משרד הבריאות מבטיח הקלה בעמדות הבדיקה: ועדת החוקה של הכנסת קיימה הבוקר (יום א') דיון בנושא היערכות מערך בדיקות הקורונה לקראת יום הכיפורים וחג הסוכות. הדיון נערך ברקע העומסים הכבדים במתחמי בדיקות הקורונה בשבוע שעבר. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא הבטיח: "בשבוע הקרוב יתווספו 30 צוותי דיגום במתחמי הבדיקות". לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב (העבודה), פרויקטור הקורונה הודיע כי בדיקות האנטיגן שייערכו בערב יום הכיפורים לצורך קבלת תו ירוק לתפילה בבתי הכנסת לא יוגבלו ל-24 שעות אלא יהיו תקפות ל-36 שעות עד אחרי צאת הצום.
"לא ציפינו שמישהו ישבור את הצום בשביל ללכת לעשות בדיקת אנטיגן חוזרת", אמר פרופ' זרקא. בהתייחסו לעומסים העצומים בתחנות הבדיקה, אמר הפרויקטור: "העלייה חלקה מתוך שינוי המדיניות בפתיחת שנת הלימודים והחג וזה התנקז לבדיקות PCR. התהליך יצר תוספת למערך הבדיקות, חלק מתופעות הלוואי של בדיקות אנטיגן המוניות".

הפריקטור הוסיף: "יותר זול לעשות PCR מאשר אנטיגן ויש לעסוק בהסברה והכוונה לאנטיגן לצורך תו ירוק. כמו כן יש בלבול בנושא ב-PCR של ילדים הנוסעים לבתי מלון. עד מחר נקבל החלטה האם אנטיגן יוכל להספיק לבתי מלון במקום PCR.
"כרגע יש תכנית פריסת מתחמי הבדיקות עד סוכות מבחינת מתחמים ושעות פעילות. היה עומס חריג ואנחנו לא צופים כרגע עומס נוסף, אך נוכל לתת מענה. אנחנו מעלים את כמות הצוותים, עוסקים בהסברה להכוונה לאנטיגן ונערכים לימים הקרובים גם בזמינות פיקוד העורף וקופות החולים"

1 צפייה בגלריה
עומסים במתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
עומסים במתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
עומסים במתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
(צילום: מוטי קמחי )
הפרויקטור גילה כי נשקלת אפשרות לזמן תורים לבדיקות PCR בפיקוד העורף כדי להקל על הציבור. "היו תחנות שבהן נצפו תורים ארוכים וכאלו שלא", אמר פרופ' זרקא. "אנחנו שוקלים זימון תור גם למתחמי הדרייב אין של פיקוד העורף - דבר שיאפשר ניהול טוב יותר של המערך, כך שנוכל לנייד צוותים בהתאם לצורך ולהקל על הציבור במקום להביאו לתור של ארבע שעות.

חלק ממתחמי הבידוק נסגרו

ישראלים רבים נאלצו להשתרך במהלך ראש השנה בתורים ארוכים ומייגעים שנמשכו שעות בדרך לבדיקת הקורונה. בכמה מקומות אף סגרו את מתחמי הבדיקות עקב עומסים קיצוניים ונבדקים שהמתינו לתורם חזרו לבתיהם.
בכיר במשרד הבריאות מתח בשבוע שעבר ביקורת חריפה על התנהלות הגורמים האחראיים: "לא סביר ששנה וחצי לתוך האירוע עדיין מתגלים קשיים תפעוליים בתחנות הבדיקה ברחבי הארץ. תורים בלתי-סבירים גורמים לציבור לנטוש ולוותר על בדיקות חיוניות לצורך ההתמודדות עם תחלואת הקורונה".
הגורם הבכיר הוסיף כי "במיוחד לנוכח החגים ופתיחת שנת הלימודים, מצופה היה לראות זינוק בביקוש לבדיקות עקב יציאה לבידודים של תלמידים, וכן בגלל מי שרוצה לעשות את הבדיקות לפני ארוחות החג. לכן צריך היה להנחות מראש על הרחבה משמעותית של תשתית הבדיקות".
ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "נוכח הפרסומים על העומסים הכבדים במתחמי הבדיקות, אנחנו מבקשים להזכיר את הממצאים הרלוונטיים שנכתבו בדו"ח הקורונה שפורסם לפני כשבועיים. מטרת הדו"חות היא גם הפקת לקחים לפעילות משרד הבריאות כביקורת צופה פני עתיד, וטוב יהיה אם יופקו הלקחים מהדו"ח גם לימים אלו: 'מהביקורת עלה שבחודשים יוני עד אוגוסט 2020, משרד הבריאות לא הגדיל את מספר הבדיקות בערים הללו. כמו כן, הוא לא שמר על מספר בדיקות גדול בבני ברק ובירושלים אף שהיקף התחלואה נשאר גדול יחסית.
'מומלץ כי משרד הבריאות יפעל להגדלת מספר הבדיקות בערים שבהן שיעורי תחלואה גדולים, במועד מוקדם ככל הניתן, כדי ליצור הלימה בין נתוני התחלואה בערים במיקוד לבין היקף הבדיקות בהן. במסגרת זו מומלץ לפעול להגברת היענות הציבור לביצוע בדיקות קורונה בערים אלו. עוד מומלץ כי המל"ל יעקוב אחר עמידת משרד הבריאות במדיניות שנקבעה לטיפול באזורים במיקוד, וכי דיווחים בנושא יועברו באופן עיתי לקבינט הקורונה'".
עוד נאמר: "בדו"ח עלה כי מאז נובמבר 2020 ועד מועד סיום הביקורת, הגופים - פיקוד העורף, משרד הביטחון או משרד הבריאות - לא פיקחו על זמני ההמתנה, הנתונים לא נמדדו ולא נאספו ולכן גם לא ניתן לנתחם. המשמעות היא שתנאי המכרז באשר לנושא זמני ההמתנה לא נאכפו. מומלץ למשרד הבריאות ולפיקוד העורף שיפעלו לנתח את זמני ההמתנה במתחמי הדיגום כדי לעמוד על הסיבות לאי-עמידה בדרישות שנקבעו במכרז ולהפיק מכך לקחים - הן לצורך המשך הפעלת מערך הדיגום בראייה צופה פני עתיד, והן לצורך תהליכים תפעוליים אחרים שבהם יש משמעות לעמידה בלוחות זמנים בכלל ואל מול אוכלוסייה רחבת היקף בפרט".