבית מתרחבת, אבל בסכנת קריסה
24:14
בריאיון הבהיר פוטין כי רוסיה תהיה מוכנה להשתמש בנשק גרעיני אם ריבונותה או עצמאותה יהיו תחת איום. הוא הסביר כי המדיניות הזו מותאמת לדוקטרינת הביטחון של רוסיה, ולפיה היא תהיה מוכנה לעשות שימוש בנשק גרעיני במקרה של איום מוחשי על עצם קיומה, ריבונותה או עצמאותה. בהקשר הזה חשוב כמובן לזכור שבספטמבר 2022 סיפחה רוסיה ארבעה מחוזות שכבשה באוקראינה, ולפיכך כל איום מערבי או אוקראיני לשחרר את השטחים האלה מהכיבוש הרוסי עלול להיות מוצג על-ידי הרוסים כפגיעה בעצמאותם ובריבונותם, ולהצדיק את האיום להשתמש בנשק גרעיני.
אין זו הפעם הראשונה שפוטין מזכיר את נכונותה של רוסיה לעשות שימוש בנשק גרעיני באוקראינה מאז הרחבת הפלישה הרוסית למדינה בפברואר 2022. הפעם האחרונה שבה עשה זאת הייתה בנאומו המסורתי המיוחד לאומה מול שני בתי הפרלמנט במוסקבה ב-21 בפברואר. פוטין הזהיר אז שהמשך העמקת המעורבות הצבאית המערבית באוקראינה מעלה את הסיכון למלחמה גרעינית.
בריאיון היום שאל קיסיליוב את פוטין אם שקל אי פעם להשתמש בנשק גרעיני על אדמת אוקראינה. הנשיא הרוסי טען שלא, משום שלדבריו לא היה בכך צורך. הדברים הללו סותרים דיווחים מארה"ב בימים האחרונים המסתמכים על גורמי ממשל, ולפיהם בסוף 2022, לנוכח המפלות הצבאיות הרוסיות הצורבות באזור חרקיב שבצפון-מזרח אוקראינה ובמחוז חרסון שבדרום אוקראינה, שם נאלצו הרוסים לסגת בבהילות, שקל פוטין ברצינות לעשות שימוש בנשק גרעיני טקטי על אדמת אוקראינה.
6 צפייה בגלריה
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שלט בחירות סנט פטרסבורג
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שלט בחירות סנט פטרסבורג
שלט בחירות של פוטין בסנט פטרסבורג, לקראת ההליכה לקלפי בסוף השבוע
(צילום: EPA/ANATOLY MALTSEV)
אלא שבראיון היום פוטין לא הודה בכך כמובן, וציין שהוא אינו סבור שהעולם הולך לקראת מלחמה גרעינית. הוא תיאר את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כפוליטיקאי ותיק שמבין היטב את הסכנות האפשריות של הסלמה. מדוע אם כך הזכיר פוטין שוב את סוגיית השימוש האפשרי בנשק גרעיני? נראה שדבריו בריאיון נועדו להיות מסר למדינות המערב, שבא להבהיר שהוא אינו בוחל בשימוש באף אמצעי כדי להגן על ההישגים של רוסיה באוקראינה ועל השטחים שכבשה עד עתה – יותר מ 18% משטחה הריבוני של אוקראינה נמצאים כעת תחת כיבוש ולמעשה סיפוח רוסי.
בהקשר הזה חשוב לזכור את גישתו הניצית של נשיא צרפת עמנואל מקרון, שבחודש שעבר אמר שלא ניתן לשלול את האפשרות של שליחת כוחות מערביים לאוקראינה. פוטין התייחס לתמיכת מדינות המערב באוקראינה, כולל נאט"ו, ואמר: "המדינות שאומרות שאין להן קווים אדומים לגבי רוסיה צריכות להבין שגם לרוסיה לא יהיו קווים אדומים לגביהן". פוטין גם התייחס להישגים האחרונים של רוסיה בחזית, כולל כיבוש העיר אבדיבקה במחוז דונייצק, והסביר שבעקבות ההישגים האחרונים בשדה הקרב, יצטרכו בסופו של דבר קייב ובעלות בריתה המערביות לקבל הסכם לסיום המלחמה בתנאים הרוסיים.

כ-60 כטב"מים בלילה: המתקפה האוקראינית על רוסיה

בריאיון היום זלזל פוטין באפשרות של קיום משא ומתן עם אוקראינה על סיום המלחמה ואמר: "זה יהיה מגוחך עבורנו להתחיל לנהל משא ומתן עם אוקראינה רק בגלל שנגמרת לה התחמושת" – דברים שמעידים כנראה על ביטחונו הגובר של פוטין לנוכח הנסיבות בשדה הקרב והמשך עיכוב אישור חבילת הסיוע הצבאי הגדולה מארה"ב לאוקראינה.
6 צפייה בגלריה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג עם ראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון מעמד צירוף שבדיה ל נאט"ו
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג עם ראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון מעמד צירוף שבדיה ל נאט"ו
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג וראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון במעמד הצירוף הרשמי של שבדיה לברית הצפון אטלנטית, השבוע
(צילום: Omar Havana/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
הנפת דגל שבדיה ב מטה נאט"ו ב בריסל
הנפת דגל שבדיה ב מטה נאט"ו ב בריסל
הנפת דגל שבדיה במטה נאט"ו בבריסל, שלשום
(צילום: EPA/OLIVIER MATTHYS)
בהתייחסו להצטרפותן של פינלנד ושבדיה לברית נאט"ו – האחרונה הצטרפה ממש בימים האחרונים – אמר הנשיא הרוסי כי מדובר ב"צעד חסר משמעות" וכי רוסיה תפרוס כוחות ו"מערכות השמדה" סמוך לגבול פינלנד בעקבות הצטרפות פינלנד לברית: "למען האמת, אני לא מבין למה הם צריכים את זה. זהו צעד חסר משמעות לחלוטין מנקודת המבט של הבטחת האינטרסים הלאומיים שלהם. לא היו לנו חיילים שם - עכשיו יהיו לנו. לא היו שם מערכות נשק התקפיות - עכשיו הן יהיו שם".
פוטין התייחס גם למתקפות המתגברות של כטב"מים אוקראיניים בתוך שטח רוסיה, האחרונה שבהן הלילה עם קרוב ל-60 כטב"מים, ואמר שהזינוק בהיקף התקיפות הללו הוא חלק מהמאמצים לפגוע בבחירות לנשיאות רוסיה, שיחלו ביום שישי ויימשכו שלושה ימים. הלילה כאמור תקפו כמעט 60 כטב"מים אוקראיניים מטרות בשישה מחוזות ברוסיה, ומשרד ההגנה הרוסי טען ש-58 מהם הופלו.
6 צפייה בגלריה
רוסיה עשן מיתמר מ מתקן נפט רוסי במחוז ריאזאן אחרי מתקפת כטב"ם שביצעה אוקראינה
רוסיה עשן מיתמר מ מתקן נפט רוסי במחוז ריאזאן אחרי מתקפת כטב"ם שביצעה אוקראינה
הפגיעה האוקראינית בבית הזיקוק במחוז ריאזאן, רוסיה
(צילום: Video Obtained By Reuters/via REUTERS)
6 צפייה בגלריה
רוסיה עשן מיתמר מ מתקן נפט רוסי במחוז ריאזאן אחרי מתקפת כטב"ם שביצעה אוקראינה
רוסיה עשן מיתמר מ מתקן נפט רוסי במחוז ריאזאן אחרי מתקפת כטב"ם שביצעה אוקראינה
(צילום: Video Obtained By Reuters/via REUTERS )
סרטונים תיעדו פגיעות של כטב"מים בבית זיקוק גדול לנפט במחוז ריאזאן, 200 ק"מ דרומית-מזרחית למוסקבה. מדובר בבית זיקוק מרכזי, המעבד 18.8 מיליון טונות של נפט בשנה, והוא אחד מחמשת יצרני הדלק הגדולים ברוסיה ואחד מהיצרנים הבודדים של זרזים למפעלי התעשייה הפטרוכימית במדינה. עד לאחרונה סיפק בית הזיקוק הזה מוצרי נפט לרוב מרכז רוסיה ולמספר אזורים סמוכים.