פרסום ראשון: צה"ל יחמיר את הענישה כלפי עריקים על רקע מלחמת "חרבות ברזל". החל מ-1 בדצמבר תוחמר האכיפה והענישה כלפי חיילים עריקים שלא יתייצבו ביחידותיהם, זאת כחודשיים מאז פרוץ המלחמה בדרום. יחס הענישה צפוי להיות בהיקף של יום עד שלושה ימי כליאה בפועל על כל יום היעדרות, זאת ביחס לתקופות מעצר קצרות יותר בעבר. בצה"ל יש כיום כ-2,000 חיילים עריקים, רובם בשירות סדיר, וחלקם הארי הוא מהתקופה שקדמה ל-7 באוקטובר. מאות מהעריקים הם בשירות מילואים.
ההחמרה בטיפול בעריקים תגיע לאחר שבחודש האחרון הוחלט בצה"ל להקל על עריקים שישובו ליחידתם וייקחו חלק במאמץ המלחמתי. רבים מהעריקים ניצלו זאת, התייצבו ביחידתם ובהם גם לוחמים. כתבי אישום נגדם צפויים להיות מוגשים לאחר המלחמה, אך עם התחשבות ממשית בעונשם.
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
1 צפייה בגלריה
לוחמי ולוחמות המעברים
לוחמי ולוחמות המעברים
בדיקה של משטרה צבאית
(צילום: דובר צה"ל )
בצה"ל ציינו כי לא ייתכן שבזמן שחיילי מילואים רבים שלא היו חלק מהמצבה של צה"ל התנדבו מרצונם האישי לעלות על מדים, להסתכן ולקחת חלק במלחמה כחיילים בכל המערכים - חיילים אחרים עדיין נמצאים בבית נוכח הפרת החוק. בצבא הזכירו כי היעדרות מן השירות בזמן מלחמה היא בעלת חומרה מיוחדת, לנוכח השלכותיה החמורות, המתבטאות גם בהפרת ערך הרעות והשוויון, הנדרשים במיוחד בעת לחימה.
יחד עם זאת, בצבא הדגישו כי האכיפה וההחמרה לא תכלול חיילים שמתקשים לחזור לצבא לאחר שחוו על בשרם ונפשם בבסיסים את אירועי ה-7 באוקטובר, והטיפול באלה יהיה ייחודי לפי כל מקרה לגופו.