נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון נשא דברים במסגרת ברכה מצולמת ששלח לאירוע "אוסלו עוד כאן - ולאן", שנערך היום (חמישי) במוזיאון הישראלי במרכז יצחק רבין בתל אביב לציון 30 שנה לחתימה על הסכמי אוסלו. הוא אמר כי "כפי שקרה לפני 30 שנה, השגת פריצת דרך תדרוש אומץ אמיתי מכל הצדדים. זה אולי נראה קלוש, אבל ראינו את זה קורה בעבר ואנחנו יכולים לראות את זה קורה שוב".
באירוע השתתפו בין היתר דליה רבין, בתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין שעומדת בראש מרכז רבין, וכן אלוף (במיל') דני רוטשילד, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים.
1 צפייה בגלריה
לחיצת היד ההיסטורית בבית הלבן
לחיצת היד ההיסטורית בבית הלבן
קלינטון: "לעולם לא אשכח את תחושת ההבטחה". לחיצת היד ההיסטורית בין רבין לערפאת בבית הלבן
(צילום: AP)
בפתח ברכתו סיפר קלינטון על הרגע שבו עמד במדשאות הבית הלבן לצד רבין ולצד יו"ר הרשות הפלסטינית ויו"ר אש"ף לשעבר יאסר ערפאת. הוא אמר כי "אני באמת נרגש להוסיף את קולי לכל אלה המשתקפים בהסכם הקריטי הזה, שהחדיר תקווה אמיתית לתהליך השלום והיווה השראה לעולם. לעולם לא אשכח את תחושת ההבטחה שהרגשתי כשעמדתי בין יצחק רבין ויאסר ערפאת על המדשאה הדרומית של הבית הלבן, ולראות אותם חוצים את המרחב האישי ביניהם ובין דורות של סכסוך, כדי ללחוץ ידיים ולהשיג את אחת מפריצות הדרך החשובות ביותר בהליך השלום".
לדבריו, "חתימת ההסכם דרשה כמות עצומה של סיכון ואומץ פוליטי משני הצדדים. אבל זה היה שווה את זה כדי לנסות לתת לילדים ישראלים ופלסטינים את הסיכוי לגדול חופשיים מאלימות. כמעט מיד ישראל התחילה להרגיש את היתרונות של שיתוף פעולה ביטחוני, כמו גם קשרים חדשים שנרקמו עם מדינות 'הגוש השלישי' (120 מדינות שבאופן מסורתי היו אנטי ישראליות, א"א) והגדלת ההשקעות מצד תאגידים רב לאומיים.
"יותר מכל, ההסכם הראה שיריבים מסורתיים יכולים להתאחד ברוח של שלום, שותפות והאנושיות המשותפת שלנו. אנחנו צריכים להשיב רוח זו עכשיו יותר מתמיד. כיום, הדרך לשלום תלולה מאוד, אבל דבריו של רבין מלפני 30 שנה נותרו נכונים והכרחיים - שישראלים ופלסטינים 'נועדו לחיות זה לצד זה בכבוד וזיקה כבני אדם'".
קלינטון טען כי "הדרך הטובה ביותר להתקדם נשארה פתרון שתי המדינות במשא ומתן, וזה תלוי בכולנו לשמור את אופק התקווה והאפשרות בחיים. הצדדים צריכים לבנות על היחסים החיוביים שישראל פיתחה עם מדינות ערב, שמפחיתים את הסיכון ברדיפה אחרי השלום ומשפרים יציבות וביטחון אזוריים".
לסיכום, אמר קלינטון כי "מעל הכל, כבוד חייב להיות נקודת המוצא, האור המנחה, מטרת הסיום. תודה לכולכם שעשיתם את חלקכם. איחולי עבור אירוע משמעותי ובלתי נשכח".