2 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
מחסור חמור במורים. ארכיון
(צילום: רויטרס)
מורים רבים שפנו לאחרונה למשרד החינוך בבקשה לצאת לשנת שבתון אחרי שש שנות עבודה רצופות כמקובל סורבו בשל "שיקולי מערכת", כפי שהתבשרו במכתבי הדחייה ממשרד החינוך - שכבר התריע לאחרונה על מחסור חמור במורים שעלול לאיים על פתיחת שנת הלימודים.
"עדכנתי את מנהלת בית הספר והמפקחת חודשים רבים מראש על כוונתי לצאת לשנת שבתון לאחר 11 שנים של עבודה רצופה, כדי לאפשר להם להיערך עם מורה מחליפה", סיפרה מורה לאנגלית מתל אביב. "נדהמתי כשקיבלתי הודעה שבשל צורכי המערכת אין לי אישור לצאת לשבתון. בבירור נוסף שקיימתי עם הפיקוח נאמר לי שמשום שחסרים מורים לא אוכל לצאת לשבתון. המנהלת אמרה שאין מורה שתחליף אותי".
המורה ציינה כי "אני מאוד מאוכזבת. חיכיתי בקוצר רוח לצאת לשבתון לאחר שנים של עבודה קשה ושוחקת בלי התחשבנות של שעות ועבודה מהבית". היא הוסיפה: "שנות הקורונה היו קשות ואינטנסיביות במיוחד ואני מותשת וחייבת לצאת לנוח. זוהי זכותי לאחר שעבדתי 11 שנות עבודה רצופות במקום שש". המורה שיתפה עוד כי "תכננתי להתפנות לסייע להורים שלי, ולהתפנות לילדים שלי שצברו פערים בקורונה, ובכלל כדי לצבור כוחות. בכך שמונעים ממני לצאת לשבתון, אגיע למערכת שחוקה, עייפה ומתוסכלת ולא אוכל לתת מאה אחוזים מעצמי".
יצוין כי זה יותר מעשור מערכת החינוך נמצאת במשבר חמור בגלל מחסור של אלפי מורים בכל מקצועות הלימוד, ובשנתיים האחרונות המצב אף החמיר. בחלק מבתי הספר לא מלמדים מקצועות לימוד עקב היעדר מורים, ובבתי ספר אחרים קולטים מורים ללא תעודת הוראה והכשרה, או שמורים מתחומים שונים נאלצים ללמד תחומים שאינם בקיאים בהם.
מורה נוספת, מחנכת מדרום הארץ, אמרה בתסכול שהיא מרגישה כלואה. "ביקשתי בחודש ינואר האחרון לצאת לשבתון בשנה הבאה, אך סורבתי בנימוק שאני עובדת הוראה נדרשת ואין מורים. אני מרגישה כמו בכלא אחרי שנים של עבודה קשה ומסורה כמחנכת, ואני לא מקבלת את מה שמגיע לי בזכות, לפי חוק". היא הוסיפה כי "זה אבסורד. בשל היותי 'מורה נדרשת' מרסקים אותי. רוצים לגרום לנו לקרוס או לברוח מהמערכת? בשל מחסור במורים פוגעים במורים הקיימים. אומרים לי 'את מורה נהדרת ולכן אנחנו מסרבים לאפשר לך לממש את הזכויות שלך', ובכך גם מונעים ממני התפתחות מקצועית".
מעבר לכך, המורה ציינה כי "השחיקה גורמת ללחצים ומתחים, דבר שפוגע בריאותית. זה עצוב וכואב. אנחנו מלמדים בתנאים לא פשוטים בכוחות אחרונים ואז אומרים לנו 'תנו לנו ללחוץ עליכם עוד קצת'. זה מרסק אותנו".
2 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפה בן דויד
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפה בן דויד
"למדינה אין מורים שיחנכו את דור העתיד", יפה בן דויד
(צילום: עמית שאבי)
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד התריעה לאחרונה כי היא לא צריכה לאיים ששנת הלימודים הבאה לא תיפתח, משום שבכל מקרה לא יהיו מספיק מורים וגננות כדי לפתוח אותה. לדבריה, "ההחלטה של משרד החינוך למנוע ממורים וגננות את הזכות לצאת לשנת שבתון פוגעת בזכויות היסוד של עובדי הוראה שעבדו קשה בשנים האחרונות, וזקוקים לשנה של ריענון לגוף ולנפש כדי לחזור בשנה הבאה בכוחות מחודשים".
בן דויד ציינה עוד כי "ההחלטה של משרד החינוך מוכיחה שהטענה שלנו על מחסור במורים, מנהלים וגננות חמורה מכפי שחשבנו. למדינה אין עובדי הוראה שיחנכו את דור העתיד, וכולנו יודעים לאן מגיעות מדינות בלי חינוך. משרד האוצר צריך להתעורר, ויפה שעה אחת קודם, לשבת אתנו למשא ומתן אינטנסיבי ולהכניס ידיים עמוק לכיס, במקום להמציא תכניות הזויות שפוגעות בשכר ובתנאים הקיימים היום. לא ניתן לזה יד".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המחסור במורים הוא ארוך שנים, והתעצם במשך השנים האחרונות. הפתרון הנדרש לו נעוץ בשיפור שכרם של המורים ובחיזוק מעמדם, ולשם כך המשרד מקדם מספר תהליכים שונים בנושא. אשר לאישור החל"ת, יצוין כי ההחלטה בעניין זה נקבעת על פי מכלול של שיקולים, ובהם גם צורכי המערכת".
פורסם לראשונה: 23:30, 28.04.22