אמנם לא מדינה חברה, אבל עם זכויות רבות שיש רק למדינות חברות: העצרת הכללית של האו"ם אישרה את הבקשה הפלסטינית לקבל סמכויות הדומות לאלו של מדינה חברה. ההצבעה עברה ברוב גדול - 143 תמכו, רק 9 התנגדו. ynet העביר בשידור ישיר דיון בעצרת האו"ם - שבמהלכו גרס השגריר ארדן את צ'רטר האו"ם על הבמה.

המדינות שהצביעו נגד פרט לישראל היו ארה"ב, ארגנטינה, צ'כיה, הונגריה, מיקרונזיה, נאורו, פלאו ופפואה ניו גינאה. 25 מדינות נמנעו - אוסטריה, בולגריה, קנדה, קרואטיה, פינלנד, גרמניה, גאורגיה, לטביה, אלבניה, איי מרשל, מונקו, הולנד, צפון מקדוניה, אוקראינה, שוויץ, שבדיה, בריטניה, רומניה,ליטא, מולדובה, פרגוואי, איטליה, פיג'י, ונואטו ומלאווי.
בין התומכות: צרפת, דנמרק, יוון, אוסטרליה, בלגיה, יפן, הודו, נורבגיה , סעודיה, קטאר, פורטוגל, טורקיה, פולין, סרביה, סין וגם גוואטמלה, הנחשבת לידידתה הקרובה של ישראל. בסיום ההצבעה נשמעו מחיאות כפיים סוערות.
הצעת ההחלטה שהופצה בראשית השבוע להתייעצויות עברה שינוי ורוככה, והפלסטינים לא עמדו על דרישתם לקבל זכות הצבעה באו"ם ובארגונים בינלאומיים. הפלסטינים בכל מקרה לא יקבלו מעמד של מדינה, כי זה הליך שפתוח רק דרך מועצת הביטחון, אך אישור ההצעה מעניק להם מקום בשורה אחת עם מדינות העולם.
3 צפייה בגלריה
תוצאות ההצבעות  באו"ם
תוצאות ההצבעות  באו"ם
תוצאות ההצבעה באו"ם
( צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
בעקבות אישור ההצעה, הפלסטינים יהיו זכאים לישיבה לצד מדינות חברות לפי סדר אלפביתי; להירשם לדיונים בנושאים שאינם קשורים לסוגיה הפלסטינית; לנאום בשם קבוצה אזורית; להציג החלטות ותיקונים להחלטות; "לששבן" החלטות; להציע נושאים לאג׳נדה בכינוסים ודיונים; להיבחר לוועדות; להשתתף בכינוס העצרת וכנסים בינלאומיים; וגם לקבל זכות תגובה, זכות להסבר הצבעה וזכות להעלות הצעות פרוצדורליות.
לפני הדיון, הודיעה ארה"ב רשמית כי תצביע נגד - וקראה למדינות אחרות לעשות את אותו דבר. "מאז הפיגועים ב-7 באוקטובר היה לנשיא ביידן ברור ששלום בר-קיימא באזור יכול להיות מושג רק באמצעות פתרון שתי המדינות. עמדת ארצות הברית נותרה בעינה שצעדים חד-צדדיים באו"ם ובשטח לא יקדמו מטרה זו. לכן ארצות הברית תצביע 'לא' ומעודדת מדינות חברות אחרות לעשות את אותו הדבר", נמסר מנציגות המדינה באו"ם.
האמריקנים אמרו כי "גם אם ההחלטה תתקבל, משלחת המשקיפים הפלסטינית לא תקבל זכות הצבעה בעצרת הכללית. ואולי הכי חשוב - אימוץ ההחלטה הזו לא יביא לשינוי מוחשי עבור הפלסטינים. היא לא תסיים את הלחימה בעזה ולא תספק מזון, תרופות ומחסה לאזרחים בעזה. המאמצים של ארצות הברית מתמקדים בלהביא להפסקת אש ושחרור בני ערובה, כל זאת תוך המשך הגדלת הסיוע לפלסטינים בעזה הזקוקים לכך נואשות".
שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, עלה על הבמה עם תמונת של מנהיג חמאס יחיא סינוואר כשעליה נכתב: "הנשיא סינוואר, נשיא מדינת הטרור של חמאס". בנאומו אמר ארדן: "היום אנחנו עומדים לקדם מדינת טרור פלסטינית, אותה ינהיג ההיטלר של זמננו. מה היה אומר צ'רצ'יל אם הוא היה בחיים היום? מה רוזוולט היה חושב? הם מתהפכים בקברם".
3 צפייה בגלריה
גלעד ארדן גורס פתק הצבעה באו"ם
גלעד ארדן גורס פתק הצבעה באו"ם
ארדן עם תמונת "הנשיא סינוואר"
3 צפייה בגלריה
גלעד ארדן גורס פתק הצבעה באו"ם
גלעד ארדן גורס פתק הצבעה באו"ם
וגורס את צ'רטר האו"ם
"השבוע מדינת ישראל ציינה את יום השואה. דווקא בשבוע הקדוש הזה הארגון חסר הבושה הזה החליט להעניק לנאצים המודרניים זכויות ופריבילגיות", אמר ארדן. "בעוד שבישראל עדיין מתאבלים על התינוקות היהודים שנשרפו בקרמטוריום בשואה, אתם, כאן באו"ם פותחים את הדלת לשותפים לשריפת תינוקות בישראל ב-7 באוקטובר. איך אתם יכולים להיות כל כך עיוורים? היום העצרת הכללית לא רק מעניקה זכויות למדינת טרור פלסטינית. היום אתם גם מעניקים זכויות למדינת הטרור העתידית של חמאס. זה מעורר בחילה".
"אני אציג לכם את התוצאה שתהיה להצבעה שלכם היום: יחיא סינוואר – הנשיא המיועד – עריץ מדינת החמאס. והוא חב את תודתו העמוקה לכם – העצרת הכללית", הוסיף. "כשחמאס יעלה לשלטון, הנציג הפלסטיני כאן יזומן לחזור. ואם הוא יחזור לרשות הפלסטינית הוא ככל הנראה ייזרק מהגג על ידי חמאס, כפי שקרה לאנשי הרשות הפלסטינית כשחמאס השתלט על עזה. היום, יש לכם בחירה בין חולשה ובושה, לבין מלחמה נגד הטרור. למרבה הצער, אתם תבחרו בושה וחולשה אתם תקבלו בתמורה לא רק בושה אלא גם מלחמה בעתיד".
בסיום דברים גרס ארדן את צ'רטר האו"ם על הבמה: "בעיניכם "צ'רטר האו"ם לא שווה דבר. כשאתם מתעלמים ממנו ומעניקים לפלסטינים את הזכויות של מדינה חברה, אתם מוכיחים שמוסריות היא רק סלוגן עבורכם, בעוד שפוליטיקה ואינטרסים תמיד גוברים עליה. היום אני אציב מולכם מראה כדי שתוכלו לראות בדיוק מה אתם עושים לצ'רטר האו"ם בהצבעה ההרסנית הזו. זה מה שאתם עושים! אתם גורסים את צ'רטר האו"ם במו ידיכם. בושה".
לפניו נאם השגריר הפלסטיני ריאד מנסור: "אני עומד היום בדיון בעוד החיים ממשיכים להתפרק ברצועת עזה. אף אומה לא צריכה לסבול סבל זה במשך זמן רב. חוסר צדק במשך דורות, כיבוש, קולוניאליזם, מוות והרס אינם עתידנו, אלא נכפים עלינו, וחופש הוא עתידנו. הצבעה בעד היא הצבעה עבור קיום פלסטין, לא נגד מדינה, אלא נגד הניסיונות למנוע מאיתנו מדינה".
נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן מסר הודעה לאחר ההצבעה: "אנו מודים למדינות שהצביעו בעד פלסטין ואנחנו רואים שהן צידדו באמת ובצדק. ההצבעה המוחצת הזו בעד פלסטין מאשרת שהעולם לצד החופש והזכויות של העם הפלסטיני ודוחה את הכיבוש הישראלי. לאור הצבעה זו, מדינת פלסטין תמשיך במאמציה להשיג חברות מלאה באו"ם על ידי החלטת מועצת הביטחון, ותקרא למדינות שטרם הכירו במדינת פלסטין לעשות זאת".
שר החוץ ישראל כ"ץ כינה את החלטת העצרת האו"ם לשדרג את מעמד הפלסטינים בארגון "מהלך מעוות". לדבריו, "התאטרון הפוליטי ששמו האו"ם קיבל החלטה מלאכותית שמעניקה פרס למחבלי חמאס ופוגעת במו"מ לשחרור החטופים. ההחלטה הנואלת שהתקבלה היום מציגה לעיני כל את העיוות המובנה של מוסד האו"ם ואת הסיבות שבגינן האו"ם הפך את עצמו, תחת הנהגתו של מזכ"ל האו"ם גוטרש, לגוף לא רלוונטי. המסר שהאו"ם שולח לאזורינו רווי הכאב - האלימות משתלמת".