ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית התייחס לרצון מפלגות הקואליציה לקדם הצעת חוק לתיקון חוק יסוד: הממשלה, שתמנע פסילה אפשרית של מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי בבג"ץ. "חקיקה פרסונלית זה רע מאוד, לפעמים אין ברירה אלא לעשות אותה, אבל חקיקה פרסונלית מהסוג הגרוע ביותר שיש זו החקיקה השיפוטית הפרסונלית", אמר בריאיון ל-ynet radio הבוקר (שלישי).

מרכיבים ממשלה - כתבות נוספות

הוא הסביר מדוע לתפיסתו חקיקה שכזו לטובת דרעי אינה פרסונלית בהגדרתה. "מה שקורה במציאות במדינת ישראל שבית המשפט או המשפטנים הישראלים קובעים כלל לגופו של אדם ומייצרים עבורו את הדין ואני חושב שהדוגמה המפורסמת ביותר היא כמובן אריה דרעי שבית המשפט העליון חידש בעניינו חוק, בניגוד לחוק יסוד אגב, ואמר שהוא לא יכול לכהן בתפקיד שר למרות שחוק יסוד מתיר לו לעשות את זה".
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
ח"כ שמחה רוטמן
(צילום: משה מזרחי)
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
"לא חקיקה פרסונלית. הופכים חוק לברור יותר"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אז כשבא מישהו לשנות את זה אמרו לו 'אה אה אה, זה חקיקה פרסונלית'. אז לא, החקיקה הפרסונלית היא שבית המשפט מחליט שבניגוד לחוק היסוד דרעי לא יכול להיות בתפקיד שר".
דרעי, נזכיר, הורשע בינואר השנה בעבירות מס לאחר שהגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות. בניגוד להרשעתו הראשונה ב-1999, הפעם סוגיית הקלון טרם הוכרעה. במסגרת עסקת הטיעון שהושגה מול היועמ"ש הקודם אביחי מנדלבליט, הוסכם כי דרעי יודה ויורשע בכתב האישום וכי הצדדים יעתרו במשותף לכך שייגזר עליו עונש מאסר על-תנאי וקנס כספי בסך 180 אלף שקל. גזר הדין אימץ את הסדר הטיעון במלואו.
הסדר הטיעון דחה למעשה את העיסוק בשאלת הקלון: דרעי התפטר לפני הרשעתו מהכנסת, וכיוון שהפסיק להיות נבחר ציבור באופן רשמי, מנדלבליט הודיע אז כי אין מקום לעסוק בשאלה הזו. דרעי לא התחייב שלא לרוץ מחדש לכנסת, והוא אכן התמודד במערכת הבחירות הנוכחית. ביום שלישי האחרון הושבע מחדש כחבר הכנסת ה-25.
(צילום: משי בן עמי)

כדי למנוע מצב שבו מינוי יו"ר ש"ס לשר ייפסל, חבר סיעתו ח"כ משה ארבל הגיש הצעת חוק לתיקון הסעיף בחוק יסוד: הממשלה שעוסק בתנאים הנדרשים כדי להיות כשיר לכהן כשר. הסעיף המדובר פוסל כהונה של מי שנידון לעונש מאסר וטרם עברו שבע שנים מריצוי מאסרו או מיום מתן פסק הדין, אלא אם כן יו"ר ועדת הבחירות לכנסת קבע כי אין במעשיו קלון. הסעיף המדובר לא מבהיר במפורש אם ב"מאסר" נכלל גם מאסר על-תנאי, כפי שנגזר על דרעי, ובהצעה שלו מבקש ח"כ ארבל לתקן זאת.
על אף זאת רוטמן מתעקש: "זו לא חקיקה פרסונלית. חוק פרסונלי למשל יכול להיות - אם נניח שיש איזה מקרה של אדם שמאוד רוצה להיות ראש ממשלה חליפי. למרות שאין דבר כזה, אז אתה מעוות את שיטת המשטר כולה כי יש מישהו שמאוד בוער לו להיות ראש ממשלה חליפי".
"פה יש חוק שלכל הפחות אפשר לומר עליו שהוא לא ברור. אני חושב שהוא כן ברור ויש פה איזושהי חוות דעת שהיא אין לה דבר וחצי דבר עם הבנה נכונה של החוק. אבל כשיש חוק שהוא לא ברור ויש חוק שהוא לא ברור וצריך לתקן אותו, כדי שהוא יהיה ברור יותר אני חושב שזה גם מממש את כוונתו של המחוקק המקורי, זה אפילו לא דורש הבהרה כדי לחסוך עתירות. דבר שני, צריך לקדם את רצון הבוחר שבחר במפלגה ונתן המון קולות למפלגה שעומד בראשה אריה דרעי ורוצה שהוא ישא תפקיד משמעותי בממשלת ישראל".
3 צפייה בגלריה
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
הציג יחד עם סמוטריץ' את תוכנית "חוק וצדק", אך כעת לא דורשים את תיק המשפטים
(צילום: מוטי קמחי)
הוא נשאל מדוע מפלגתו, הציונות הדתית, שהציגה טרם הבחירות תוכנית מפליגה לתיקון מערכת המשפט לא דורשת את משרד המשפטים והשיב: "רוב הרפורמות שאנחנו הצגנו במסגרת התוכנית שלנו דורשות הליכי חקיקה ולכן לחלק מהן, בלי לדבר כמובן על תפקידים, זה יותר חשוב מה יקרה בכנסת מאשר בממשלה".
בכל אופן, טוען רוטמן, "אני לא עוסק בשאלה של איזה תפקידים אנחנו דורשים, לא עבור המפלגה ולא עבורי באופן אישי. אני לא חושב שזה המקום. אני כן אומר לך שאנחנו בוודאי עומדים ונעמוד ונדרוש גם על הכתיבה של הדברים האלה בהסכמים הקואליציונים אבל מעבר לזה, יותר חשוב מזה אפילו, על הביצוע של הרפורמות המשפטיות הנדרשות. כמובן כמה שיותר".

ח"כ מעוצמה יהודית: "בן גביר יהפוך לשר הביטחון של המשטרה"

ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית אמר בריאיון באולפן ynet אמר כי במשא ומתן דרושה סבלנות. "אנחנו עוסקים באיכות ולא בכמות. לא מעניין אותנו השם של התיק אלא מה הוא מכיל, על זה אנחנו משתדלים לעמוד", הסביר.
לדבריו, "באנו מראש עם 180 סעיפים להסכמים קואליציוניים. את המשרד לביטחון הפנים ככל הנראה כבר קיבלנו. הובטח לנו המשרד לפיתוח הנגב, הגליל והפריפריה ובין לילה הוא נעלם ואנחנו לא מוכנים לוותר. אנחנו לא רודפי תיקים אנחנו רוצים לקיים את ההבטחות לציבור".
(צילום: משי בן עמי)

כרגע התיק מיועד לש"ס של אריה דרעי, ופוגל מבהיר: "אני סומך על כולם אבל יותר מכולם אני סומך על עצמי. מתוך המו"מ יש רצון להגיע לפרשות הנכונות".
- אם אנחנו מדברים על סכמויות, מה דעתך על הסמכויות שיקבל איתמר בן גביר במשרד לביטחון הפנים. אומרים שהמפכ"ל יהפוך לעוזר שר? "הרמטכ"ל הפך להיות עוזר של שר הביטחון? זאת ההשוואה. אנחנו רוצים לעשות משהו מאוד דומה למה שקורה במערכת יחסים במשרד הביטחון. אני מדבר עם קצינים בכירים וכולם מחכים לרגע שזה יקרה, אנחנו נשנה את פני המשטרה. הם רוצים את זה יותר מהכול. בן גביר יהפוך להיות שר הביטחון של המשטרה, אני מאמץ את זה".
ח"כ מהליכוד: זה פחות משנה מי יהיה שר באיזה מקום
(צילום: משי בן עמי)

לשר היוצא עמר בר-לב העביר מסר: "אם אני שופט את התוצאות שלו, אני לא בטוח שיש לו במה להתגאות אז שיישב בשקט ויעביר לנו את התפקיד".
ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד התייחס לביקורת במפלגתו על אופן חלוקת התיקים על ידי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ואמר: "לדעתי זה פחות חשוב הזהות של מי יושב באיזה משרד, מה שחשוב שתהיה ממשלה שתוכל ליישם מדיניות של ימין על מלא". בריאיון באולפן ynet הבוקר הסביר כי "כולנו בסוף באנו להיות שליחים של הציבור. קשה למצוא צוות מיומן מנתניהו ויריב לוין, אני סומך עליהם שיקבלו את ההחלטות הנכונות".