שר החוץ של איטליה, אנטוניו טייאני, הזהיר אתמול (ג') מפיגועים אנרכיסטיים נגד השגרירויות והקונסוליות של ארצו ברחבי העולם. טייאני הודיע כי איטליה העלתה את הכוננות בנציגויות הדיפלומטיות ותגברה את האבטחה כדי להגן מפני האנרכיסטים - שמביעים הזדהות עם אנרכיסט איטלקי שמרצה מאסר ארוך. הוא אמר כי הכוננות עלתה לאור "קרשנדו של פיגועי טרור".
לפי טייאני, מחודש נובמבר היו כ-10 מתקפות ותקריות אלימות בנציגויות דיפלומטיות של איטליה. הוא ציין כי בנוסף למעשי השחתה, בחלק מהמקרים השתמשו האנרכיסטים במטעני חבלה. שר החוץ אמר כי האירועים, שהסתיימו ללא נפגעים, היו בנציגויות דיפלומטיות בארגנטינה, גרמניה, יוון, פורטוגל, ספרד ושווייץ ובוליביה. "זה ברור שיש סולידריות בינלאומית של האנרכיסטים, ולכן יש מתקפה נגד איטליה, ונגד מוסדות איטלקיים ברחבי העולם", ציין שר החוץ במסיבת עיתונאים.
3 צפייה בגלריה
שגרירות איטליה ב מדריד ספרד
שגרירות איטליה ב מדריד ספרד
שוטרים מחוץ לשגרירות האיטלקית במדריד
( צילום: AP )
בתקשורת האיטלקית נכתב כי אנרכיסטים ברחבי העולם תומכים במאבקו של אלפרדו קוספיטו, בן 55 שפתח בשביתת רעב לפני יותר מ-100 ימים. קוספיטו שובת במחאה על תנאי מאסרו - שמונעים ממנו ליצור קשר עם קרוביו וכך למעשה מנתקים אותו מן העולם שמחוץ לכלא. תנאי המאסר האלה שמורים בדרך כלל למאפיונרים בכירים באיטליה. התנאים חלים על קוספיטו מאז חודש מאי - אחרי שכתב מהכלא מאמרים שבהם קרא לחבריו האנרכיסטים להמשיך במאבק המזוין שלהם.
קוספיטו אינו אוכל, אך שותה מים ובנוסף ניזון מדבש ומסוכר. הוא איבד יותר מ-44 ק"ג ממשקלו, ולפי הדיווחים חלש מכדי ללכת, וסובל מקור. שלשום הוא הועבר מהכלא בסרדיניה לכלא במילאנו, שם יוכל לקבל טיפול רפואי משופר. ממשלת הימין של ראש הממשלה ג'ורג'ה מלוני שללה אפשרות לשנות את תנאי המאסר שלו, ואמרה שהיא לא יכולה להיכנע לאיומי טרור.
3 צפייה בגלריה
שגרירות איטליה ב מדריד ספרד
שגרירות איטליה ב מדריד ספרד
איטליה מעלה כוננות בנציגויות הדיפלומטיות שלה
( צילום: AP )
קוספיטו מרצה 30 שנות מאסר בעקבות ירי במנהל בחברת אנרגיה גרעינית ב-2012 (המנהל נורה בברכו), ופיגוע שבו התפוצצו שני מטעני חבלה באקדמיה לשוטרים ב-2016 (לא היו נפגעים).
התובעים ערערו על העונש של קוספיטו ודרשו לגזור עליו מאסר עולם ללא אפשרות לחנינה.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני 10 בינואר
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני 10 בינואר
ראש ממשלת איטליה מלוני. הבהירה כי המדינה "לא תיכנע לאיומי טרור"
(צילום: רויטרס)
התקרית החמורה ביותר במחאה למען קוספיטו הייתה בדצמבר באתונה, כשארגון אנרכיסטי יווני לקח אחריות על הצתת שני רכבים דיפלומטיים מחוץ לביתו של דיפלומט איטלקי. מטעני חבלה התפוצצו ברכבים וגרמו לשריפה, ללא נפגעים. ביום שישי ניפצו אלמונים את חלונות הקונסוליה האיטלקית בברצלונה, ועל הקיר רוססה כתובת הקוראת לשחרורו של קוספיטו מבית הסוהר באיטליה. באירוע אחר, בברלין, הוצתה מכונית של דיפלומט איטלקי.
ביום ראשון דיווחה איטליה על אלימות ברומא ובטרנטו, שבהן התקיימו הפגנות למען קוספיטו. בנוסף דווח על קליע שנשלח לעורך עיתון בטוסקנה ועל בקבוק תבערה שהושלך לתחנת משטרה ברומא.
פורסם לראשונה: 22:32, 31.01.23