ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש הבוקר (יום שישי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסוצ'י במשך כחמש שעות, בפגישה שתוארה על-ידי לשכתו כ"חמה וחיובית", שעסקה בשורת סוגיות משמעותיות ביחסי שתי המדינות. מלשכתו של בנט נמסר כי נוכח התארכות הפגישה רה"מ יעביר עם פמלייתו את סוף השבוע ברוסיה וימריא בחזרה לישראל עם צאת השבת.
בפתח פגישתם אמר בנט כי "היחסים עם רוסיה, שבימים אלה אנחנו מציינים 30 שנים לכינונם, הם יחסים מיוחדים מאוד, גם בגלל העבר וגם בגלל ההווה והעתיד. נדבר גם על המצב בסוריה, על המאמצים לבלימת תכנית הגרעין הצבאית האיראנית. כל הדיון יהיה מושתת על הקשר העמוק בין שתי המדינות, אנחנו רואים בך ידיד אמת של העם היהודי".
הנשיא פוטין אמר לאורחו בפתח הפגישה: "אתה עומד בראש הממשלה עכשיו. הצלחנו לקיים יחסים מיוחדים, היו לנו סיבות טובות לכך. קודם כל כי ברית המועצות ורוסיה כמדינה ממשיכה תמכה בהקמת מדינת ישראל. בישראל מתגוררת קהילה ענקית של דוברי רוסית. יש הרבה ותיקי מלחמת העולם השנייה. אנחנו מייחסים לאנשים האלה חשיבות רבה.
"יש לנו גם יחסים כלכליים טובים שמתפתחים אבל לא כל כך טוב. במשך שבעת החודשים הראשונים של השנה היקף הסחר ההדדי גדל ב-50% וזה דבר מאוד חשוב ונדון בזה אחר כך. יש עוד תחום שאנו רוצים להתקדם בו, זה תחום ההייטק. אני מאוד אשמח לדון בנושאים אזוריים. כפי שאתה יודע אנו מתאמצים לשקם את התשתיות בסוריה. יש פה בעיות ונושאים בעייתיים כמובן, אבל יש גם הזדמנויות טובות לשיתוף פעולה כמובן בכל מה שקשור למלחמה בטרור".
פוטין אמר עוד לבנט: "על אף סכסוכים פנים פוליטיים שמתקיימים בישראל, אני מקווה שהממשלה תמשיך את הפוליטיקה כלפי רוסיה כפי שהיה קודם. הצלחנו להקים יחסים עסקיים מאוד טובים עם הממשלה הקודמת. אנו שמחים לארח כאן ברוסיה את ראש הממשלה של ישראל".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נועדים לראשונה בעיר סוצ׳י, רוסיה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נועדים לראשונה בעיר סוצ׳י, רוסיה
פוטין ובנט בפגישתם בסוצ'י
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה בנט הזכיר בדבריו בפתח הפגישה את מה שכינה "ההתגייסות המופלאה של האומה הרוסית ושל הצבא האדום להבסת הנאצים במלחמת העולם השנייה. אלה היו הימים המכריעים ביותר של העולם כולו וגם של העם היהודי".
אחר כך דיבר בנט על האנדרטאות לצבא האדום בנתניה ולזכר המצור על לנינגרד בירושלים שאותן חנך הנשיא פוטין. "באופן אישי, כתלמיד של ההיסטוריה, אי אפשר שלא להעריך את הגבורה של אותן שנים קשות של האומה הרוסית כולה", אמר בנט שהזכיר את ביקור הלוחם ממג"ב שנפצע קשה בפיגוע בקלנדיה. "אמרתי לו 'אני ראש ממשלת ישראל, איך אני יכול לעזור לך? מה אתה רוצה?', והוא אמר לי 'אני רק רוצה לחזור ליחידה שלי כדי להילחם'".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נועדים לראשונה בעיר סוצ׳י, רוסיה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נועדים לראשונה בעיר סוצ׳י, רוסיה
השר אלקין מתלווה לפגישה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לפני המראתו לסוצ'י, אמר בנט כי "הקשר בין רוסיה לישראל הוא נדבך משמעותי במדיניות החוץ של מדינת ישראל, גם בגלל המעמד המיוחד של רוסיה באזור והמעמד הבינלאומי שלה, וגם בגלל מיליון דוברי הרוסית בישראל, המהווים גשר בין שתי המדינות. באופן כללי, מדיניות החוץ והמעמד הבינלאומי של ישראל בהתחזקות משמעותית, יש אנרגיות גדולות, והכיוון טוב מאוד".
אל ראש הממשלה התלוו היועץ לביטחון לאומי אייל חולתא, היועצת המדינית שמרית מאיר, המזכיר הצבאי אלוף אבי גיל, הדובר מתן סידי וכן שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, שישמש גם מתורגמן בין הצדדים. לבנט היה חשוב לצרף את אלקין כדי לשדר המשכיות ביחסי ישראל-רוסיה, שכן אלקין היה מתלווה גם לפגישות של בנימין נתניהו עם פוטין. שר הבינוי והשיכון נחשב לאחד המומחים הגדולים בארץ ליחסים בין המדינות, והוא גם השתתף בדיוני ההכנה לקראת הפגישה.
מדובר בפגישת היכרות חשובה שמטרתה ליצור קשר בלתי אמצעי בין שני המנהיגים - ששוחחו כבר פעמיים - ולייצר את ה"בונד" ביניהם. בשיחה השנייה, אז התקשר בנט לפוטין כדי לאחל לו מזל טוב ליום הולדתו, השניים שקעו בשיחה על עניינים היסטוריים, וראש הממשלה עמד על תפקידה ההיסטורי של רוסיה בניצחון על גרמניה הנאצית.