התקדמות בפרויקט המהפכני לנשיאת לוחמים פצועים בכלי אווירי שמוטס באופן אוטומטי: בחטיבת המחקר והפיתוח של מחלקת פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון רשמו לאחרונה צעד משמעותי בדרך למבצוע כלי טיס בלתי מאויש (כטב"מ) ראשון, שיוכל לשאת מטענים כבדים או חיילים פצועים משדה הקרב באופן בטוח ומהיר.
ה"רחפנבולנס", שעל פיתוחו עמלים במשרד הביטחון לטובת צה"ל, ביצע בחודש מאי בשמי הדרום טיסת הדגמה מלאה במספר תרחישים וגיחות, ובהצלחה שהעניקה ביטחון למפתחי הפלטפורמה. השלב הבא, ככל הנראה בתחילת שנה הבאה, יהיה להטיס שוב את אבי הטיפוס עם המטענים המיועדים לנשיאה - תחילה עשרות קילוגרמים של ארגזי תחמושת, מים ודלק, שיסופקו כך בעתיד לכוחות שמתמרנים במלחמה, ואז גם בני אדם.
4 צפייה בגלריה
צה"ל ומשרד הביטחון: הדגמת פלטפורמת E-VTOL למשימות לוגיסטיות אוויריות ופינוי פצועים
צה"ל ומשרד הביטחון: הדגמת פלטפורמת E-VTOL למשימות לוגיסטיות אוויריות ופינוי פצועים
"כבר לא מדע בדיוני". ה"רחפנבולנס" במהלך הניסוי
(צילום: מפא"ת, משרד הביטחון)
4 צפייה בגלריה
צה"ל ומשרד הביטחון: הדגמת פלטפורמת E-VTOL למשימות לוגיסטיות אוויריות ופינוי פצועים
צה"ל ומשרד הביטחון: הדגמת פלטפורמת E-VTOL למשימות לוגיסטיות אוויריות ופינוי פצועים
ממריא כמסוק וטס כמטוס, עם חופה שמזכירה רכב ספורט
(צילום: מפא"ת, משרד הביטחון)
הרחפנבולנס הגדול הצליח להטיס שני אנשים בהדגמה לטווח של קילומטרים בודדים, כהוכחה ליכולתו לטוס עד לטווח של 50 קילומטרים (שעה טיסה), וליכולתו לשאת משקל באוויר של עד כ-250 קילוגרמים. מדובר ברכב אווירי שפותח למעשה בשדה האזרחי על ידי החברה הישראלית אייר.אר.וי. ושמו השיווקי הוא "אייר וואן", אך כעת כאמור הוא "גויס" עבור צה"ל ועשוי לחולל מהפך לוגיסטי בשדה הקרב המודרני.
"עשינו למעשה חישוב מסלול מחדש. במקום שאנחנו נפתח באופן מלא אמצעי צבאי, אז אנחנו לוקחים נכס מהעולם האזרחי וממשיכים את הפיתוח שלו לצורך צבאי", סיפר ל-ynet ראש ענף כטב"מ בחטיבת המו"פ של מפא"ת, עידן. "כך נמקסם נכסים שמגיעים מסטארט-אפים, ונלביש עליהם יכולות צבאיות בסטנדרט צבאי".
לדבריו, "בשלב זה אנו בגיבוש תוכנית התאמה לכלי הזה ביחד עם גורמי צה"ל, ובהמשך תגובש גם תוכנית ניסויים מסודרת. אני מעריך שתוך שנה עד שנתיים נרשום התקדמות גדולה ויכולת ממשית להשתמש בכלים הללו עבור הצבא, עם נשיאת משקל אף גדולה יותר ולטווחים ארוכים יותר".
בעשור האחרון ניסו במערכת בביטחון לפתח רחפנים אחרים, מעט קטנים יותר, לנשיאת פצועים משדה הקרב, אך פרויקטים אלו כשלו בעיקר מסיבות בטיחותיות. "חיול" הפלטפורמה הנוכחית, שהיא גם גדולה יותר מהרחפנים שנוסו, עשויה להוביל להכרזה על מבצעיות המערכת כראשונה מסוגה בצה"ל.
הרחפנבולנס יטוס באופן אוטונומי עם הזנת נקודת ציון מראש, בדומה לרחפנים צבאיים רגילים שכבר היום לא מצריכים הטסה אנושית מרחוק. "עד כה פרויקטים דומים לא הצליחו כי הסוללות שלהם לא היו בקיבולת הנדרשת, בעיקר בגלל שהיו כלים קטנים יחסית לנדרש עם תקרת זכוכית שהגבילה", הוסיף עידן.
4 צפייה בגלריה
צה"ל ומשרד הביטחון: הדגמת פלטפורמת E-VTOL למשימות לוגיסטיות אוויריות ופינוי פצועים
צה"ל ומשרד הביטחון: הדגמת פלטפורמת E-VTOL למשימות לוגיסטיות אוויריות ופינוי פצועים
עלות כל כלי מוערך ב-150 אלף דולר, אך מחירו צפוי לרדת. ה"רחפנבולנס" בפעולה
(צילום: מפא"ת, משרד הביטחון)
4 צפייה בגלריה
צה"ל ומשרד הביטחון: הדגמת פלטפורמת E-VTOL למשימות לוגיסטיות אוויריות ופינוי פצועים
צה"ל ומשרד הביטחון: הדגמת פלטפורמת E-VTOL למשימות לוגיסטיות אוויריות ופינוי פצועים
(צילום: מפא"ת, משרד הביטחון)
"הפעם מדובר בכלי טיס לכל דבר, בדומה למטוס ססנה קטן שיכול גם להגיע לגובה של מטוס זה. יש לפלטפורמה הזו חופה שנפתחת בדומה לרכב ספורט, מנוע חשמלי שקט עם טעינה פשוטה, מסך טאבלט בתא הנוסעים, ארבעה רוטורים שמעניקים יכולת המראה ונחיתה אנכית מכל מקום - ואז שינוי באוויר לתצורת מעוף מהירה ואופקית, של מטוס". בכך, יזכיר הרחפנבולנס את ה-V-22, המטוס המיוחד של חברת בואינג האמריקאית.
טיסת ההדגמה מחודש מאי בוצעה משדה התעופה "שדה תימן" ליד באר שבע, אך כאמור הכלי יוכל להמריא ולנחות בכל משטח יחסית ישר. ראש הענף ממשרד הביטחון הסביר עוד כי בימים אלה גופי הרישוי הרלוונטיים בישראל, בהם רשות התעופה האזרחית, עמלים על הרגולציה לפלטפורמה. בנוסף, במפא"ת בודקים בימים אלו עם צה"ל איזה כוחות יפעילו את הכלי החדשני - חיל האוויר או כוחות יבשה.
עידן: "בתחום הרכבים החשמליים באוויר הושקע בעולם בשנה שעברה 30 מיליארד שקלים, ואין סיבה שלא נרכב על הגל הזה. המערכת הישראלית הזו כבר הגיעה לשלב בשלות מתקדם. זה כבר לא מדע בדיוני, היכולות הראשוניות הוכחו לנו וכעת אנו מוסיפים להן אמצעים לצרכי צה"ל, תוך גיבוש גם גירסה ימית". נכון להיום, עלות כל פלטפורמה כזו מוערכת בגרסתה ה"עירומה" ב-150 אלף דולר, אך לאחר תיעושה ובסיום פיתוחה מחירה צפוי לרדת.