2 צפייה בגלריה
ידיעות
ידיעות
מבחן נהיגה, ארכיון
יחס מפלה כלפי האוכלוסייה המוסלמית והנוצרית בארץ במבחני הנהיגה לרכב: משרד הרישוי מתעלם מחגיהם, מה שעלול לגרום להם או להפסיד את מועד המבחן או את האגרה ששילמו מראש. מקור הבעיה הוא שמערך מבחני הנהיגה מותאם במשרד הרישוי, מבחינת החגים, לאוכלוסייה היהודית בלבד. לחגים המוסלמיים והנוצריים אין התייחסות. התוצאה: לאלה מהם שנרשמו לטסט, נקבע מועד דווקא בתקופה שבו הם מציינים חג כלשהו. חלק מהנפגעים הם גם מורים ובוחנים נוצרים ומוסלמים.
אצל נבחנים יהודים דבר כזה לא יכול לקרות, שכן משרד הרישוי לא קובע להם מלכתחילה טסטים בתקופה של חגים. לפי ההערכה מדובר בכמה אלפי תלמידים לנהיגה, נוצרים ומוסלמים, שנפגעים בשל המדיניות המפלה הזו ונאלצים להיבחן בחגיהם. מי מהם שיחליט שלא להתייצב לטסט בגלל החג יידרש להמתין שלושה שבועות עד שייקבע לו מועד חדש. זאת ועוד: משרד התחבורה יחלט את אגרת המבחן בסך 140 שקל ששילם, והוא יידרש לשלם אגרה נוספת כאשר ייגש למבחן. לפי תקנות המשרד, גם מורי נהיגה נוצרים ומוסלמים מחויבים להתייצב במקרה כזה עם תלמידיהם, כדי להעמיד לרשותם את רכביהם למבחן.
2 צפייה בגלריה
משרד הרישוי. "מערכת טכנולוגית חדשה תיכנס לפעולה בחודש יוני הקרוב"
משרד הרישוי. "מערכת טכנולוגית חדשה תיכנס לפעולה בחודש יוני הקרוב"
משרד הרישוי. "מערכת טכנולוגית חדשה תיכנס לפעולה בחודש יוני הקרוב"
(צילום: אבי רוקח)
"הבוקר אני אצטרך ללכת לעבודה ביום חג כי לשני תלמידים שלי נקבעו מבחנים על הבוקר", סיפר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" מורה מנצרת שביקש לשמור על עילום שמו. "כשאנחנו מתלוננים, מציעים לנו במשרד הרישוי להחליף מועדים עם תלמידים אחרים שיש לנו, אבל זה לא מעשי. מורה מלמד בקהילה שלו, למורה נוצרי יהיו בעיקר תלמידים נוצרים וכך גם למורה מוסלמי".
הבעיה אינה חדשה, והיא קיימת מאז שהופרטו מבחני הנהיגה לפני שלוש שנים, כאשר מועדי המבחנים נבחרים באופן אקראי באמצעות המערכת שדרכה מנוהלים המבחנים. לפני שנה הודיעה שרת התחבורה מרב מיכאלי כי הורתה לדרג המקצועי לטפל בבעיה. מנהל משרד הרישוי הפורש, אפי רוזן, אף כתב לאחרונה למורי הנהיגה כי נמצא פתרון לבעיה. אולם במשרד התחבורה מודים כי הנושא עדיין נמצא בטיפול.
מהמשרד נמסר: "עם אישור תקציב המדינה החל משרד התחבורה בפיתוח מערכת טכנולוגית חדשה של מבחני הנהיגה המעשיים, שתמנע שיבוץ של תלמידים מוסלמים, דרוזים וצ'רקסים למבחני הנהיגה בימי חגים ומועדים של אוכלוסיות אלה. אפיון המערכת הושלם בימים אלה ויחל להיות מיושם בקרב כל סוגי האוכלוסיות, כבר בחודש יוני הקרוב. עד אז, יכולים מורי הנהיגה לבצע החלפות בין התלמידים בתוך בית הספר או לבטל מבחנים באופן יזום. במקביל, פועל המשרד למציאת פתרון מידי שימנע פגיעה בתלמידים שקיבלו זימון למבחנים בימי חג הקורבן. המערכת החדשה מטמיעה את מועדי החגים ומתאימה אותם לדתו של הנבחן באופן אוטומטי, ובכך היא מונעת ביטול של בחינות שנקבעו בחגים והוצאה כספית מיותרת בגין ביטול הטסטים".