2 צפייה בגלריה
הדרישה של עיריית ירושלים לבית הקפה: "הנכס יהיה סגור בימי שבת"
הדרישה של עיריית ירושלים לבית הקפה: "הנכס יהיה סגור בימי שבת"
הדרישה של עיריית ירושלים לבית הקפה: "הנכס יהיה סגור בימי שבת"
(צילום: גלעד כהן)
עיריית ירושלים פרסמה מכרז להפעלת בית קפה בגן השושנים בעיר, כשאחת מהדרישות בחוזה המצורף היא התחייבות שלא להפעיל את המקום בשבתות וחגים. העירייה טוענת כי עסקים הפועלים בנכסים עירוניים אינם נפתחים בשבת כלק מהסטטוס קוו בעיר, אבל לא מעט עסקים כאלה דווקא פתוחים.
מדובר במכרז פומבי שהעירייה פרסמה בחודש מרץ האחרון, להפעלת "אספרסו בר" בגן השושנים בשכונת טלביה בעיר. בסעיף "השימוש בנכס" בחוזה השכירות המצורף נכתב: "השוכר מתחייב כי לא יפעיל את הנכס בימי חג ושבת. הנכס יהיה סגור בימי שבת וחג החל משעה לפני כניסת השבת ועד שעה לאחר צאת השבת". סיעת "התעוררות", תנועה חברתית-פוליטית במועצת העיר, הגישה בתגובה מכתב מיצוי הליכים דחוף לראש העיר משה ליאון וליועץ המשפטי של העירייה, שבו נטען: "מדובר בכפייה דתית אסורה ובהפרת חוק העזר העירוני".
על פי נתונים רשמיים של מכון ירושלים למחקרי מדיניות, 35% מכלל האוכלוסייה היהודית בבירה הינה אוכלוסייה חרדית. אולם, שכונת טלביה שבה ממוקם הגן איננה שכונה חרדית. בשכונה, מהיוקרתיות בבירה, ניתן למצוא גם את משכנו של נשיא המדינה וגם את תיאטרון ירושלים. לטענת "התעוררות", הסעיף שמגביל את הפעלת בית הקפה רק לימי חול הוא סעיף שמפר את חוק העזר העירוני - המתיר פתיחת בתי קפה בשבת.
2 צפייה בגלריה
הדרישה של עיריית ירושלים לבית הקפה: "הנכס יהיה סגור בימי שבת"
הדרישה של עיריית ירושלים לבית הקפה: "הנכס יהיה סגור בימי שבת"
"הנכס יהיה סגור בימי שבת וחג". דרישת העירייה
"תנאי זה הלכה למעשה מהווה שילוב והסתמכות על שיקול דתי בדבר כפיית שמירת שבת לתוך הליך מכרזי עירוני, ללא שיש לעירייה סמכות מפורשת בדין להסתמך על שיקולים דתיים בהפעלת סמכותה להשכיר מקומות עירוניים", נכתב בפניית "התעוררות".
מנגד, בעיריית ירושלים טוענים כי "במסגרת הסטטוס קוו בעיר ירושלים הנהוג זה שנים ישנם שני סוגי עסקים: עסקים פרטיים שאינם נמצאים בנכסים עירוניים, והם אכן פותחים בשבת לפי רצון ושיקול דעתו של בעל העסק; וישנם בתי קפה שנמצאים במתקנים עירוניים, שלא פותחים בשבת מאחר שנכסי העירייה אינם פועלים בשבת, כמו במקרה המתואר".
אלא שלמרות טענות העירייה, בשיטוט באתר עיריית ירושלים, שבו מופיעים כל נכסיה, ניתן למצוא מוסדות ומקומות רבים אשר פתוחים בשבתות ובחגים. בין היתר מדובר במוזיאון הטבע בירושלים, תיאטרון הקרון ובו גם בית קפה, בריכת השחייה של פסגת זאב, מוזיאון הסבלנות ומתחם התחנה, שבו כמה מסעדות ובתי קפה הפתוחים בשבת.
אדיר שוורץ אדיר שוורץ צילום: שרון גבאי
אדיר שוורץ, יו"ר תנועת "התעוררות" בירושלים וחבר מועצת העיר, אמר ל-ynet: "מדובר בכפייה דתית מובהקת מבית היוצר של משה ליאון ושותפיו לקואליציה שבוחרים שוב לדרוס את הציבור הליברלי-ציוני בעיר. מדובר בהפרה גסה של הסטטוס קוו ובפספוס של הזדמנות חשובה לפתח את התרבות והכלכלה בעיר. 'התעוררות' הגישה עתירה לבית המשפט כדי להמשיך להיאבק על האפשרות לפתיחת בתי קפה ומסעדות בעיר בשבת. אלו דברים קריטיים לשימור האוכלוסייה היצרנית בירושלים".
עורך הדין ד"ר מתן גוטמן המייצג את התנועה מסר: "עיריית ירושלים פועלת בחוסר סמכות ומפרה את חוק העזר המתיר פתיחת בתי קפה בשבת בירושלים. העירייה מראש כופה שלא כדין תנאי במכרז המחייב את הזוכה לסגור בימי שבת את בית הקפה. תנאי זה לא יעמוד בביקורת שיפוטית".