המורים בתוכנית היל"ה לתלמידים נושרים החליטו להשבית את הלימודים היום (רביעי) ליום אחד, במחאה על כך שלא קיבלו תוספות שכר שאושרו להם, וזאת לאחר שש שנים בהן לא חל שינוי בשכרם.
תוכנית היל"ה מהווה את הכתובת האחרונה עבור נוער נושר ממערכת החינוך וכוללת כ-1,200 מורים שמלמדים כ-8,000 תלמידים שנשרו ממערכת החינוך. המורים השובתים טוענים כי תנאי העסקתם, באמצעות חברת קבלן, פוגעים בזכויותיהם שכן הם מתאפסים בכל מכרז מחדש.
1 צפייה בגלריה
לימודים שביתה בית ספר כיתה
לימודים שביתה בית ספר כיתה
שביתה בבית ספר, ארכיון
עוד טוענים המורים בתוכנית כי שכרם נמוך בכ-20% ממקביליהם בחינוך העל-יסודי, כאשר חלקם מועסקים במתכונת שעתית ולכן אינם מקבלים שכר בתקופת החופשות של משרד החינוך. באיגוד מורות היל"ה הוסיפו כי בקיץ 2023 פורסם מכרז חדש לתוכנית אשר כלל, לאחר מאבק, גם הבטחה לתוספת שכר - אולם מסיבות בירוקרטיות הוקפא המכרז למועד לא ידוע ועמו תוספות השכר המובטחות.
"דווקא עכשיו כששעורי הנוער הנושר גדלים, בוחר משרד החינוך להתנער מהתלמידים הנושרים ומוריהם", מסרו באיגוד, "בתקופת משבר עולה חשיבותה של התוכנית. על פי נתוני משרד החינוך, בקורונה עלה היקף התלמידים הנושרים ב-20%, מאז 7 באוקטובר כ-8,000 תלמידים לא משובצים למסגרות לימוד". באיגוד מורי היל"ה מעריכים כי רבים מהתלמידים שלא נמצאים במסגרות חינוך בתקופת המלחמה, יקלטו בתוכנית.
שירה חייט, מורה בהיל"ה, אומרת כי הם היו הראשונים לחזור ללמד מאז תחילת המלחמה: "קלטנו תלמידים מפונים מהצפון ומהדרום. המלחמה על כל תלמיד ותלמידה היא העבודה שלנו גם בשגרה. מביש לראות כיצד משרד החינוך ממשיך לראות בנו מורים ומורות 'שקופים'".
שירה חייטשירה חייט
"עוד מעט יגיע פסח ועימו ההוצאות הנלוות וגם אליו אגיע ללא משכורת", היא אומרת, "צמצמנו עד עתה את פעולות המחאה, אך לאור אטימות משרד החינוך אין מנוס מהחרפת המאבק. לא נסכים עוד להתפשר על פרנסה הוגנת".
עמרי פז, ראש ענף חינוך בכוח לעובדים, הוסיף: "התקציב לעליית השכר כבר אושר, כל שנדרש הוא לממש אותו. אין סיבה להתעמר במורות ובמנחות ולשמר את תנאי העסקתן הפחותים לאחר שכבר התקבלה החלטה שיש לשפר את שכרן". פז הוסיף כי בקרוב ייחתם הסכם קיבוצי למורים העל יסודיים שצפוי להעמיק עוד יותר את הפער בין מורות היל"ה לבין מקבילותיהן בחינוך העל יסודי ועלול להגביר את נטישת המורות מהתוכנית.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד פעל יחד עם האוצר על מנת שיוענקו למורי היל"ה תוספות שכר, וקידם מכרז העסקה חדש, הכולל תוספות שכר למורים, אך ההליך המכרזי טרם הגיע לשלבי סיום. רק לאחר שיושלמו כל ההליכים הנדרשים במכרז - יוענקו להם התוספות".
פורסם לראשונה: 23:08, 02.04.24