זה אחד השטחים הירוקים האחרונים שנותרו בירושלים. הוא נמצא בין השכונות קריית יובל ועין כרם ומשתרע על כ-100 דונם שבהם צמחים ייחודיים ובעלי חיים נדירים. אבל כעת השטח הזה, וכל מה שחי וגדל בו, נמצאים בסכנת היעלמות. מחר (ג') צפויה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים לדון בבקשה להקים במקום שכונה חדשה – "כרמית".
2 צפייה בגלריה
שמורת הטבע
שמורת הטבע
האזור שבו צפויה לקום השכונה
(צילום: עמית שאבי)
על פי התוכנית – שמעוררת התנגדות עצומה מצד גורמים רבים, בהם ארגונים ירוקים, תושבי עין כרם ואחרים – תכלול השכונה 1,250 דירות במגדלים מדורגים בגובה של עד 15 קומות, בתי ספר, גני ילדים, בתי כנסת ומקוואות. השכונה מתוכננת להגיע ממש עד לפאתי עין כרם, שמנסה לקבל הכרה כאתר מורשת עולמי.
"התוכנית הזו עושה אי צדק לטבע ומפחיתה מחשיבות עין כרם, שהיא נכס כלכלי במובן התיירותי", אמרה נעמי צור, בעבר סגנית ראש עיריית ירושלים וכיום יו"ר שדולת "ירושלים בר קיימא" הפועלת לשמירה על הטבע הירושלמי. "מדובר במקום הרביעי בחשיבותו בנצרות, למה להרוס?".
השטח – שסקר טבע עירוני של החברה להגנת הטבע מצא בו בין השאר מיני סחלבים נדירים, מרווה כחולה נדירה, שום לבן קליפות נדיר ובעלי חיים רבים דוגמת דורבן, חולד, קיפוד מצוי וציפורים ייחודיות – נרכש לפני שנים רבות על ידי יזמים, אך ניסיונות קודמים שלהם לקדם בו בנייה למגורים נדחו על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.
2 צפייה בגלריה
שמורת הטבע
שמורת הטבע
הניסיונות הקודמים לקדם בנייה במקום נדחו על ידי הוועדה המחוזית
(צילום: עמית שאבי)
מלבד הפגיעה הקשה בטבע, אחת הטענות היא שהשכונה שתוקם תפגע קשות גם בכפר עין כרם הצמוד אליה. בחברה להגנת הטבע מסרו כי "התוכנית לבניית שכונת מגדלים למגורים, בפאתי עין כרם, אינה תואמת את השימושים הנחוצים במקום ואת אופי המרחב. כרמית היא חלק בלתי נפרד מהכפר עין כרם ולכן צריכה להיות מפותחת עם אוריינטציה ורגישות לעין כרם. מדובר על אתר טבע עירוני, שטח פתוח בעל ערכי טבע ונוף, שהם חלק בלתי נפרד מהכפר עין כרם ומנוף המורשת של המקום.
"כבר לפני שבע שנים ויותר, זוהה אזור כרמית, כאזור שצריך להישאר ברובו פתוח, עם פיתוח תיירותי זהיר, על ידי שמירה על חגורה ירוקה סביב הכפר, המשמרת את ערכי הכפר וסביבתו. אלו הם אותם ערכים אשר הכניסו את עין כרם - הכפר ואגן עין כרם - לרשימה הטנטטיבית של אונסקו, לאתרי מורשת עולמית. יתכן שניתן לאפשר פיתוח מתון ביותר, לטובת אלמנטים תיירותיים, שיכולים לחזק את הכפר ולשרת את מיליוני הצליינים שפוקדים אותו כל שנה. את הפיתוח הזה, יש לעטוף במדרון הירוק האחרון, שבו עשרות עצים עתיקים, המפריד בין כרמית, לרחוב אולסוונגר שלמעלה.
"מעבר לשיקולי נוף ומורשת, שצריכים לתת את הטון בתכנון המקום, ישנם גם שיקולים עירוניים חשובים: מדובר על שטח שייעודו מוסדות ציבור ושטח פתוח. שני סוגי ייעודים אלו, נדרשים מאד על ידי תושבי השכונות הסמוכות, אשר עוברות ויעברו תהליכי התחדשות עירונית דרמטיים בשנים הקרובות. כבר היום אנחנו יודעים להצביע על המחסור בשטחים חומים לטובת האוכלוסייה העתידית וכן, מכירים בחשיבות השטחים הפתוחים בקרבה המיידית לריכוזי אוכלוסייה גדולים לפנאי ולנופש".
 יוסי חביליו יוסי חביליו
"הקמת שכונת כרמית תפגע קשות במיטב הטבע העירוני שנותר בירושלים ותחנוק את עין כרם העתיקה במקום להגן על האזור ולשמור על הייחודיות שלו כאתר מורשת, דת, תיירות וטבע בעל חשיבות עולמית", אמר יוסי חביליו, סגן ראש העיר ירושלים, שמתנגד לתוכנית. "אם התוכנית תצא לפועל, הדורות הבאים לא יסלחו לנו, ובצדק", ציינו.
גם לורה ורטון, חברת מועצת העיר מטעם מרצ, צפויה להתנגד לאישור התוכנית. "עין כרם היא נכס היסטורי, תרבותי ודתי בתוך אתר טבע ייחודי, פנינה יפהפייה. המחשבה שהיא תיפגע כדי להכניס עוד מאות מיליונים לכיסים עמוקים של מישהו היא סיוט. אני קוראת לכל מי שיש לו רגישות כלשהי לעתיד ירושלים, לטבע או למנהל תקין להביע את התנגדותם. אסור שתוכנית כרמית תקודם".
"מדובר בכשל תכנוני קולוסלי שיביא להרס נרחב בעין כרם, בקריית יובל ובהרי ירושלים", הזהיר אלון אוריון, יו"ר ועד עין כרם. "בשנים הקרובות יהפוך אזור דרום-מערב ירושלים לצפוף מאוד, וחיוני לשמור על מתחם כרמית כעתודת קרקע להקמת מבני ציבור ושטחים ירוקים. בנייה בצפיפות קיצונית בצמוד לבתי עין כרם, תוך ביטול החיץ שבין השכונות, תפגע באופן קשה ביותר בעין כרם – מקום קדוש לעולם הנוצרי, והכפר העתיק האחרון ששרד בארץ ושמיועד להכרזה כאתר מורשת עולמית".
מעיריית ירושלים נמסר: "מדובר בתוכנית שמקודמת על ידי בעלי קרקע פרטיים. התוכנית אושרה ומוגשת על שטחים המיועדים בחלקם עבור מוסדות ציבור בכל השטח המזרחי, כשהחלק המערבי מיועד לטובת קרקע חקלאית. התוכנית גם מסומנת בתוכנית המתאר החדשה כאזור מגורים עירוני. התוכנית מציעה מתחם חדש הכולל, לצד תוספת יח"ד משמעותית, גם שטח גדול עבור שטח ציבורי פתוח מרכזי בשכונה. בנוסף, 14 דונם יוקצו עבור מבני ציבור. הטענות יידונו ויקבלו מענה במסגרת הדיון להפקדה. ככל שיוחלט להפקיד את התוכנית, טענות אלה יועלו גם בדיונים להתנגדויות".