מאז חקיקת חוק הלאום בשנת 2018 הפך יום הזיכרון של חללי העדה הדרוזית, המונה כ130 אלף נפשות, לעוד יום אבל חוצה מחנות ומשפחות. חוק זה שלל מבני העדה את השוויון ואת הישראליות שלמענם הקריבו בניה את חייהם, ומאז השתבש יום הזיכרון של חללי העדה.
הגדרה ייחודית זו יש בה כדי לומר למשפחות השכולות כי המונח "ברית הדמים", שאותו הדהדה המדינה על פני כל שנות קיומה, לא היה אלא שקר אחד גדול, ומעולם לא התכוונה ישראל לתרגם אותה לברית חיים. היא התגלתה רק כברית דמים שלמענה הקריבו הדרוזים את יקיריהם על מזבח הלאומיות היהודית. הצעת יש עתיד לתיקון החוק, ולו רק כדי לעשות צדק עם בני העדה, נדחתה על ידי ממשלת נתניהו. גם ממשלת בנט-לפיד לא הצליחה לעשות זאת, עקב התנגדות איילת שקד ומפלגת ימינה במאי 2022 - שאליה הצטרפה סיעת תקווה חדשה בראשות גדעון סער. בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו לעג לבקשת הדרוזים לתיקון החוק בחשבון הטוויטר שלו ביוני 2019: "אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית-דרוזית היא מדינת ישראלדרוזיסטאן!".
שמונה חללים דרוזים נפלו במלחמת חרבות ברזל, אחרי שהממשלה הנוכחית, במקום שתעסוק בשמירה על הגבול, חיזקה את חמאס והעבירה מיליוני דולרים למנהרותיו, מצד אחד, ומצד שני עסקה בהפיכה המשטרית
שמונה חללים דרוזים נפלו במלחמת חרבות ברזל, אחרי שהממשלה הנוכחית, במקום שתעסוק בשמירה על הגבול, חיזקה את חמאס והעבירה מיליוני דולרים למנהרותיו, מצד אחד, ומצד שני עסקה בהפיכה המשטרית. בעיצומה של אותה מחאה לא אפשרו המשפחות השכולות יחד עם אחרים לשרה גילה גמליאל להשתתף בטקס ום הזיכרון, ואילו בשנת 2019 נטשו עשרות משפחות את הטקס עקב השתתפות שר התקשורת דאז איוב קרא. ימי הזיכרון הפכו לזירת ריב ומדון המחלל את זכרם של החללים.
הפעם מקבל יום הזיכרון משמעות מיוחדת על רקע מצבם של החטופים, פרשה המעלה נשכחות כואבות בזיכרון הקולקטיבי של בני העדה. אנו זוכרים את סיפורו של סמ"ל סמיר חמוד מבית ג'ן שנחטף במלחמת שלום הגלים ב-1983 וישראל הפציצה את הבונקר באי הארנבות שבו הוחזק למרות שהעסקה לשחרורו סוכמה שבוע קודם לכן. אנו זוכרים גם את מותו הטראגי של השוטר מדחת יוסף ז"ל, גם כן מבית ג'ן, שנפצע בקבר יוסף בתחילת האינתיפאדה השנייה ומת מאיבוד דם מבלי שנעשה ניסיון לחלצו. וכעת מסתכנת הממשלה בהקרבת 132 חטופים על מזבח "הניצחון המוחלט".
הורים של חיילים לבטח ישאלו את עצמם מה יקרה אם בנם הלוחם ייפול בשבי/ האם תפעל הממשלה לשחרורו? האם תפקיר אותו למען הניצחון המוחלט' כפי שvht מפקירה את החטופים שהם יהודים ובשר מבשרה? מי יבטיח שהיא תפעל לשחרור חייל דרוזי?
1 צפייה בגלריה
בית העלמין הצבאי בעוספיה
בית העלמין הצבאי בעוספיה
בית העלמין הצבאי בעוספיה
לכן, אני מציע לנציגי הממשלה לא לבוא לטקסי הזיכרון של העדה. ממילא רק בימי הזיכרון הם נזכרים בנו. אל תגיעו כדי לשנן את הסיסמאות על ברית דמים ואחים אנחנו. תפסיקו לזלזל באינטליגנציה שלנו. אנחנו כבר לא מאמינים לכם. תבואו רק עם מתווה ממשי ומיידי לשחרור החטופים, לתיקון חוק הלאום, להקפאת חוק קמיניץ, למחיקת מיליוני הקנסות, לביטול כל צווי ההריסה וכתבי האישום, להכשרת הבנייה הקיימת, ובעיקר להקמת ישוב עבור החיילים המשוחררים הדרוזים. רק בדרך זו מכבדים את זכר החללים.
שקיב עלי הוא עו"ד פעיל זכויות אדם