2 צפייה בגלריה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, הלילה (ה׳) ב״בור״ בקריה, במהלך סיכולו של מפקד הכוח הרקטי של הגא״פ
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, הלילה (ה׳) ב״בור״ בקריה, במהלך סיכולו של מפקד הכוח הרקטי של הגא״פ
ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי. ההודעה לא תואמה איתם
(צילום: דובר צה"ל)
חיכוך ראשון בין הדרג המדיני לביטחוני מאז תחילת מבצע "מגן וחץ": בהודעה שפורסמה היום (שבת) אחר הצהריים מטעמו של "גורם מדיני בכיר", ולא תואמה עם צה"ל ושב"כ, נכתב כי "הסבב האחרון מלמד על חולשת חמאס, ואם חמאס לא יכפה על הג'יהאד האיסלאמי לסיים את הירי - יהווה הדבר עדות למאזן כוח משתנה ברצועה".
ההודעה אינה משקפת את העמדה המקצועית של צה"ל ושב"כ - ולמעשה גם לא את עמדתה בפועל של ממשלת ישראל, שבחרה להוציא את חמאס מהמשוואה כדי להתמודד מול הג'יהאד האיסלאמי לבדו.
2 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרתו לתקשורת
נתניהו בהצהרתו לתקשורת
נתניהו. חיכוך ראשון עם הדרג הביטחוני
(צילום: חיים צח, לע"מ )
במערכת הביטחון יצאו מגדרם מאז תחילת המבצע לבדל בין הארגונים, במטרה להדגיש שחמאס לא מעורב בירי. יש מי שמתח על כך ביקורת, וטען כי מסר זה מלמד על חולשה ופוגע בהרתעה.
כעת, ההודעה מטעמו של אותו "גורם מדיני", קושרת את חמאס לאירוע, סותרת את הקו שבו פעלה ישראל עד כה וגם לא מתיישבת עם העמדה ולפיה חמאס מעוניין בהפסקת אש, כדי לא לפגוע עוד יותר בכלכלה.
בהודעה המלאה נאמר כי "במשך שנים עמדה חמאס זקופה בעזה, וסירבה לאפשר לארגונים אחרים להכתיב לה את המדיניות. הסבב האחרון מלמד על חולשתה של חמאס. ארגון הג'יהאד האיסלאמי, הממומן על ידי איראן, משתלט על סדר היום ברצועת עזה. דומה שיותר מהכול, הדבר מלמד על חולשת חמאס, שנגרר על ידי הג'יהאד לסבב מיותר. בהנחה וחמאס לא ישים קו אדום לג'יהאד, ולא יכפה עליו לסיים את הירי, הדבר יהווה עדות למאזן כוח משתנה ברצועה".

צה"ל ושב"כ מתדרכים פעם אחר פעם עד כמה הג'יהאד חסר אונים ומוחלש, וסופג מכות קשות בסבב הזה בעקבות החיסולים, ובהודעה זו לפתע הדרג המדיני לא רק משווה אותו לחמאס - אלא טוען כי מאזן הכוחות משתנה.
עד כה צה"ל ושב"כ עבדו בשיתוף פעולה מצוין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועשו מאמץ משותף להסיר אחריות מחמאס, וכעת בהודעה המפתיעה הגורם המדיני חיבר אותו לאירוע. לאחר ההודעה החלו שיחות בין הלשכות כדי לתאם את המסרים, אולם גורמי ביטחון טוענים כי מדובר בטעות קשה.
צה"ל לא חושש מעימות מול החמאס, אבל למבצע מולם אין כרגע תכלית מבצעית או אסטרטגית. הצבא אמור להתמקד בעיסוק באיראן ובמב"מ (המערכה שבין המלחמות), ומערכה מול חמאס תיקח ממערכת הביטחון משאבים רבים על חשבון משימות אחרות, חשובות יותר ברמה האסטרטגית.