התקשורת בארה"ב מדווחת הערב (יום ג') כי חרף איומיה של רוסיה, ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן צפוי להכריז בימים הקרובים על משלוח של טילי פטריוט לאוקראינה, על מנת לסייע לה להדוף ביעילות רבה יותר את המתקפות האוויריות הנרחבות של הצבא הרוסי, מתקפות שמחוללות שם נזק נרחב לתשתיות האנרגיה ולהפסקות חשמל נרחבות. גורמים בממשל אמרו לרשת CNN, שדיווחה ראשונה על האישור הצפוי, כי ההכרזה על כך עשויה להיעשות כבר ביום חמישי.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן ושיגור טילי פטריוט. הקרמלין איים, אבל הוא יאשר בכל זאת
(צילום:צבא ארה"ב, AP )
7 צפייה בגלריה
פוטין. המטרה בהפצצות: להכניע את רוחם של האוקראינים
פוטין. המטרה בהפצצות: להכניע את רוחם של האוקראינים
פוטין. המטרה בהפצצות: להכניע את רוחם של האוקראינים
(צילום: AP)
לפי הדיווחים ההכרזה תיעשה רק לאחר שהתוכנית למשלוח המערכת המתקדמת להגנה אווירית תושלם, ותובא לאישורם של שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין והנשיא ביידן. ב-CNN ציינו כי התוכנית הזו כוללת התמודדות עם שלל אתגרים לוגיסטיים, כיוון שסוללות פטריוט דורשות לרוב צוותים של עשרות מפעילים. יחד עם זאת דווח כי מרגע שהתוכנית תאושר המערכות יועברו במהירות – בפרק זמן של ימים.
לוחמים אוקראינים, כך דווח, יתאמנו על הפעלת המערכות בבסיס אמריקני בגרמניה. אימונים שכאלו נמשכים לרוב חודשים, אך ייעשו כעת תחת לחץ רב בשל ההפצצות הרוסיות שממשיכות לחולל הרס לתשתיות האנרגיה באוקראינה. ההפצצות הללו, נזכיר, נעשות בשעה שהחורף מביא עמו שם טמפרטורות מקפיאות, וההערכה היא שמטרת הקרמלין בהן היא למרר את חייהם של האוקראינים, להכניע את רוחם – וכך ללחוץ על ממשלתם להסכים לוויתורים במשא ומתן עתידי.
בדיווחים צוין כי לא ברור איזה מן דגם של המערכת יישלח לאוקראינה, מה יהיה טווח היירוט של טילי הפטריוט וכמה סוללות היא תקבל. כך או כך מדובר בהיענות לדרישותיה של הממשלה בקייב, שמבקשת כבר חודשים ארוכים מערכות הגנה מתקדמות יותר מהמערב. רק אתמול חזר הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי על הבקשה הזו בשיחה עם מנהיגי מדינות ה-G7. הוא אמר להם כי ארצו זקוקה לטילים ארוכי טווח, לצד טנקים מודרניים, מערכות ארטילריה ונשק מתקדם נוסף. הוא טען כי הגנה על תשתית החשמל של ארצו מפני הטילים הרוסיים והמל"טים המתאבדים מתוצרת איראן תהווה "הגנה על אירופה כולה" – כיוון שלדבריו אותן מתקפות מחוללות "קטסטרופה" ומשבר הגירה באוקראינה.
7 צפייה בגלריה
פולין - סוללת פטריוט MIM-104 של צבא ארה"ב בבסיס צבאי ליד העיר ז'שוב
פולין - סוללת פטריוט MIM-104 של צבא ארה"ב בבסיס צבאי ליד העיר ז'שוב
סוללת פטריוט שמוצבת בפולין. הטילים יסייעו ליירט גם מטוסי קרב רוסיים
(צילום: getyyimages)
7 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מל"ט מתוצרת איראנית בשמי קייב, וההרס במתקפות הרוסיות
(צילום: AP, AFP)
ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, הגנרל מארק מילי, מסר כבר באוקטובר האחרון שוושינגטון שוקלת להעביר לאוקראינה טילי פטריוט, אבל קייב ביקשה את המערכות הללו הרבה לפני כן, וייתכן שמאחורי העיכוב בהיענות להפצרותיה עומד חשש מתגובתה של מוסקבה. הקרמלין מזהיר שוב ושוב את המערב ממשלוחים של נשק מתקדם לידי האוקראינים, והנשיא הרוסי לשעבר דמיטרי מדבדב, מקורבו של הנשיא ולדימיר פוטין, הזהיר מפורשות את חברות ברית נאט"ו ממשלוחים של טילי פטריוט. רוסיה צפויה אמנם לראות במהלך הסלמה מצד המערב, אבל בעבר כבר הזהירה מפני משלוחים של כלי נשק מתקדמים אחרים, כגון מערכות שיגור הרקטות לטווח בינוני מדגם HIMARS, ואלו הועברו בכל זאת.
ארה"ב ובעלות בריתה במערב מעבירות לאוקראינה כבר עתה שלל מערכות הגנה אווירית, כגון מערכת ה-NASAMS האמריקנית, שלדברי הפנטגון הצליחה ליירט בהצלחה מוחלטת טילים רוסיים ששוגרו לעבר אוקראינה. אבל טילי הפטריוט יהיו מתקדמים הרבה יותר, ויוכלו ליירט בצורה יעילה למדי טילי שיוט, טילים בליסטיים וגם מטוסי קרב. המערכת – שמיוצרת על יד חברת ריית'און האמריקנית ומוכרת לישראלים היטב מתקופת מלחמת המפרץ הראשונה אז הוצבה בארץ כדי להגן מפני הטילים ששיגרה עיראק – יכולה באופן תיאורתי ליירט טילים מטווחים רחוקים ביותר, הרחק מיעדיהם באוקראינה.
7 צפייה בגלריה
תיעוד מנזק אחרי פיצוץ שנסיבותיו לא ברורות בעיירה ב מערב פולין לא הרחק מ אוקראינה
תיעוד מנזק אחרי פיצוץ שנסיבותיו לא ברורות בעיירה ב מערב פולין לא הרחק מ אוקראינה
הפיצוץ בפולין בחודש שעבר והנזק מהטיל המיירט האוקראיני שנפל שם בטעות
הגורמים בממשל ששוחחו עם CNN ציינו כי הצבת המערכת באוקראינה תסייע להגן גם על המרחב האווירי של בעלות ברית נוספות במזרח אירופה. ברקע לדברים הללו ניצבת התקרית בחודש שעבר שבה טיל מיירט אוקראיני, ששוגר כדי להדוף מתקפה רוסית, נפל בטעות בשטח פולין והרג שם שני בני אדם. תחילה דווח כי מדובר היה בטיל רוסי, ובמערב חששו שהתקרית תוביל לעימות צבאי ישיר בין חברה בברית נאט"ו לבין רוסיה, אך בהמשך התברר כאמור כי מדובר בטיל אוקראיני. פולין עצמה הסכימה לאחרונה לקבל מגרמניה סוללות פטריוט. היא ביקשה תחילה להציבן באוקראינה, אך בהמשך ויתרה על הרעיון הזה.
בתוך כך, ועל רקע הנזק הנרחב לתשתיות האנרגיה של אוקראינה בהפצצות הרוסיות, 70 מדינות וארגונים מרחבי העולם סיכמו היום על חבילה הומניטרית בהיקף של יותר ממיליארד דולר, במטרה לסייע לה לשרוד את החורף הקפוא. החבילה תכלול סיוע בתחומי המים, המזון, האנרגיה והבריאות. הנשיא זלנסקי נאם מרחוק בפני נציגי המדינות והארגונים שהתכנסו בפריז, ואמר להם כי עלות שיקום תשתיות האנרגיה בארצו תעמוד על כ-1.6 מיליארד דולר.
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקור ב חרסון 14 בנובמבר
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקור ב חרסון 14 בנובמבר
הנשיא האוקראיני זלנסקי. מבקש מהעולם 50 מיליון נורות LED חסכניות
(צילום:EPA )
זלנסקי ציין כי כ-12 מיליון מתושבי ארצו מנותקים כעת מחשמל: "למרבה הצער, זו סיטואציה שגרתית עבורנו. אנחנו מצפים למתקפה רוסית חדשה בכל יום, שעלולה להגדיל באופן דרמטי את כמות הפסקות החשמל". הוא הוסיף כי ארצו זקוקה כעת לגנרטורים ממש כפי שהיא זקוקה לרכבים משוריינים ואפודי מגן, וקרא לעולם לשלוח לה גם 50 מיליון נורות LED חסכניות, כדי להפחית את צריכת החשמל. ברשת BBC דווח כי האיחוד האירופי התחייב לשלוח לאוקראינה 30 מיליון נורות חסכניות, שעלותן כ-30 מיליון אירו.