הלחימה בעזה, בעקבות מתקפת הטרור הרצחנית של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, הציבה בפני צה"ל אתגרים רבים ומגוונים, מעבר לאלה המבצעיים: החל בטיפול במערך המילואים - גיוס הכוחות הלוחמים והתומכים בהם, הטיפול בתנאי שירותם, בתגמול הניתן להם ושחרורם בסיום המשימה שאליה גויסו. כל אלה - לצד סוגיות רוחביות - ציוד, מיגון, תשתיות, מזון, צורכי דת, משמעת ועוד. בדוח נציבת קבילות החיילים, תת-אלוף במיל' רחלי טבת ויזל, שמתפרסם הבוקר (שני), הועלו תלונות רבות, בעיקר של לוחמים במילואים על תנאים קשים שאיתם נאלצו להתמודד.
במהלך שלושת חודשי הלחימה ממועד תחילתה ב-7 באוקטובר ועד לסוף 2023 - חל זינוק משמעותי בהיקף הקבילות של משרתי ומשרתות המילואים. מדובר בעלייה של 265% ביחס לאותה תקופה אשתקד. עם זאת, בכל שנת 2023 חלה ירידה במספר הקבילות, לעומת מספרן ב-2022.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבה 646 ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבה 646 ברצועת עזה
לוחמים במילואים בפעילות בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
כבר ביומה הראשון של המלחמה נפלו מאות חיילים וחיילות. גורמי אגף כוח האדם, שאמונים על המעטפת הניתנת למשפחות הנופלים, פעלו ברגישות רבה על מנת לתת כבוד אחרון לנופלים וללוות את בני משפחתם ברגעים הקשים.
אך מפניות שקיבלה הנציבה בתחילת הלחימה עלה כי לא קיימת מדיניות סדורה בדבר המענה הניתן לחיילים וחיילות שהם בנות ובני זוג של לוחמות ולוחמים שנפלו במלחמה. מחד גיסא, כתבה הנציבה, הם בדרך כלל אינם מוגדרים כ"ידועים בציבור" ואינם זכאים לסל הזכויות הניתן לקרובי משפחה מדרגה ראשונה, ומאידך גיסא, אין באי-הגדרתם ככאלו, על מנת להעיד על גודל האובדן ועל הצורך במעטפת מתאימה גם להם בשעות קשות אלה.
בתחילת הלחימה עלו גם מצד חיילים בסדיר ומילואים - בין בקבילות ובין במסגרת ביקורי הנציבה ביחידות או בפניות טלפוניות - טענות בדבר פערים בציוד צבאי ביחידות שונות. ממחסור בכלי נשק, אפודים, וסטים, מדים ואמצעים משלימים נוספים, דרך ציוד חורף, אוהלים, שירותים כימיים, שקי שינה, מדים, אמצעי קשר מסוגים שונים ועוד. בחלק מהמקרים מדובר היה בציוד חסר ולעיתים הציוד היה בנמצא אך לא הגיע ליעדו.
לדוגמה, באחת הקבילות שהגישו חיילי חובה באחת היחידות הקדמיות ובוררה לבקשתם בעילום שם, נטען כי חסרים להם מקומות לינה וכי הם נאלצים להישאר ערים עם תום משמרת או לחילופין לישון בכלי רכב. במקרה אחר, הלינו אנשי מילואים על כך שנדרשו ללון במבנה מוזנח, על מחסור בשירותים ובמקומות לינה, על מחסור במים ועל אי-אספקת ארוחת בוקר וכן על כך שהשירותים הכימיים לא פונו מזה זמן רב. בדוח נכתב כי מקרים אלה, כמו גם מקרים אחרים אשר הובאו בפני הנציבה טבת, טופלו בהתאם לצורך בזמן אמת מול הגורמים הרלוונטיים בצה"ל.
בנוסף נרשם מחסור במיגון. לנציבות הגיעו קבילות של משרתים שהלינו על כך שביחידותיהם חסרים מרחבים מוגנים. באחת הקבילות, הלין חייל על כך שבמוצב שבו הוא משרת יש מחסור באמצעי מיגון. בירור הקבילה העלה כי עקב גיוס המילואים הנרחב בתחילת המלחמה לא היה מקום לכלל החיילים במיגוניות שבמוצב, בהמשך הוצבו מיגוניות נוספות לחיילים.
במקרה אחר הלינה חיילת בשירות חובה על כך שמפקדיה מונעים ממנה לצאת בשעת אזעקה מהחמ"ל למרחב מוגן. מבירור הקבילה עלה כי בהתאם להנחיות על כלל חיילי החמ"ל להגיע למרחב מוגן. בעקבות הפנייה החליטו גורמי הפיקוד על חידוד הנהלים.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבה 646 ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבה 646 ברצועת עזה
מחסור במיגון ללוחמים
(צילום: דובר צה"ל)
והיו גם תלונות של חיילי מילואים שסירבו בעבר לשרת במדים בעקבות קידום חוקי המהפכה המשפטית. בנציבות התקבלה תלונה של איש מילואים, שהלין על כך שהגם שביקש להתגייס בצו 8 עם פרוץ המלחמה, נמסר לו כי לא ניתן לגייסו בשל חתימתו בחודש יולי 2023 על מכתב סירוב לשרת במילואים, על רקע המחלוקת בעניין המהפכה המשפטית.
במסגרת בירור הקבילה עלה כי טרם פרוץ המלחמה הייתה נהוגה בפיקוד שבו שירת מדיניות שלפיה לא יזומן למילואים מי שהצהיר כי לא יתנדב לשירות. הליך בירור הקבילה העלה כי בתחילת המלחמה, הנחה אלוף הפיקוד שבו שירת אותו חייל לקרוא לשירות מילואים לכל מי שיש בו צורך, אף אם סירב בעבר לשרת במילואים והוסרה המניעה לגייסו לשירות מילואים פעיל.
עוד עולה מהדוח כי בשלושת חודשי הלחימה הראשונים הגיעו לנציבות לא מעט קבילות שנגעו לחוסנם הנפשי של המשרתים, חלקן הגיעו מהמשרתים עצמם וחלקן מבני משפחתם המודאגים. באחד המקרים ביקשה אחות של חיילת לסייע במניעת חזרתה של אחותה ליחידתה נוכח הידרדרות במצבה הנפשי לאחר שאיבדה את מפקדיה וחבריה ב-7 באוקטובר. לחיילת תואמה פגישה עם גורם בריאות הנפש והיא הונחתה להישאר בביתה לצורך המשך טיפול ומעקב. בקבילה אחרת טענו הורים כי בתם, שמשרתת באוגדת עזה, חשה חרדות עזים לשוב ליחידתה. במהלך בירור הקבילה סופחה החיילת למרכז לשיקום עורפי על מנת לקבל מענה וליווי למצבה. במקרים נוספים ביקשו חיילים וחיילות סיוע בתיאום פגישה עם גורמי בריאות הנפש.

"אשתי בהיריון רצה יותר מהר ממך"

לצד התלונות שהוגשו בזמן המלחמה, פנו חיילים לנציבת הקבילות בנושאים אחרים - בין היתר בתשעת החודשים הראשונים של השנה. חייל בשירות חובה הלין בקבילתו על התנהלות מפקד הגדוד שלו כלפיו במהלך מבחן "בר-אור". החייל טען כי המג"ד לעג לו על רקע משקל גופו בנוכחות חיילים נוספים כשאמר לו "מה זאת הכרס הזאת... אשתי בהיריון רצה יותר מהר ממך", חיקה את הצורה שבה הוא רץ והעיר לו על כמויות המזון שהוא אוכל.
המג"ד אישר בהתייחסותו לקבילה כי העיר לחייל על שתיית משקאות ממותקים וציין בפניו כי אכילה מרובה תקשה עליו לסיים בהצלחה את מבחן הכושר הגופני. המג"ד ציין עוד כי באחד המקרים, כשחיילים הזמינו אוכל, הוא אמר לחייל "אני מקווה שהזמנת אורז עם השווארמה". המג"ד הדגיש כי הדברים נאמרו בבדיחות הדעת ועל מנת לדרבן את החייל לסיים את מבחן הכשירות בהצלחה. לצד זאת, הבין כי החייל נפגע מדבריו ועל-כן התנצל בפניו. בהמשך לכך, חייל נוסף שנכח במקום אישר כי המג"ד אכן התבטא כלפי החייל כנטען. עם סיום בירור הקבילה, נוכח חומרת ההתבטאות והגם שהתנצל בפני החייל, מצאה הנציבה מקום להעיר למג"ד על התבטאותו, תוך הדגשה כי מצופה מגורמי הפיקוד להתבטא באופן הולם ורגיש, ולהקפיד על כבודם של פקודיהם גם באופן שבו הם מעבירים עליהם ביקורת.
במקרה אחר, שבו התייחס מפקד למשקלו של חייל, נכתב כי במסגרת תחקיר שהתקיים בראשות מח"ט, ציין מפקד פלוגה כי הדגיש בפני לוחמים כי "אי אפשר להיות לוחמים שמנים", אך הבין כי התבטאות זו אינה במקומה ולקח עליה אחריות.
תלונה חמורה נוספת הוגשה על ידי חיילת בשירות חובה, שהלינה בקבילתה על כך שלאחר ששיתפה את מפקדתה בנסיבות הרפואיות שבגינן נדרשה לצאת להפניה רפואית, גילתה כי סמל המחלקה כינה אותה בכינוי גנאי משפיל "המזרן של ***" וציין כי "יש לה מחלת מין".
מבירור הקבילה עלה כי המידע בעניינה של החיילת הגיע לידי הסמל דרך מפקדתה, שהרגישה צורך לשתף את הסמל בחוויותיה מאותו היום. בהמשך שוחח הסמל על הדברים עם חברתה של החיילת, אשר שיתפה אותה בהמשך באופן התבטאותו של הסמל. מפקד בסיס ההדרכה , אשר תחקר את הקבילה, מצא אותה מוצדקת, תוך שהדגיש כי גורמי הפיקוד הפרו את אמונה הבסיסי של החיילת, לא שמרו על כבודה ועל שמה הטוב ושיתפו מידע אישי בעניינה. בעקבות כך, נקט מפקד הבה"ד בצעדים מערכתיים ואישיים.
מקבילה חמורה נוספת שטופלה השנה בנציבות עלה כי בתגובה לאמירה אובדנית מצד חייל בשירות חובה, אמר לו מפקד הצוות "יאללה תתאבד, אני פה מולך, תתאבד, הנשק אצלך". עוד עלה מהקבילה כי לאחר שהחייל הגיש בקשה לשינוי שיבוץ (טופס 55), אסר עליו המפקד להשתתף בפעילות מחלקתית ולא פעל בהתאם לנוהל אובדנות, לאחר שהחייל דרך את נשקו כאקט אובדני. הנציבה טבת ויזל כתבה כי "נוכח חומרת הדברים, הערתי למפק"ץ על התנהלותו והמלצתי כי היא תתויק בתיקו האישי. לצד זאת המלצתי למפקד הגדוד לחדד בקרב כלל גורמי הפיקוד את הפקודה העוסקת בטיפול בחייל המצוי במצוקה נפשית".
וכמדי שנה התקבלו לא מעט קבילות בתחום הבריאות. בקבילה חמורה הלינה קצינה בדרגת סגן כי מפקדה, קצין הרפואה החטיבתי (קרפ"ח), דחה את בקשתה לצאת להפניה רפואיות, לצד טענות נוספות הקשורות להתנהלותו בהקשר לתיאום ראיונות לתפקידים ביחידות אחרות כמו גם להצבתה בשירות מילואים בחטיבה.
אשר למניעת יציאתה להפניה רפואית, מסר מפקדה של הקצינה כי אכן מנע את צאתה להפניה, לאחר שהיא נקבעה במועד שבו מראש התקיים מופע יחידתי אחר. בהקשר זה מסר המפקד כי הציע לקצינה כי יסייע לה לקבוע מועד אחר להפניה. מפקד החטיבה, אשר תחקר את טענות הקצינה, ציין כי אף אם האחרונה יידעה את מפקדה בדבר ההפניה בהתראה קצרה אסור היה לו למנוע ממנה לצאת אליה, אלא בשל צורך מבצעי מובהק, שלא התקיים במקרה זה.
בסיכום ממצאיו, לאחר שקיים שיחת חתך עם פקודים נוספים של הקרפ"ח שבה עלו טענות נוספות הקשורות לחוסר זמינות, להתנהלות לא מקצועית ולא הולמת ולחוסר בדוגמה אישית, קבע המח"ט כי הקרפ"ח כשל בפן הערכי, במתן דוגמה אישית ובהפגנת מקצועיות. נוכח כך, מצא המח"ט כי הקרפ"ח לא מתאים לתפקידו והחל לפעול להעברתו מתפקידו. במסגרת בקרה שאני מקיימת אחר מימוש המלצותיי עלה כי שירותו של הקרפ"ח קוצר והוא שוחרר משירות.
3 צפייה בגלריה
תא"ל (במיל') רחלי טבת ויזל
תא"ל (במיל') רחלי טבת ויזל
נציבת קבילות החיילים תת-אלוף במיל' רחלי טבת ויזל
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור, משרד הביטחון)
תלונה נוספת שהתקבלה היא של חייל בשירות חובה, שהלין בקבילתו על כך שמפקדתו, אשת קבע בדרגת רב-סמל, לא אפשרה לו להשתתף בטקס חתונת אחותו. מבירור הקבילה עלה שכשפנה החייל למפקדת באמצעות יישומון ההודעות וואטסאפ וביקש להשתתף באירוע, ענתה לו מפקדתו כי "לא מאושר נקודה, אין לך ימי חופשה", אף שפקודות הצבא קובעות כי חייל זכאי לצאת לשמחה משפחתית כאשר בעל השמחה הוא קרוב משפחה מדרגה ראשונה וכי ככל שאין לזכות החייל ימי חופשה, יחושב יום היעדרותו כחופשה "מיוחדת" משפחתית.
במסגרת בירור הקבילה ציינה המפקדת כי סירובה נבע מכך שהחייל מוכר כחייל בודד והיא לא הכירה שהוא מצוי בקשר עם אחותו, זאת הגם שהגדרתו של חייל כ"בודד" נוגעת לקשר עם הוריו וטיב הקשר עם אחיו אינו רלוונטי לצורך הגדרה זו. עם סיום הבירור, העירה הנציבה למפקדת על התנהלותה. הנציבה הדגישה כי היה מצופה מהמפקדת לבדוק את בקשת החייל אל מול פקודות הצבא ולסייע לו ברגישות, בשים לב לנסיבותיו האישיות.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מ-7 באוקטובר צה"ל נלחם במלחמת חרבות ברזל נגד ארגון הטרור חמאס, וכלל המאמצים והמשאבים מושקעים למטרה זו, במקביל להמשך מאמצי ההגנה וההתקפה בכך הגבולות. מערך המילואים מהווה תנאי הכרחי בהצלחתו של צה"ל למימוש יעודו ולהשגת מטרות המלחמה. במלחמה בוצע גיוס המילואים ביותר בתולדות המדינה, ובעקבות כך צה"ל התאים את המענה והזכויות הניתנים למשרתי המילואים".