1 צפייה בגלריה
מחלקת קוקונה בהדסה עין כרם
מחלקת קוקונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
(צילום: רויטרס)
מספר המאומתים לקורונה והחולים במצב קשה ממשיך לרדת, אך במערכת הבריאות מצביעים על קצב דעיכה איטי יחסית של הגל החמישי ומדגישים: התחזיות בדבר גל קצר התגלו כלא מדויקות.
על פי נתוני משרד הבריאות, יותר מ-36 אלף בני אדם נמצאו מאומתים ביום רביעי, לעומת כ-85 אלף ב-23 בינואר, המספר היומי הגבוה ביותר מאז התפרצות מגפת הקורונה בישראל. כאמור, גם מספר המאושפזים במצב קשה ירד לאחר שהגיע לשיא של 1,253, וכעת מאושפזים בבתי החולים 1,111 חולי קורונה שמצבם קשה. מגמת הירידה במספר החולים קשה כבר נחשבת ליציבה, אבל על הירידה האיטית במספר המאומתים והחולים קשה ייתכן שמשפיע משתנה אחר - הווריאנט החדש BA2.
"התחזיות על גל קצר התבררו בדיעבד כלא מדויקות, וזה רק מראה על כמה קשה לנבא את ההתנהגות של נגיף הקורונה", אומר פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "האם משך הגל תלוי בווריאנט או בתופעה אחרת כמו הדבקה חוזרת של אנשים שכבר חלו בקורונה? אלו נתונים שצריך לבחון מחדש בגלל הביולוגיה השונה של הקורונה. לכן כשאתה מנבא, אתה יכול להתבסס על העבר, על התנהגות הקורונה במדינות אחרות אך כל הפרמטרים הללו יכולים להשתנות בארץ".
"אנחנו לא דרום אפריקה, שם הדעיכה הייתה יותר משמעותית ולא יכולים להתבסס על וריאנטים קודמים, כי אנחנו רואים שאומיקרון מדביק יותר אנשים שחלו בעבר מאשר הדלתא", הוסיף. "זה יכול להיות המקור לשינוי בין מה שקורה בפועל לעומת הניבוי. עם זאת, אנחנו כן בדעיכה".
סגן מנהל אסותא אשדוד: לא רואים ירידה בחולים קשה
(צילום: משי בן עמי)

"בשנתיים האחרונות ראינו תחזיות מבתי יוצר שונים, ושחלק מהן לא התכתבו עם המציאות, שלא לומר היו בבחינת קריאה מדעית בקפה", אומר ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות וחבר בקבינט המומחים המייעץ לממשלה. "חשוב להבין כי מודלים ותחזיות הם כלי עזר וסיוע בהליך קבלת החלטות, אך הם לוקים בנקודות תורפה רבות ולכן יש להתייחס אליהם בזהירות. במציאות מורכבת של מגפה וממגוון רחב של סיבות, לא אחת קיים פער משמעותי בין התחזית שמוצגות לממשלה ולציבור ובין המציאות המתפתחת. ישנם פרמטרים רבים שמשתנים בקצב גבוה כגון הופעת וריאנט חדש, שינוי מדיניות בדיקות, התנהגות הציבור. כל אלו ועוד הם שלעתים הופכים את המודל המתמטי לתיאורטי".
ישנם הטוענים כי קצב הירידה האיטי הוא תוצאה של העובדה שלא הושתו הגבלות על הציבור. ד"ר טל ברוש, מזכיר הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) של משרד הבריאות, אומר: "זו דעיכה איטית אבל כך שחשבנו שיהיה. אני לא מופתע, ובעיניי זה הגיוני. זה לא שנעשה משהו אקטיבי כדי לעצור את הגל הזה, ולכן הוא דועך בקצב איטי".