תושבי היישובים עלי, מעלה לבונה, ועמק שילה שבבנימין מתמודדים בימים האחרונים עם אירועי יידוי אבנים על כביש 60, שהולכים ומתגברים. רוב המקרים מתרחשים סמוך לבית ספר בכפר הפלסטיני לובן שבאזור רמאללה, על ידי צעירים שמיידים אבנים לעבר כלי רכב שעוברים במקום.
אוראל גורפינקל (28), תושבת ברוכין שנוסעת על הכביש כל בוקר מהשומרון לבנימין, מכירה את התופעה מקרוב. תוך חמישה ימים היא נקלעה פעמיים למארב אבנים. "זה סיוט ופחד שקשה להסביר", סיפרה. "הייתי עם בני בן השנה ברכב כשהוא על הסלקל, ובנס האבן פגעה בשמשה הקדמית ולא לידו. אי אפשר להמשיך לנסוע ככה, הפכנו להיות ברווזים במטווח".
5 צפייה בגלריה
הרכבים לאחר יידוי האבנים
הרכבים לאחר יידוי האבנים
"הפכנו להיות ברווזים במטווח". הרכבים לאחר יידוי האבנים
בשל יידויי האבנים, תושבי היישובים החליטו לקיים הפגנות בכניסה לכפר לובן. שלשום הם הפגינו מחוץ לבסיס צבאי בבנימין שאליו הגיעו הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ושר הביטחון בני גנץ. השניים לא התעלמו מהמפגינים וקראו לנציגיהם להיכנס פנימה ולשוחח עמם. "הייתה פגישה טובה", אמרו הנוכחים. "הם שמעו אותנו ונתנו לנו להבהיר את הנקודה. הם אמרו שיידוי אבנים זה פיגוע לכל דבר".
התושבים סיפרו כי גנץ אמר ש"המתיישבים הם החומה של מרכז הארץ". אתמול קיימו התושבים פגישה נוספת, הפעם עם מח"ט בנימין אליאב אלבז, ובנוכחות יו"ר היישוב עלי אריאל אלמליח.
לפי התושבים, באותה פגישה - הוחלט כי כוחות מג"ב יתגברו את כביש 60. כמו כן, סוכם עם אנשי הכפר כי מורי ומנהלי בתי הספר ייפרסו לאורך הכביש ביחד עם כוחות הצבא, כדי לוודא שאף אחד מהתלמידים לא מיידה אבנים לעבר העוברים ושבים.
5 צפייה בגלריה
מפגש תושבים עם הרמטכ"ל ושר הביטחון
מפגש תושבים עם הרמטכ"ל ושר הביטחון
"המתיישבים הם החומה של מרכז הארץ". גנץ וכוכבי עם במפגש עם התושבים
5 צפייה בגלריה
חיילי צהל מלווים ילדים פלסטינים לבית הספר בעקבות יידוי האבנים
חיילי צהל מלווים ילדים פלסטינים לבית הספר בעקבות יידוי האבנים
חיילים מלווים ילדים פלסטינים לבית הספר
התושבים אמרו שאם צעד זה לא יבוצע, יופעלו סנקציות כלפי בתי הספר באופן מיידי, והדרך תיחסם לתלמידים שיילכו דרך הכפר. צה"ל כבר החל לפעול על פי המתווה, ותמונות של לוחמי צה"ל מלווים ילדים לבית הספר, כדי לוודא שהם לא מיידים אבנים, כבר הופצו ברשתות הפלסטיניות.
לפני ההחלטות שהתקבלו על ידי צה"ל, התושבים גם החליטו על הקמת "מערך שמירה אזרחי" בעקבות יידוי האבנים. במסגרת המערך, התושבים עצמם ירדו לכבישים בשעות הבוקר ופיקחו על התלמידים הפלסטינים בדרכם לבית הספר. "החלטנו בתור תושבי האזור שלא נפקיר את נשותינו מול התוקפים, ונאבטח את הציר", אמרו התושבים, שלאחר החלטות הצבא כאמור "הקפיאו" לעת עתה את מערך השמירה.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בעקבות העלייה באירועי יידוי האבנים ופגיעה ברכבים ישראלים במרחב הכפר 'לובן א-שרקייה' בשבועות האחרונים, הוחלט על תגבור של כוחות מג״ב באזור. כוחות צה"ל והביטחון במרחב ימשיכו לפעול לשמירה על ביטחון התושבים".