3 צפייה בגלריה
זיכרון בסלון בית חולים שדה ב אוקראינה
זיכרון בסלון בית חולים שדה ב אוקראינה
"משפחתי עזרה ליהודים, וכעת יהודים עוזרים לי ולבני עמי". זיכרון בסלון, בבית חולים שדה באוקראינה
(צילום: שרון יניב)
יום הזיכרון לשואה ולגבורה מצוין השנה על רקע המלחמה באוקראינה, וישראלים רבים נמצאים על אדמת אירופה, ומסייעים לפליטים שנאלצו לברוח מאזורי הלחימה בעל כורחם. אמש (רביעי), חברי המשלחת ההומניטרית של ישראל באוקראינה קיימו "זיכרון בסלון" על אדמת המדינה, בבית חולים שדה שהקים צוות בית החולים שיבא-תל השומר בעיירה מוסטיסקה. במפגש מרגש זה, שבו השתתפו הצוות הרפואי, המטופלים וראש העירייה, סיפרה מריה ליפטק (60) – אזרחית אוקראינה ונכדה לזוג חסידי אומות עולם – את סיפור משפחתה.
ליפטק, תושבת העיירה, הגיעה לאחרונה לבית החולים הישראלי כאשר חשה ברע. בזמן שקיבלה טיפול רפואי, שיתפה בהתרגשות את הרופאים שהיא נכדה של זוג חסידי אומות עולם. לדבריה, סבא וסבתא שלה הסתירו יהודים בביתם במלחמת העולם השנייה, תוך סיכון גדול לחייהם. שנים אחרי שהסתיימה המלחמה קיבלה דודתה בשמם את ההכרה של "יד ושם" על פועלם. "זאת סגירת מעגל", אמרה בהתרגשות. "משפחתי עזרה ליהודים, וכעת יהודים עוזרים לי ולבני עמי".
3 צפייה בגלריה
זיכרון בסלון בית חולים שדה ב אוקראינה
זיכרון בסלון בית חולים שדה ב אוקראינה
"כשהייתי ילדה, התרגשתי מהסיפור הזה בכל פעם מחדש". מריה ליפטק והצוות הרפואי
(צילום: שרון יניב)
3 צפייה בגלריה
זיכרון בסלון בית חולים שדה ב אוקראינה
זיכרון בסלון בית חולים שדה ב אוקראינה
"זאת סגירת מעגל עבורי". מריה ליפטק, מספרת את סיפור משפחתה
(צילום: עדן הרשקוביץ)
"אני מאוד מתרגשת להשתתף בערב הזה ולספר את הסיפור של המשפחה שלי", אמרה, כשהיא אוחזת בידה ספר שמתעד את הסיפור של משפחתה. "סבי וסבתי, פטרו וג'וליה פירקו, גרו באוקראינה, ועזרו בזמן המלחמה ליהודים שברחו לכאן מפולין. יחד עם עוד שתי משפחות שחיו בבתים לידם, הם החביאו 16 יהודים שברחו מהמשטר הנאצי", סיפרה. "סבא שלי בנה קיר נוסף בתוך אחד החדרים בבית, והם התחבאו בין הקירות. הם היו צריכים להיכנס מהקיר למעלה, מהתקרה. ימים שלמים הם ישבו שם בלי חלונות, ויצאו רק בלילה", הוסיפה.
"הייתה שמועה שיהודים התחבאו באזור הזה, והנאצים עברו בית בית וחיפשו אותם. היו מצבים שבהם הנאצים התקרבו לבית שלהם, והם ממש היו בסכנת חיים – אם היו מגלים אותם, היו הורגים את כולם", סיפרה ליפטק. "אבא שלי היה אז בן עשר. הוא היה שוכב על הגג, ומתריע כאשר היה רואה אותם מתקרבים לבית. באחת הפעמים אחד החיילים מצא את המסמכים של היהודים שהתחבאו אצלם, ואבא שלי הספיק לקחת אותם בזמן, ואמר שאלו המחברות שהוא לומד איתן בבית הספר. כך הוא הציל את כל מי שחי שם, וגם את המשפחה שלי", אמרה בהתרגשות.
"סבא שלי סיפר שהתחבאו אצלם גם אנשים חולים שהיו זקוקים לתרופות. כדי לעזור להם, הוא רכב על סוס למרחקים והביא אותן", סיפרה מריה. היא הוסיפה: "כשהייתי ילדה, התרגשתי מהסיפור הזה בכל פעם מחדש. המחשבה על כך שהמשפחה שלי בחרה לסייע לאנשים שהיו במצוקה – גרמה לי להרגיש טוב. זה מאוד מרגש אותי שעכשיו, כשאנחנו במלחמה וצריכים עזרה, אתם באתם לעזור לנו".
פורסם לראשונה: 23:55, 27.04.22