3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"לחשוב ביחד איך לנהל את האופוזיציה". עבאס, מיכאלי, לפיד, גנץ וליברמן
(צילום: שאול גולן, ירון ברנר, שרון צור )
אחרי חילופי ההאשמות וקריאת האחדות של ראש הממשלה יאיר לפיד, ראשי הקואליציה היוצאת ייפגשו ביום שלישי הקרוב לקראת הישיבה המשותפת באופוזיציה. "מטרת הכינוס - לתכנן ולחשוב ביחד איך לנהל את האופוזיציה", נמסר. המפגש יתקיים יומיים אחרי שנתניהו יקבל מהנשיא יצחק הרצוג את המנדט להרכבת הממשלה, והמו"מ הקואליציוני המתקדם צפוי להוביל לכך שכזו תקום במהרה.
בפגישה ישתתפו יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר מפלגת רע"מ מנסור עבאס. יו"ר מפלגת חד"ש-תע"ל איימן עודה, שיהיה גם הוא באופוזיציה עם חמישה מנדטים, לא הוזמן לכינוס - אחרי שבמהלך מערכת הבחירות ניסו במחנה של לפיד להתנער מהרשימה ככל הניתן, ועוד לפני כן סירבה הקואליציה בראשות בנט להישען עליה בכנסת. אחת הסיבות העיקריות לכך היא העמדות הקיצוניות שהשמיעו נציגי המפלגה לאורך הבחירות, כשזכורה במיוחד עאידה תומא-סלימאן שכינתה את מחבלי גוב האריות "שהידים". היום, אגב, סירבה לחזור בה מאמירתה בפני הנשיא הרצוג.

3 צפייה בגלריה
מטה חד"ש-תע"ל
מטה חד"ש-תע"ל
נשאר בחוץ. עודה
(צילום: AFP)
לפיד, שיזם את הפגישה, קרא אתמול לגנץ, מיכאלי וליברמן להשאיר את הכעסים ממערכת הבחירות בצד ולעבוד יחד. "רק אופוזיציה מאוחדת תגן על הדמוקרטיה", אמר לפיד. ראש הממשלה היוצא, נזכיר, יצא מכינוס מליאת הכנסת לרגל יום הזיכרון לרצח רבין בזמן שיו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי עלתה לנאום. בהמשך אמר כי יצא בגלל ענייני לו"ז, ושעדכן בכך גם את יו"ר העבודה. מיכאלי האשימה את לפיד בהפסד בבחירות, וטענה כי הוא האשם בכך שמרצ לא עברה את אחוז החסימה ושמפלגת העבודה זכתה בארבעה מנדטים בלבד. גנץ וליברמן, מצידם, לא המליצו בפני הנשיא הרצוג על לפיד כמועמד לראשות הממשלה.
נזכיר כי על נתניהו המליצו 64 חברי כנסת, בעוד לפיד קיבל 28 ממליצים בלבד - אחרי שליברמן, גנץ ועבאס סירבו להמליץ עליו בטענה שממילא ברור שנתניהו יקבל את המנדט.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפגישה עם יריב לוין ואיתמר בן גביר
בנימין נתניהו בפגישה עם יריב לוין ואיתמר בן גביר
נפגשו אמש עד שעת לילה מאוחרת. בן גביר ונתניהו במו"מ
(צילום: יח"צ)
ובעוד באופוזיציה העתידית מצופפים שורות, בקואליציה העתידית מנהלים מו"מ קדחתני כשהמטרה היא להשביע את הממשלה החדשה בהקדם. ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו אמנם יקבל פורמלית את המנדט להרכבת הממשלה רק ביום ראשון, אך השיחות עם מפלגות הקואליציה העתידית מתנהלות כבר כמה ימים. אמש נועד יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר עם נתניהו עד לשעת לילה מאוחרת, וגם הבוקר נמשך המשא ומתן בין הצדדים.
אחד המאבקים המרכזיים ניטשים על תיק האוצר. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מתעקש לקבל את התיק הזה או את משרד הביטחון. בליכוד ניסו להציע לו להיות שר המשפטים, אבל הוא כנראה לא יסכים - וצפוי להמשיך לדרוש את אחד המשרדים הגדולים.
אם תיק המשפטים יישאר בכל זאת בליכוד, יריב לוין צפוי לקבל אותו. שר המשפטים לשעבר אמיר אוחנה מועמד לתפקיד שבו כיהן לוין בפעם האחרונה שבנימין נתניהו עמד בראשות ממשלה - יו"ר הכנסת.
מש"ס, המפלגה השנייה בגודלה בקואליציה בעקבות הפיצול הצפוי של הציונות הדתית-עוצמה יהודית, צפויים לכהן בממשלה חמישה שרים. בין היתר מדובר במשרדי הנגב והגליל ובמשרד הרווחה. פרט לתפקיד שר הפנים, יו"ר המפלגה אריה דרעי מעוניין גם במשרד הדתות.