נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר הביטחון בני גנץ הגיעו הבוקר (יום שני) למתחם קבר יתרו לרגל חג נבי שועייב שאותו מציינים בני העדה הדרוזית. בטקס, שבו השתתף גם המנהיג הרוחני של העדה, השייח מואפק טריף, אמר הרצוג כי "יום החג החשוב הזה הוא יום חגה של מדינת ישראל כולה" - ובירך את הנוכחים בברכת "זיארה מקבולה", שפירושה הוא "שעלייתכם לרגל תהיה מקובלת".
לדברי הרצוג, "המעמד הזה מהווה עבור כולנו הזדמנות חשובה להוקיר את תרומתה האדירה של העדה הדרוזית למדינה ולחברה, תוך שאנו מניחים יחד יסודות נוספים לחיזוק הברית הזאת. הגעתי לכאן היום, בראש ובראשונה, כדי לומר לכם תודה. זוהי אינה רק תודתי האישית, אלא תודתם של כלל אזרחי מדינת ישראל. תודה על אצילות הנפש ומסירות הנפש, תודה על ערכי המופת שלכם שמהווים השראה לכולנו, תודה על השותפות האמיתית, על העמידה האיתנה ורבת השנים, ועל תרומתכם העצומה לחברה ולמדינה".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"החג של כולנו". הרצוג וגנץ.
(צילום: שרון צור )
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
"תודה על השותפות האמיתית". הרצוג
(צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
5 צפייה בגלריה
בני גנץ שר הביטחון ויצחק הרצוג הנשיא בחגיגות חג הנביא שועייב
בני גנץ שר הביטחון ויצחק הרצוג הנשיא בחגיגות חג הנביא שועייב
נתניהו בקבר יתרו לרגל החג הדרוזי
(צילום: נדב אבס)
בטקס, שבו נכחו לצד גנץ גם שרים נוספים בממשלה, אמר הרצוג גם כי "זה שנים רבות שהעדה הדרוזית אינה רק שותפה מלאה בהגנת הארץ ובבניינה, אלא מהווה גם גשר אל שכנינו - הקרובים והרחוקים - בעולם הערבי. זוהי שליחותם החשובה של בני העדה: לא רק כלוחמים בשדה הקרב, אלא גם, ובעיקר - בכל תחומי החיים, ובכללם בשדה המדיני והחברתי".
גנץ אמר כי "מדינת ישראל לא עשתה מספיק לאורך השנים כדי לקדם ולשפר את מצבה של העדה הדרוזית, שפרצה דרך בזכות עצמה. אנחנו פועלים בימים אלו לעגן את האינטרסים של הדרוזים בחקיקה, ובמקביל, אמשיך לפעול כדי שלצד חוק הלאום יחוקק חוק יסוד שיבטיח את ערך השוויון". שר הביטחון התייחס גם לירי מלבנון, ואמר כי "מדינת ישראל דורשת מממשלת לבנון לקחת אחריות על הנעשה משטחה. אם הטרור והאלימות יימשכו, אנחנו נדע להפעיל את הכוח הנדרש מול היעדים הנכונים".
5 צפייה בגלריה
חגיגות חג הנביא שועייב
חגיגות חג הנביא שועייב
הרצוג, גנץ, סער ובר-לב בטקס
(צילום: שרון צור )
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
(צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
השייח טריף אמר: ״אנו מקבלים בברכה את האורחים שהגיעו מכל עבר, מכל גזרות הארץ. אני שמח לראות בין האורחים שבאו לברך אותנו את מכובדנו ויקירנו כבוד נשיא המדינה, שרים, ראשי דתות, חברי כנסת, ראשי ערים ומועצות מקומיות, אזרחים ותושבים רבים מכל הפסיפס המהווה את מדינת ישראל. זהו רגע משמח ומרגש בחודש האחרון בו ידעה הארץ פיגועים ואירועים קשים שגבו את חייהם של חפים מפשע. זו הזדמנות לחזק את זרועות הביטחון שעוסקים במלאכה מסביב לשעון, משימה שגם בני העדה הדרוזית נושאים בנטל בראש מורם ובקומה זקופה".
גם שר המשפטים גדעון סער נאם באירוע. לדבריו, "רק השמיים הם הגבול לצעיר דרוזי בישראל, וגם הוא, לפי הטייסים הדרוזים, כבר נחצה. הרבה גורמים באזורנו היו רוצים לראות את הברית בינינו מתפרקת. רבים מדי היו רוצים להוכיח שאי אפשר לייצר דו-קיום בין יהודים לבין עדות ודתות נוספות במזרח התיכון. יש גם בקרבנו כאלה המנסים לסלף את דמותה של המדינה שאנחנו אוהבים ולהציגה כחשוכה וגזענית. שונאי ישראל שמחים למצוא כל הזדמנות להכות בה, אבל אנחנו חזקים יותר, חכמים יותר, ומצליחים יותר.
"לא הכול מושלם, ויש עוד הרבה מה לעשות ולשפר, ולתקן, אבל הקשר הזה הוא סיפור הצלחה גדול. ולסיפור ההצלחה הזה אתם שותפים". השר סער הוסיף כי הוא מקדם הצעת חוק ממשלתית המכירה במעמדה של העדה הדרוזית. החוק יעגן את מעמד העדה הדרוזית, את שימור מאפייניה ואת השמירה על המקומות הקדושים לה.