שיא של שנים במספר העצורים: בעימותים הקשים אתמול (יום שישי) בבוקר בהר הבית נעצרו לא פחות מ-476 בני אדם. מדובר במספר חסר תקדים של עצורים במוקד עימותים יחיד. הכוננות הגבוהה של צה"ל תימשך גם בשבועות הקרובים, אבל שר הביטחון בני גנץ החליט כי בהמלצת כל גופי הביטחון הסגר שהוטל על יהודה ושומרון במהלך חג הפסח לא יימשך בחול המועד.
מתוך אותם 476 עצורים, 130 חשודים נכלאו, חלקם יובאו הערב להארכות מעצר. 65 קטינים שנעצרו אתמול הורחקו מהר הבית ושוחררו בתנאים מגבילים. גם רובם הגדול של יתר העצורים הורחקו ושוחררו בתנאים מגבילים. רבים מהעצורים מיוצגים על ידי עו"ד חאלד אזברגה. המהומות החלו אחרי שבסביבות השעה 04:00 לפנות בוקר, עשרות צעירים ערבים, חלקם רעולי פנים, פתחו בתהלוכה בשטח הר הבית, עם דגלי חמאס והרשות הפלסטינית. כמה מהם ירו זיקוקים ויידו אבנים לעבר השוטרים.
הצעירים החלו לאסוף אבנים, קרשים וחפצים אחרים, והתבצרו בתוך המסגד. לאחר התפילה החלה במקום הפרת סדר אלימה שכללה יידויי אבנים וחפצים וירי זיקוקים. בעקבות כך פרצו שוטרים לרחבה המובילה למסגד אל-אקצא והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. שלושה שוטרים נפצעו באורח קל.

4 צפייה בגלריה
שוטרים במסגד אל אקצה בעקבות העימותים
שוטרים במסגד אל אקצה בעקבות העימותים
שוטרים באל-אקצא, אתמול
4 צפייה בגלריה
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
(צילום: דוברות המשטרה)
הכוננות הגבוהה של צה"ל תימשך בחול המועד פסח עם אלפי לוחמים מכוחות התגבור שייפרסו בקו התפר, בעומק השטח באיו"ש ולצד השוטרים במוקדי הבילוי ואתרי הטבע. מבצעי המעצרים הנרחבים צפויים להימשך גם בימים הקרובים בעיקר בגזרת השומרון, בנוסף לפעילויות שיבוש נקודתיות של נתיבי העברות אמצעי לחימה וטרור בין הכפרים הפלסטינים.
בצה"ל העלו את הדריכות לקראת הימים הקרובים גם במערך ההגנה האווירית, כחלק מההיערכות לתרחיש של ירי רקטות מעזה. בצבא מתכוונים להשאיר את כוננות "שובר הגלים" לכל הפחות עד ליום העצמאות.
הערב התקיימה הערכת מצב טלפונית בראשות שר הביטחון בני גנץ ובהשתתפות הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר, סגן ראש השב"כ, ראש אמ"ן, ראש אמ"ץ, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ורח"ט מבצעים במשטרה. גנץ הביע הערכה לפעילות כוחות הביטחון בסוף השבוע, ואמר כי ישראל תמשיך לפעול מול הטרור באופן ממוקד "ולבלום את כל מי שיבקש להפר את הסדר הציבורי".
גנץ הדגיש, לצד זאת, את חשיבות השמירה על חופש הפולחן והכלכלה - והחליט כי במהלך חול המועד לא יוטל סגר על יהודה ושומרון, כפי שהוטל על האזור במהלך החג. זו הייתה המלצת כל גופי הביטחון, אבל אם יהיו התפתחויות חדשות, ייתכן שינוי. בהערכת המצב הוצגה התוכנית להמשך פריסת הכוחות הנרחבת בתפר ובמוקדים השונים ביו"ש בחול המועד, לפי המתווה שגיבש צה"ל.
4 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים לצה"ל בכפר ביתא
עימותים בין פלסטינים לצה"ל בכפר ביתא
הכוננות הגבוהה תימשך. עימותים בין פלסטינים לצה"ל בכפר ביתא
(צילום: AFP)
במקביל, הלחץ על ראשי חמאס והג'יהאד האיסלאמי להימנע מכניסה לקלחת המתוחה באיו"ש ובירושלים יימשך על ידי ישראל לאורך השבוע הקרוב, בעיקר דרך קהיר. המהומות בהר הבית אתמול הובילו לחשש גדול מהסלמה, כשברקע התנהלו מאמצים בינלאומיים גדולים כדי למנוע את גלישת העימותים לרצועת עזה. עיקר התיווך נעשה על-ידי בכירי המודיעין המצרי, שמנהלים שיחות עם ההנהגה הביטחונית בישראל ועם הנהגת חמאס. אנשי המודיעין המצרי קיימו בין היתר שיחות עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה שנמצא בקטאר.
בנוסף, שליח האו"ם למזרח התיכון, תור וונסלנד, שוחח עם הנייה ובכירים בישראל כדי להנמיך את גובה הלהבות. הנייה דרש בשיחות הללו שישראל תאפשר פולחן מלא למוסלמים המעוניינים להגיע למסגד אל-אקצא בימי הרמדאן, בנוסף לשחרור הפלסטינים שנעצרו הבוקר במתחם, ותחדל מההסלמה במחוז ג'נין.
ארגוני הטרור הפלסטיניים, נזכיר, הגיבו בחריפות בעקבות העימותים בירושלים. בחמאס אמרו כי "ישראל תישא במלוא האחריות על תוצאות המתקפות על העם הפלסטיני ועל החיים בירושלים שמגנים על מסגד אל-אקצא. העם הפלסטיני בירושלים לא לבדו במערכת אל-אקצא. העם הפלסטיני כולו, ההתנגדות כולה, וכוח החיים, נמצאים לצידם". בג'יהאד האיסלאמי אמרו כי "על האויב להבין שהאש שהוא מבעיר בשנאתו הבוערת תחזור אליו ותשרוף אותו. כל עוד ישראל לא תוריד את ידיה ממסגד אל-אקצא, ולא תפסיק את התוקפנות על העם הפלסטיני, העימות יהיה קרוב וקשה ממה שישראל חושבת".
מקורות בזרועות הצבאיות של הפלגים הפלסטיניים מסרו לערוץ אל-מיאדין כי ההתנגדות עוקבת אחר האירועים במסגד אל-אקצא ויצרה קשר עם המתווכים. לפי המקורות, ההחלטה של ההתנגדות להגן על המסגד ולמנוע את ייהודו ברורה. "הטיפשות של ממשלת ישראל תוביל לפיצוץ המצב", ציינו בפלגים. דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר בתגובה לעימותים בהר הבית כי ישראל פועלת להפוך את הסכסוך ממדיני למלחמת דת.
פורסם לראשונה: 19:11, 16.04.22