ריאיון פוליטי ח"כ אמיר אוחנה הליכוד
(צילום: אסף חן)

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) אמר היום (רביעי) על רקע המשבר עם מוסקבה בשל כוונתה לסגור את פעילות הסוכנות היהודית במדינה, כי ראש הממשלה לפיד "מחריב את היחסים עם רוסיה. חד משמעית. אני חושב שאנחנו רואים בעיניים כלות איך מה שנבנה בעמל רב משך שנים רבות הולך ונחרב בגלל פוליטיקה של גנון".
"מה היא מדינאות של גנון? לדוגמה, אנחנו לא יכולים בדיפלומטיה הבינלאומית להגיד כל מה שאנחנו חושבים", אמר אוחנה לאולפן ynet. "נתניהו היה מתנהל הרבה יותר בשכל במשבר שבין רוסיה לבין אוקראינה ולא בהכרח מכניס את הראש הבריא שלנו למיטה החולה הזאת, מה שלא השכילו לעשות לפיד ובנט בזמנו".
4 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
"מה שנבנה במשך שנים הולך ונחרב". אוחנה
(צילום: קובי קואנקס )
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"מדיניות של גנון". לפיד ופוטין
(צילום: מארק ישראל סלם, AP)
לדבריו, "נתניהו הוכיח שהוא השכיל לבנות מערכת יחסים קרובה, הדוקה, אינטימית, עם שתי המעצמות, גם עם אמריקה וגם עם רוסיה, הוא היה אגב המנהיג העולמי היחידי שעשה זאת. אין עוד מנהיג שפגש את פוטין כ"כ הרבה פעמים כמו נתניהו והדבר הזה הוא נכנס אסטרטגי למדינת ישראל, בעיקר ככל שזה נוגע לחופש הפעולה שלנו להגן על עצמנו אבל גם בתחומים נוספים".
אוחנה התייחס למעורבות הנשיא הרצוג בפתרון המשבר עם רוסיה, כמו בפעמים אחרות שהרצוג התערב, ועקץ את לפיד. "אני מאוד מכבד ומעריך את הנשיא ואני אכן חושב שהוא לוקח על עצמו את תפקיד המבוגר האחראי, פשוט משום שאין מבוגר אחראי אחר בממשלה. אבל בקרוב יחזור המבוגר האחראי שייטול את מושכות הנהגת המדינה וימשיך להוביל את ישראל שנים קדימה".
אוחנה התייחס לסקרים שחוזים כרגע לאיחוד של בני גנץ וגדעון סער 12-13 מנדטים. "אני חושב שאם גנץ מתחזק, ואני לא יודע אם הוא מתחזק, זה על חשבון יש עתיד, זה על אותו מאגר קולות ולנו זה לא מפריע", הסביר אוחנה. "האמירה שלא לגנץ ולא ללפיד יש סיכוי להקים ממשלה שלא רק נשענת על התנועה האסלאמית ומועצת השורא, אלא גם על הרשימה המשותפת - סמי אבו שחדה, איימן עודה, עופר כסיף - היא טענה שמאוד קשה לסתור אותה. איך אפשר לסתור אותה? תסתכלו על המספרים. להערכתי, הסקרים שנותנים עכשיו לגדעון ולגנץ מספר דו ספרתי של מנדטים, זה אחרי האיחוד, זה באופוריה הגדולה, זה ילך ויישחק, לדעתי הם יגיעו בסוף למספר חד ספרתי של מנדטים, 8-9, זו הערכתי", הוסיף אוחנה.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער
בני גנץ וגדעון סער
"יגמרו על חד ספרתי". גנץ וסער
(צילום: אלעד מלכה)
-אולי הם יצליחו להקים ממשלה עם המפלגות החרדיות ועם ליברמן, הכל רק לא נתניהו, לא? "אני אומר לך, אנחנו מצולמים ומוקלטים, אין סיכוי שזה יקרה. נכון שגפני מעיד על עצמו שאולי הוא לא איש ימין גדול אבל הוא גם מעיד על עצמו שהוא יודע מה הקהל שלו רוצה, והציבור שלו חד משמעית איתנו ולא יאפשר לו לבצע מהלך כזה. לדעתי האמירות הללו נועדו רק לשדר שהוא לא בכיס של אף אחד, אולי להעלות את המחיר למו"מ הקואליציוני, אבל אין בזה שום תוכן אמיתי".
אוחנה כינה את כוונתו של גנץ למנות רמטכ"ל בתקופת בחירות כ"מחטף" ותקף: "היועצת המשפטית לממשלה אישרה את המחטף, למה? תפני אליה. אני חושב שזו הייתה טעות. אם לא טעות, אין בעיה, אבל שיהיו סטנדרטים אחידים. כשאנחנו ביקשנו לבצע שורה של החלטות ומינויים, כולל, אגב וזה רלוונטי, הקמת ועדת בדיקה למח"ש, אמרו לנו, כולל היועץ המשפטי, שממשלת מעבר לא יכולה לקיים דברים כאלה, היא צריכה לנהוג באיפוק רב. אם איפוק רב אז שיחול על כולם, לא רק עלינו".
אוחנה התייחס לפרסומים על כך שדוברו של בנימין נתניהו ושל הליכוד, יונתן אוריך, יתמודד בפריימריז הקרובים במפלגה. "אני מכיר את אוריך ומעריך אותו מאוד. כשאני מסתכל על המועמדים בליכוד זה ממלא אותי אופטימיות. למה? משום שהמניות בעלייה, וכשהמניות בעלייה אז יש הרבה קונים, הרבה אנשים רוצים להגיע. באמת, אני רואה על כל מחוז ואפילו ברשימה הארצית, מתמודדים רבים. אני לא זוכר דבר כזה. לאוריך אין ניסיון? יש לו יותר מסתיו שפיר כשנבחרה לכנסת".
4 צפייה בגלריה
יונתן אוריך
יונתן אוריך
יונתן אוריך
(צילום: יואב דודקביץ')
שר המשפטים לשעבר אמר כי הוא מאוד מקווה להגיע לעשירייה הראשונה בפריימריז. "זה יעד שאפתני, זה יעד קשה, אני נאבק עם ותיקים ממני, מנוסים ממני, שעברו כבר כמה וכמה מערכות פריימריז. זה היעד שאני שואף אליו".
אוחנה נשאל על הרפורמות במערכת המשפט שהיה רוצה לקדם בממשלה הבאה. "יש לי תוכנית מסודרת של ארבעה שלבים. השלב הראשון הוא פיסקת התגברות, שעונה אחת ולתמיד על השאלה למי יש את המילה האחרונה. היום התשובה מאוד ברורה - של מערכת המשפט. אני חושב שבדמוקרטיה המילה האחרונה צריכה להיות של הציבור באמצעות נבחריו כמו שקורה במדינות דמוקרטיות רבות, הדבר השני, חוק יועמ"ש. שלב שלישי הוא שינוי שיטת בחירת השופטים - אני רוצה שיטה דמוקרטית, שנותנת יותר משקל לציבור באמצעות נבחריו, כדי לראות בית משפט יותר פלורליסטי, יותר מגוון, שמשקף יותר את הפסיפס של החברה הישראלית.
"הדבר הרביעי - חוק ביקורת עם שיניים על הפרקליטות. למה עם שיניים? כי יש באמת נציב ביקורת, הוא עושה עבודה נהדרת, כותב דו"חות, לפעמים מאוד ביקורתיים, והם קוראים אותם, מתרשמים מאוד, מקפלים ומשליכים לפח. כי אין שיניים. אגב, היה בחוק שיניים, מי שהוציא אותן זו איילת שקד, שרת המשפטים המהוללת בניצוחו של שי ניצן, והילה גרסטל אמרה על כך שהפרקליטות היא גוף חולה, הילה גרסטל, שופטת מוערכת, נשיאת בית משפט מחוזי, אמרה על העומד בראשה של הפרקליטות אז, שי ניצן, ש'יש לו קושי באמירת אמת'. זה מתכתב עם דברים ששמענו גם בימים האחרונים".