משרד החינוך הודיע אתמול (חמישי) על מדיניות חדשה שלפיה החל מ-2 בפברואר, ט״ו בשבט, תיושם בבתי הספר היסודיים הנחיה האוסרת שימוש בטלפונים ניידים בתחומי בית הספר. אלא שחוזר המנכ״ל שהיה בתוקף עד כה כבר איפשר למנהלים להחליט בנושא, ומתברר שרבים מהם הקדימו ליישם את ההוראות עוד לפני ההכרזה הרשמית. בבתי ספר רבים כבר כיום אסור לתלמידים להשתמש בסמארטפונים בין כותלי בית הספר, כך שלא ברור עד כמה המהלך הנוכחי של המשרד מהווה בשורה משמעותית.
מאיר פרייליכמן, מחנך ומורה בבית הספר "דעת מבינים" בפתח תקווה, סבור כי מדובר בהחלטה מבורכת. ״זו החלטה מעולה באיחור של עשר שנים", אמר. "בבית הספר שלנו אוסרים על שימוש בטלפון בבית הספר. יש לנו אמנה בשיחות עם ההורים שמעודדים לתת לילדים סמארטפונים רק בסיום היסודי, וזה ככה כמה שנים, כי היינו מודעים לסכנות האלה ממזמן. כשיש לילדים סמארטפון, גם כשהם נפגשים, הראש שלהם בטלפון. בהפסקות כל אחד בנייד ואין שום אינטרקציה חברתית".
״ההשפעות של המסך ידועות״, הוא הסביר. ״הן גורמות לבעיות קשב וריכוז, וחוסר יכולת לשבת ולהקשיב בכיתה יותר מכמה דקות. יש גם סכנות שטמונות באינטרנט כמו האקרים ופדופילים. לילדים קשה להשתמש בנייד בצורה מושכלת ולדעת מתי להניח את הטלפון בצד״.
לדבריו, בבית הספר מעודדים גם לא להשתמש בסמארטפון גם מחוץ לבית הספר: ״אצלנו בבית הספר עובדים קשה שלא ישתמשו גם מחוץ לבית הספר. עושים מבצעים של לצאת מהמסכים, ערבי כיתה ללא מסך למשל. חבל שהמהלך הזה נעשה רק עכשיו. אין שום סיבה שבבית הספר ילדים יסתובבו עם סמארטפון. אם תלמיד זקוק לדבר עם ההורים, אנחנו המחנכים זמינים והמזכירות זמינה״.
גבריאלה גוברין מטלמון, אמא לילד בכיתה ו׳, גם כן בעד המהלך. "הסמארטפונים מפריעים להם וגורמים להם להסחת דעת", אמרה. "הילדים שלי לא משתמשים ברשתות חברתיות, אבל במהלך היום הם משתמשים בוואטסאפ לשליחת הודעות לחברים. ברגע שהם יודעים שאין להם שום אפשרות להיות עם הסמארטפון, זה רק יתרון בשבילם. הם צריכים לשחק כמו פעם כדי להיות באמת ילדים״.
בנה של גוברין מחזיק בסמארטפון כי לא רצתה שירגיש חריג: ״בבית הספר מפקידים את הטלפון בתחילת היום, מה שחולל שינוי. הילד שלי, מאז שהוא בלי סמארטפון בזמן הלימודים, יותר רגוע ונינוח. אני רואה את השינוי משנה שעברה״.
לדבריה, החיסרון היחיד בא במקרה חירום: ״אם חלילה יש מקרה חירום ואין טלפון להתקשר לאמא, זו בעיה, אבל בכיתה רוב הזמן יש מורים. אם מישהו לא מרגיש טוב או שמישהו הסתבך עם החברים שלו וצריך להתקשר להורים, במתחם של בית ספר תמיד יש מבוגר שאפשר להתקשר ממנו או במזכירות״.
לאה מדולב, אמא לילד בכיתה ו׳ וילדה בכיתה ד׳, שמחה גם היא מהמהלך - אך טוענת כי יש להחריג במקרים חריגים. ״זה לא טוב להביא סמארטפונים לבית ספר", אמרה. "הטלפון מפריע להם להתרכז בלימודים והראש שלהם עסוק ברשתות חברתיות במקום בחברים ובלימודים, וגם לא לכל ההורים יש כסף לקנות סמארטפונים לילדים וזה יוצר תחרות. יש אבל גם חסרונות כי ילדים להורים גרושים שצריכים לעשות העברות, זה יכול להגביל אותם, וצריך לעשות החרגות. בכל מקרה, אני ממש בעד ויפה שעה אחת קודם״.
"ילדים צעירים מתקשים ליצור איזון בין זמן מסך לזמן למידה"
בחלק מבתי הספר כבר אוסרים כאמור על הכנסת טלפונים ניידים, אך כעת הם יפעלו במסגרת מדיניות ארצית מחייבת ויזכו לגיבוי משרד החינוך, דבר שיחסוך מהם התמודדות וקשיים באכיפה. מועצת התלמידים הארצית תומכת אף היא בהחלטה, אך מבקשת שזו תחול רק על בתי הספר היסודיים ולא על העל-יסודיים.
בתי הספר תומכים גם בהנחיית שר החינוך יואב קיש ולפיה השימוש במכשירים יתאפשר רק בשיעורים ייעודיים שבהם יאשר הצוות החינוכי שימוש מבוקר לצרכי למידה ובאחריות המורה. "זהו כלי נוסף שתומך בלמידה יצירתית חדשנית", הסבירה אורית לנדאו מנהלת בית הספר היסודי "קשת" באורנית. "היום הרבה תהליכים פדגוגיים נעשים באמצעות הטלפון - כלים דיגיטליים לצד שימוש במצלמה. שימוש מושכל זהו תהליך שיכול להתקיים בליווי דמות חינוכית".
לעומת זאת, היא ציינה, שימוש בניידים לצרכים שאינם לימודיים פוגע בתלמידים, ולכן חשוב ללמד את התלמידים ואת הוריהם שימוש נכון בטלפון ככלי ולא כנושא. "ילדים צעירים מתקשים ליצור איזון בין זמן מסך לזמן למידה", הסבירה. "החשיפה למגוון רשתות חברתיות במהלך יום הלימודים יוצרת זירה נוספת להתמודדות חברתית-רגשית".
7 צפייה בגלריה


אורית לנדאו. "החשיפה למגוון רשתות חברתיות במהלך יום הלימודים יוצרת זירה נוספת להתמודדות חברתית-רגשית"
עוד היא אמרה כי חשיפה לא מבוקרת לתכנים אלימים/מיניים יכולה לפגוע בילדים, וכי שימוש יתר מונע אינטרקציות חברתיות פנים מול פנים. "לפי דעתי ברוב בתי הספר נושא שימוש בטלפונים סלולריים הוא נושא שעולה לסדר היום בכל שנה", אמרה.
פנינה חדד, מנהלת יסודי תדהר בעפולה, אמרה שמדובר במהלך מבורך שמחזיר למרכז את הערכים, החברויות והקשרים הבין-אישיים - תחומים שנפגעו משמעותית בשנים האחרונות. "הרפורמה מצמצמת חשיפה לתכנים לא מותאמים, מפחיתה לחצים חברתיים ומונעת מאבקים בקבוצות וואטסאפ כמו הוצאה של ילד מקבוצה, מצב שעלול להתפרש ולהתפתח לחרם", אמרה.
חדד הדגישה כי "חשוב לזכור שלנייד יש גם ערך חינוכי משמעותי, וכאשר השימוש בו מונחה ומבוקר הוא יכול להפוך לכלי ללמידה, לפיתוח מיומנויות דיגיטליות ולחיזוק קשרים חיוביים נכונים, דווקא בעידן הדגיטלי שבו אנו חיים. בתדהר, כבית ספר מוביל ערכים, אנו רואים ברפורמה הזדמנות להעמקת תחושת השייכות, טיפוח החברות והעצמת הילדים, הן בעולם החברתי והן בעולמות הדיגיטליים, בדרך בטוחה, אחראית וערכית".
7 צפייה בגלריה


חווה אבוקרט. "ילדים זקוקים להפסקה מהלחצים של רשתות חברתיות, לייקים, מסרים ומשחקים ברשת"
חוה אבוקרט, מנהלת בית הספר היסודי על שם מנחם בגין בנוף הגליל, אמרה כי מאז כניסתה לתפקיד לפני חמש שנים היא דגלה יחד עם הצוות החינוכי שבבית הספר לא יהיו טלפונים ניידים. לדבריה, ההחלטה התקבלה מטעמים לימודיים, חברתיים ובריאותיים: "מחקרים מראים שנוכחות של פלאפון, אפילו במצב שקט, פוגעת בריכוז ובהישגים. ילדים לומדים טוב יותר כשהם מנותקים. הפסקות הן זמן לחברות אמיתית, למשחק ולשיחה, לטיפוח מיומנויות בין אישיות במרחב הפיזי - ולא באמצעות צ'אטים".
"ילדים זקוקים להפסקה מהלחצים של רשתות חברתיות, לייקים, מסרים ומשחקים ברשת", היא הוסיפה, וציינה כי אומנם לא תמיד היה קל ליישם את המדיניות הבית ספרית, אך התוצאות מדברות עצמן: "ילדים מרוכזים יותר, חברויות עמוקות יותר, פחות קונפליקטים חברתיים ותחושת יחד יוצרים סביבה בריאה יותר לילדים שלנו".
אלירן יהונתן, מנהל בית הספר היסודי רמב״ם באליכין, אמר גם הוא כי עמדתו ברורה: ״בגילאי היסודי אין צורך בסמארטפון. הנזק עולה על היתרונות - חשיפה לתוכן לא מותאם, קונפליקטים חברתיים דיגיטליים שמגיעים לכיתה, פגיעה בקשב ובריכוז ותלות במסכים שמפריעה להתפתחות הרגשית והחברתית. איסור שימוש מאפשר לילדים להתמקד בלמידה, לפתח קשרים אמיתיים ולחוות את ילדותם באופן מלא. בית הספר מספק חלופות דיגיטליות חינוכיות בטוחות, ומקדיש מאמצים לשותפות עם ההורים כדי לוודא שילדים נשארים מוגנים, מנותבים נכון ולומדים לנהל את סביבתם החברתית באופן בריא".
לדבריו, "בשיעורים מיוחדים אנו מבקשים מהתלמידים להגיע עם הניידים למטרה פדגוגית-חינוכית ברורה, בפיקוח המורה ובזמן מוגבל. לדוגמה, בשיעור מדעים יצאו התלמידים לחצר וצילמו צמחים שונים, זיהו אותם באפליקציה מדעית וערכו תצפיות. לאחר השיעור התלמידים כיבו את הניידים והכניסו לתיקים. אנחנו מכשירים את הדור הבא לעולם הדיגיטלי באמצעות מחשבים ניידים שיש ברשותם במסגרת הפרויקט מחשב לכל תלמיד".
מורה נוספת המלמדת בבית ספר יסודי במרכז ציינה כי ההחלטה להנהיג מדיניות ארצית מחייבת תקל על המורים ותמנע קונפליקטים. "אני לא מכירה מורים שתומכים בשימוש בניידים, אבל היה קושי להתמודד עם זה", אמרה.
אופיר ביכלר, מנהל מחלקת החינוך במועצה האזורית נחל שורק, סיפר על מהלך שנעשה במועצה: "אנחנו רואים בטלפון הנייד כלי של קידמה - אבל גם כזה שמפריע ליכולת הריכוז, הלמידה והמפגש החברתי של הילדים. כבר יותר משלוש שנים שזוהי ההנחיה אצלנו במועצה - לייצר מרחב לימודי וחברתי ואקלים לימודי וחברתי בריא, נקי מהסחות, גם בבתי הספר היסודיים וגם בעל-יסודיים".
7 צפייה בגלריה


יו"ר מועצת התלמידים הארצית. "בחטיבות ובתיכונים מדובר בחלק אינטגרלי מההתפתחות האישית שלנו"
( צילום: מועצת התלמידים הארצית)
היא הוסיפה: "אנחנו מעודדים את ההורים לדחות ככל האפשר את כניסת הסמארטפונים לחיי הילדים, גם בבית ובקהילה - כדי לאפשר להם ילדות רגועה, תקשורת בריאה ופניות ללמידה ולחברים, בלי הרעש הבלתי פוסק של המסך. אנחנו רואים תוצרים חינוכיים וחברתיים מצוינים מהמדיניות הזו - ולכן תומכים בהחלטת שר החינוך להחיל אותה גם ברמה הארצית".
במועצת התלמידים הארצית מבקשים כאמור כי ההנחיה לא תחול על בתי הספר העל-יסודיים. ״אנחנו מבינים את החשיבות הרבה בהתפתחות האישית והחברתית של התלמידים בבתי הספר היסודיים, ואף ייעצנו למשרד לנקוט בצעד זה ואנו שמחים שהוא יצא לפועל", אמר דרור כהן, יו״ר מועצת התלמידים והנוער הארצית. "אך נדרש לשמור על הפרדה בין תלמידי היסודי לעל יסודי. מהלך שלא ישמור על כך עלול לפגוע ולהפריע להתפתחות החשובה שלנו כתלמידים ובני נוער".
הוא הוסיף: "מועצת התלמידים והנוער הארצית מאמינה כי הטלפונים עלולים לפגוע בשכבות הצעירות בהתפתחות החברתית, אך בחטיבות ובתיכונים מדובר בחלק אינטגרלי מההתפתחות האישית שלנו בעידן הטכנולוגי והמשתנה שאנו חיים בו".









