ראש המטה לביטחון לאומי, צחי הנגבי, אמר היום (רביעי) בדיון חסוי בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת כי מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, מבין שבסופו של דבר יחוסל - ולכן מקשיח דרישות במשא ומתן לשחרור חטופים.
5 צפייה בגלריה
ועדת החוץ והביטחון
ועדת החוץ והביטחון
"אין לישראל אפשרות לסיים בלי השבת חטופים והשמדת חמאס". הדיון בוועדת החוץ וביטחון
(צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
(צילום: AP)
בשבועות האחרונים, נזכיר, ולמעשה מאז תחילת התמרון הקרקעי ברצועת עזה, טוענים בכירים בצה"ל ובממשלה כי הלחץ הצבאי מסייע לשחרור חטופים - אך לדברי הנגבי, ההבנה של סינוואר שבסופו של דבר ישראל תגיע אליו דווקא מקשיחה את עמדותיו.
לדברי הנגבי, גם אם סינוואר נמצא מתחת לקרקע ברצועת עזה, ישראל לא תוותר על להגיע אליו ולפגוע בו. "הוא כבר מתחיל להבין את זה, ולכן הדרישות שלו במו"מ החטופים עם קטאר נועדות כדי להבטיח את הישרדותו", אמר. "אולי הוא לא בחר במודע במהלך של התאבדות, אבל גם בן לאדן וגם מנהיגי דאעש חשבו שאפשר לטבוח באלפים בלי לשלם מחיר. סינוואר כבר לא ייצא מהמנהרות לעולם, וגם אם זה ייקח חודש או שנה או חמש שנים - בסוף נגיע אליו".

במקביל, שר הביטחון יואב גלנט אמר היום בביקור בשייטת 13 כי ישראל תמשיך בלחימה "עד הניצחון, לא ליד, לא בערך ולא כמעט". לדברי גלנט, "אין לנו שום זכות להפסיק את הלחימה, כל עוד יש חטופים בעזה. הדרך והדבר היחיד שמביא חטופים זה לחץ צבאי, כי חמאס מבין רק דבר אחר - אם אתה רוצה שהוא ייתן לך משהו, אתה צריך לתת לו משהו. הדבר היחיד שאתה יכול לתת לו, זה מה שאתה לוקח ממנו. אתה לוקח לו חיים, שקט, ולכן ככל שהפעולה תהיה יותר עצימה ויותר חזקה - ותגיע למקומות היותר כואבים, למקומות שמציק לו, לנקודות הקשות - זה נותן את הסיכוי להביא תוצאות".
גלנט ציין כי בחאן יונס צה"ל פועל אחרת, "במאמץ חוצה שלבים שהולך אל הנהגת החמאס, אל הנושא של החטופים, ויהיו הפתעות, גם בנושאים האלה של הפעולה".
גלנט הדגיש: "המלחמה הזאת, מתי שהיא לא תסתיים, זה יהיה לפי ההישג. ההישג זה שחמאס לא מתפקד כמסגרת צבאית שלטונית ואנחנו מסוגלים לעשות כל פעולה שתידרש מבחינת חופש הפעולה שלנו לפעול בשטח. לא יהיה חיים למדינת ישראל אם כל אחד יכול לפתוח במלחמה ולהרוג, לחטוף, לאנוס ולהתעלל במספרים כאלה של אנשים, ומדינת ישראל שותקת.
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בביקור בבסיס לוחמי שייטת 13 בעתלית
שר הביטחון יואב גלנט בביקור בבסיס לוחמי שייטת 13 בעתלית
"על מעשה כמו שנעשה ב-7 באוקטובר יש רק דין אחד – חיסול כארגון"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"על מעשה כמו שנעשה ב-7 באוקטובר יש רק דין אחד - חיסול כארגון", הוסיף גלנט. "יש לחמאס יותר מ-9,000 הרוגים, צריך להכפיל את המספר הזה, וגם זה לא מספיק. מה שמספיק זה רק ההורדה שלו כארגון לוחם, כי אנחנו לא סופרים אנשים - אנחנו סופרים את היכולת, ובעניין הזה צריך לפעול".
לסיום הדגיש גלנט ללוחמי שייטת 13: "כל מי שתכנן טיולים בקיץ זה לא יקרה. אנחנו בלחימה מתמשכת לאורך זמן במגמות משתנות, זה ישפיע על כל מה שאתם עושים - תהליכי האימונים, ההכשרות, האופן שבו בונים את הכוחות. אנחנו נתמוך בכם ונסייע".
בימים האחרונים דווח על מחלוקת בקבינט המלחמה בנוגע לשאלה אם להמשיך בלחץ הצבאי או לפעול ביתר שאת להגעה לעסקת חטופים: בעוד השרים בני גנץ וגדי איזנקוט סבורים כי ישראל צריכה "לחשוב מחוץ לקופסה" ולתת עדיפות להשבת החטופים גם במחיר עצירת המלחמה - ורק אחר כך להשלים את יעד המלחמה השני של מיטוט החמאס - ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר גלנט סבורים שרק לחץ צבאי יביא לעסקה ושאין להסכים להפסקת הלחימה, וכי בכל מקרה אין להוביל לעסקה בכל מחיר.

לסוגיה התייחס הערב גם גנץ, ואמר בהצהרה מצלומת שפרסם: "הלחימה נמשכת, ומטרות המלחמה נשארו בתוקף. הן לא השתנו, ולא נכון לשנות אותן. המטרה הראשונה היא השבת החטופים ויש לה קדימות בציר הזמן. המאמצים האלו לא פוסקים, כולל יוזמות ישראליות אקטיביות כל העת, מול גורמים רבים. המטרה העליונה וארוכת הטווח, היא שינוי המציאות בדרום. לא זזנו ולא נזוז משתי המטרות. ייקח כמה זמן שייקח".
לדברי גנץ, "כדי להגשים את מטרות המלחמה, יש צורך להתאים כל הזמן את שיטת הפעולה, עוצמת הפעולה ומרחבי הפעולה. זה נכון בעזה וזה נכון גם בזירות האחרות. צה"ל פועל כך, וימשיך לפעול כל גם בהמשך". גנץ התייחס גם להעברת התרופות לחטופים, אחרי ההתנערות של נתניהו מהאחריות על סוגיית הבידוק של המשלוח לפני כניסתו לעזה (התנערות שבעקבות הסערה שחוללה הוא הורה כן לערוך בידוק למשאיות): "אני מבקש להדגיש כי ההחלטה, כמו גם האחריות עליה, כבכל ההתפתחויות בזירת הלחימה היא על הדרג המדיני. כך היה, כך ימשיך להיות", אמר גנץ.
גנץ תקף פעם נוספת את הממשלה על התקציב שאישרה לשנת 2024, ושלא כולל לדבריו את ההתאמות הנדרשות עבור צורכי המלחמה (כמו למשל סגירת משרדי ממשלה שונים וקיצוץ נרחב בכספים הקואליציוניים). הוא הזכיר את המפגש אתמול עם ראשי רשויות בדרום, ואמר: "המפגש הזה חידד לי שוב את הפער האדיר בין התקציב שמדינת ישראל צריכה, לבין התקציב שעבר בממשלה. תקציב שצריך להיות מופנה קודם כל לצורכי המלחמה והתושבים בדרום ובצפון. הדבר החשוב ביותר בעת הזו, הוא שאנחנו כנבחרי ציבור ניתן דוגמה אישית לציבור. זה נכון לתקציב - אבל זה חשוב בעיקר בהתנהלות שלנו. האמירה יחד ננצח, חייבת להישאר בתוקף.
"נכון, יש גישות שונות לדרכים להתמודד עם האתגרים האדירים שמולנו. חייב להתקיים שיח - גם בממשלה, גם בקבינט, וגם בחברה. אך אסור לנו לשכוח אפילו לשנייה מיהם האויבים שלנו, למה הם יצאו לתקוף אותנו ובשם מה. כדי שננצח באמת, צריך לנצח ביחד. כשאנחנו אומרים 'ננצח ביחד', עלינו לזכור - שהניצחון מתחיל ברוח הקרב של החיילים. בהתנדבות. במה שהם מביאים איתם לשדה הקרב. אני מוטרד מאוד מהקולות שעולים בימים האחרונים, וקורא לכל המערכת הפוליטית, להתכנס לשיח מכבד ומחבר. גם כשיש חילוקי דעות. אין לנו מנדט לפצל את העם ובמיוחד בשעה הזו".

היום שאחרי? לא לפני הדיון בקבינט

בסקירה שמסר מוקדם יותר ראש המל"ל הנגבי לוועדת החוץ והביטחון, הוא התייחס גם לסוגיית "היום שאחרי" ברצועה - ואמר כי ישראל לא רוצה שאונר"א תישאר גוף הסיוע העיקרי לפלסטינים באזור. לטענתו, מדובר בגוף עוין של האו"ם, שמנציח את מצב הפליטות הפלסטינית לדורות ולא מאפשר לנוע לפתרון. לצד זאת, הנגבי הבהיר שישראל לא פועלת כעת נגד הפעילות של אונר"א בעזה, שכן הסוכנות היא הכתובת המרכזית להקמת ותפעול המחסות ליותר ממיליון עקורים ברצועה - אבל ביום שאחרי, מתחייבת גם חלופה לאונר"א.
5 צפייה בגלריה
אונר"א ברצועת עזה
אונר"א ברצועת עזה
פלסטיני במתחם של אונר"א בעזה, ארכיון
(צילום: AFP)
הנגבי הוסיף שראש הממשלה סבור שכדי לעסוק באופן רציני ביום שאחרי חמאס, צריך קודם להשמיד את חמאס, אבל למרות זאת הטיל על המל"ל כבר לפני חודשיים לקיים דיונים מעמיקים בנושא עם כלל גופי הביטחון והמדיניות. עם זאת, כשביקשו חברי הכנסת מהנגבי להציג להם את עיקרי העבודה הזו, הוא השיב שלא ניתן להציג אותה בכנסת לפני שתוצג לקבינט. הדיון בכך בקבינט כבר החל, לדבריו, ויימשך בשבוע הבא. הנגבי סירב להתייחס לנוכחות של הרשות הפלסטינית ביום שאחרי בעזה, וגם לסוגיית הנורמליזציה עם סעודיה.
במהלך הדיון הנגבי הציג תמונת מצב אופטימית לגבי המלחמה בעזה: "ההישגים גדולים, חמאס משווע להפסקת הלחימה. ארה"ב תומכת בנו מעל ומעבר. המעצמות המערביות תומכות בנו ולא דורשות להפסיק את הלחימה. זה ייקח עוד הרבה זמן, אבל שתי המטרות חיוניות - ניצחון מוחלט שמשמעותו השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, והשבת החטופים שהיא מטרה נעלה וקדושה לכל החברה הישראלית. אין לישראל אופציה לסיום המלחמה בלי שתי המטרות הללו".
לגבי המצב בצפון, הנגבי אמר שארה"ב ביקשה מישראל לתת סיכוי למהלך של שליח הנשיא ביידן, עמוס הוכשטיין. "אנחנו מברכים על המאמצים של ארה"ב וצרפת להביא להשבת התושבים בצפון ליישוביהם באמצעות נסיגת חיזבאללה לאחור על פי החלטת מועצת הביטחון 1701", אמר. "אני באופן אישי פחות אופטימי באשר לסיכויי ההצלחה של המאמץ הדיפלומטי, ונראה שרק הפעלת עוצמה צבאית תשיב את התושבים לבתיהם".
5 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים בתור למזון ב רפיח בצל עדויות על רעב ב רצועת עזה
פליטים פלסטינים בתור למזון ב רפיח בצל עדויות על רעב ב רצועת עזה
פליטים פלסטינים בתור למזון ברפיח. חזרה לצפון הרצועה? רק כשתיגמר שם הלחימה
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
הנגבי התייחס בדבריו גם לחזרת עזתים לצפון הרצועה, ואמר שכל עוד מתקיימת באזור זה לחימה - המהלך לא ייצא לפועל. מנגד, הבהיר הנגבי, עידוד הגירה, כיבוש ישראלי תמידי והתיישבות מחודשת בעזה לא הוגדרו על ידי הממשלה כחלק ממטרות המלחמה - בניגוד לרצונות של השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. "מי שמצדד במטרות אלה יצטרך להמתין שתהיה ממשלה אחרת", אמר.
יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין, אמר כי "יש שיח ער בנוגע ליום שאחרי. ובכן, אחשוף מעט לגבי היום שאחרי - ביום שאחרי לא יהיה גורם פלסטיני שיחנך את ילדיו לרצח יהודים. לא תהיה יותר אונר"א. לא בעזה, לא ברשות ולא בירושלים. העידן של חינוך ההסתה - הסתיים".
אדלשטיין התייחס גם לחיילי המילואים, ואמר כי "אני סומך עליהם, והם צריכים לסמוך על המדינה. מחובתנו לדאוג לזכויות ולהטבות שלהם. לא ייתכן שבעל עסק שהתייצב למילואים, נלחם והגן על המדינה - יקבל תשובה שהכסף מהמדינה יגיע ביולי. הם צריכים את הכסף כעת".