פרקלטות מחוז תל אביב הגישה הבוקר (חמישי) לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד שבעה נאשמים תושבי המרכז, "חיילים" של העבריין ערן חייא. הם מואשמים כי ניסו לרצוח את ראש ארגון הפשע אלי מוסלי ומקורב לו.
הנאשמים הם אופק הרוש (23), אליה סלומון (20) ועידן חן (22) מתל אביב, שלמה ניאמצ'יק (40) מראשון לציון, אבי ניסני (38) ודביר כהן (33) מבת ים ועדן חתויל (30) מבאר יעקב. התפתחות משמעותית בחקירה חלה בתחילת החודש לאחר שגויס לתיק עד מדינה, צעיר שהשתתף בלפחות אחד מניסיונות החיסול, שמסר עדות מפורטת.
2 צפייה בגלריה
ערן חייא ואלי מוסלי
ערן חייא ואלי מוסלי
ערן חייא ואלי מוסלי. סכסוך אלים ומדמם
(צילום: יריב כץ)
מכתב האישום נגד השבעה, שהוגש באמצעות עורכות הדין דליה ויסברג ופנינה לוי, עולה כי "בין אנשי חייא לאנשי מוסלי קיים סכסוך עברייני אלים ומדמם שמביא לפגיעות הדדיות". במרץ 2023 הונח מטען רב עוצמה ברכבו של אלי מוסלי, באפריל נרצח ברוך בורכוב מחבורתו של חייא, ובאותו חודש נרצח ליאור גרינברג מחבורתו של מוסלי. ערן חייא עצמו נמצא בטורקיה.
לפי כתב האישום, הנאשמים תכננו לגרום למותו של אלי מוסלי, מראשי הארגון, באמצעות מטען חבלה רב עוצמה במשקל של 4 ק"ג, שיופעל מתחת לרכבו המשוריין בזמן שהוא נוסע ברחוב בוגרשוב בתל אביב. הנאשמים עקבו אחר מוסלי ואף "התאמנו לצורך שכלול ודיוק ביצוע תוכנית הרצח בטרם ביצועה", לשון כתב האישום. לצורך מימוש תוכנית הרצח הם אף הפעילו מערך שלם של קטנועים ורכבים שאותם הסוו באמצעות לוחיות זיהוי גנובות.
הם ניסו לרצוח את מוסלי בשתי הזדמנויות שונות - ב-8 בינואר וב-16 בינואר - בשתי חוליות שהורכבו מעד המדינה, א.א, והנאשמים - שתכננו לחסום את תנועתו של מוסלי על ידי שימוש בקטנוע "תמים ובלתי מעורב" שיגרום לרכבו לעצור בכביש חד סטרי. עם עצירת רכבו, תכננו הנאשמים להשליך מטען חבלה מתחת לרכב, להפעילו מרחוק - ולגרום לפיצוץ הרכב. ב-8 בינואר התוכניות לא יצאה לפועל ולכן הם ניסו שוב ב-16 בינואר, אז הם נעצרו ברחוב דיזנגוף בתל אביב כשהם ממתינים ליציאתו של מוסלי ומוכנים לביצוע הרצח.
פקד גיל אדרי מימ"ר ת"א מספר על החקירה
(צילום: דוברות המשטרה)

2 צפייה בגלריה
היחידה המרכזית במחוז תל אביב עצרה בחודשים האחרונים 8 חשודים המשתייכים לארגוני פשיעה אלימים בחשד לניסיונות חיסול
היחידה המרכזית במחוז תל אביב עצרה בחודשים האחרונים 8 חשודים המשתייכים לארגוני פשיעה אלימים בחשד לניסיונות חיסול
אקדח שנמצא בזירת ניסיון החיסול בתל אביב
(צילום: דוברות המשטרה)
בנוסף, שני הנאשמים אופק הרוש ואבי ניסני מואשמים גם כי ניסו לרצוח בנובמבר האחרון את בן כהן מהארגון של מוסלי. לפי האישום, ניסני סיפק מטען חבלה במשקל 2.2 ק"ג של חומר נפץ, בעל מערכת כפולה הניתנת להפעלה מרחוק. ב-13 בנובמבר השניים הצמידו את המטען מתחת לרכבו של כהן במצב דולק ומוכן להפעלה - אך הוא התגלה על ידי בת זוגו של כהן בזמן שנסעה ברכב, והיא הזעיקה את המשטרה כדי לנטרלו.
בבקשת המעצר ציינו עורכות הדין ויסברג ולוי כי "מלחמת כנופיות עבריינים, המתנהלת מעל ראשיהם של אזרחים חפים מפשע, מעידה עשרות מונים על מסוכנותם של הנאשמים ויריביהם. פיצוץ מטען חבלה במשקל של 4 ק"ג באחד הרחובות המרכזיים ביותר בתל אביב, הומה בתי עסק והומה אדם, בשעת בוקר עמוסה, יכול היה לגרום לא רק למותם של מוסלי ויושבי רכבו - אלא לנזק הרסני ברדיוס גדול ולהביא לפגיעה בחפים מפשע רבים, משל היה פיגוע פלילי".
הן הוסיפו: "גם מטען חבלה במשקל של 2.2 ק"ג שעלול היה להתפוצץ במגדל מגורים בו מתגוררות עשרות משפחות יכול היה להיות הרסני באותה המידה, ולגרום למותם של אזרחים תמימים".
בתיק מייצגים עורכי הדין רצון דרחי, שרון זלינגר, יקי קהן, ניר זנו, זהבה קרן, יצחק איצקוביץ, שני מורן ותום הלפרין.

מטען הוצמד לרכב ליד שגרירות ארה"ב בת"א

בתוך כך, סכסוכים בין עבריינים בצפון הארץ הגיעו הבוקר לקרבת שגרירות ארצות הברית בתל אביב, כשהתגלה מטען חבלה שמוצמד לרכב באזור. חבלני משטרה הוזעקו למקום ונטרלו את המטען בהצלחה.
מעט אחרי השעה שבע בבוקר התקבל דיווח במחוז תל אביב במשטרה על מטען חבלה שהוצמד לרכב, הממוקם בקרבת בית מלון ושגרירות ארה"ב ברחוב הירקון בעיר. חבלני המשטרה שהגיעו לזירה סגרו את האזור והכביש לתנועה. במקביל, צוותי מכבי אש ומד"א הגיעו כדי לאבטח את המקום מתוך חשש לפיצוץ המטען.
לאחר כמה שעות הצליחו החבלנים לנטרל את המטען ולזכות את הזירה. בדיקה מעמיקה של הרכב העלתה כי בעליו קשורים לסכסוך בצפון הארץ והוא ככל הנראה שהה במלון. המשטרה ממשיכה לחקור את המקרה ומנתחת תיעודים ממצלמות האבטחה באזור כדי לאתר חשודים בהנחת המטען.