נתן שרנסקי, יו"ר הסוכנות היהודית לשעבר וכיום ראש המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר, נפגש בשבוע שעבר בקייב עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. זאת הייתה הפעם הראשונה שזלנסקי נפגש עם אישיות ישראלית מאז פרוץ המלחמה. הפגישה ביניהם נמשכה כ-40 דקות ונערכה בארמונו של זלנסקי.
2 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי ונתן שרנסקי
וולודימיר זלנסקי ונתן שרנסקי
שרנסקי וזלנסקי, בפגישה בשבוע שעבר
השר לשעבר שרנסקי סיפר שבמהלך הפגישה היו הפסקות חשמל בארמון, כמו גם במקומות רבים אחרים באוקראינה שבהם ביקר. זלנסקי אמר לשרנסקי שהוא מאוכזב מאוד מישראל, וטען כי פרט להונגריה ישראל היא המדינה היחידה בעולם החופשי שלא מספקת לקייב נשק. הוא ביקש להעביר מסר להנהגה הישראלית וקרא לעולם היהודי ולישראל לתרום לאוקראינה. זלנסקי אמר שיש כמה מדינות שיכולות לסייע בהגנה על אוקראינה מהפצצות אוויריות, ו"רק טבעי שישראל תהיה אחת מהן".
"התביישתי שאני איש הציבור הישראלי הראשון שבא להיפגש איתו", אמר שרנסקי. "מאז פרוץ המלחמה הגיעו לקייב מנהיגים מכל העולם ונפגשו עם זלנסקי כדי לחזק אותו. מישראל לא הגיע אף אחד, וגם אף משלחת מהכנסת. זאת באמת בושה. בכלל בפגישות יש אכזבה ענקית מישראל". עם זאת, לדברי שרנסקי בימים האחרונים יש עלייה מסוימת בסיוע הישראלי לאוקראינה. הוא לא רצה להרחיב על כך.
שרנסקי, מאסירי ציון המוכרים ביותר, הגיע לאוקראינה כדי להשתתף בישיבה של הוועדה המפקחת של המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר, מרכז שהוא עומד בראשו. הוא גם ביקר באתר באבי יאר וכן באתרים שהותקפו על ידי הצבא הרוסי סמוך לקייב, כגון בוצ'ה ואירפין. "היה חשוב לנו להביע הזדהות עם העם האוקראיני ולקבל ממנו ביטחונות ששיתוף הפעולה שלנו עם הממשלה ימשיך. קיבלנו את מה שרצינו. יחד עם זאת, שמענו גם נאום חריף של הנשיא על כמה מוזר בעיניו שישראל מנסה לשמור על נייטרליות ברגע כה גורלי לעתיד של העולם החופשי כולו. מה אני אגיד לכם? אני מסכים איתו".
2 צפייה בגלריה
נתן שרנסקי בבאבי יאר
נתן שרנסקי בבאבי יאר
שרנסקי בבאבי יאר. התרשם מגבורת העם האוקראיני
שרנסקי אמר כי התרשם מאוד מהגבורה של העם האוקראיני מול הרוסים: "יש באוקראינה בעיות קשות של חשמל בגלל ההפצצות הרוסיות על תשתיות. בארמון הנשיא ברוב המקומות יש חושך גמור. כשטיל אחד יוצא מקרים חצי מדינה במקלטים. בדרך מקייב לוורשה, שלקחה לנו 12 שעות, עצרנו בכמה מקומות. ראינו זוועות, כמו קבר אחים של אנשים ומשפחות שלמות שירו בהם, היינו במקומות כמו בוצ'ה שם היו מעשי גבורה. מצב הרוח של האוקראינים - מהנשיא ועד אנשים בתחנות דלק - הוא לוחמני מאוד. אפילו אם זלנסקי היה רוצה לעשות הפסקת אש העם לא היה נותן לו".
על הפגישה עם זלנסקי סיפר: "ראיתי את זלנסקי חודשיים לפני המלחמה ועכשיו ראיתי כמעט איש אחר. הוא מנהיג, וגם איש פשוט מאוד. אני מתבייש שמכל העולם באות משלחות לקייב ורק מישראל לא. בלי קשר אם לתת להם נשק או לא - אפשר לשלוח משלחות הזדהות".