שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי התייחסה היום (שני) בריאיון ל-ynet radio להסכמים הקואליציוניים מעוררי המחלוקת שנחתמו עם הציונות הדתית ויהדות התורה, בהם סעיף התיקון לחוק האפליה, ואמרה כי "הקואליציה המסתמנת מתעלמת באופן בוטה מקבוצות המיעוט בחברה הישראלית, בהם אנשים יוצאי אתיופיה כמוני".
השרה תמנו שטה תקפה את יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ואמרה כי "אין ספק שהוא לא מבין במה הוא עוסק ומה הוא רוצה לשנות. אם היו עושים את זה במדינה באירופה שהרוב שם נוצרי, והיו בוחרים לא לתת שירות ליהודים מטעמים דתיים, כולם היינו זועקים וטוענים לאנטישמיות". לדבריה, "זה לא מדרון חלקלק, זה נקודת שפל. לא רק שלא צריך לגעת בחוק הזה, צריך להכפיל את הפיצויים על אפליה וגזענות".
1 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה במליאת הכנסת
פנינה תמנו שטה במליאת הכנסת
פנינה תמנו שטה במליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי )

עוד אמרה תמנו שטה על הסעיף שיאפשר לכל בית עסק פרטי להימנע מלספק שירות או מוצא בשל אמונה דתית, אם ניתן להשיג חלופה דומה בקרבה גאוגרפית במחיר דומה, כי "סעיף האמונה הדתית שהם רוצים לשנות הוא רחב ויכול לשמש לאלפי תירוצים. למשל, אם ארצה לקבל שירות מהעדה החרדית, הם יכולים להגיד שהם לא נותנים שירות לאתיופית כי הם לא חושבים שאני יהודייה וזה בדיוק מה שהם רוצים לעשות".
"זה כמו הסיפור עם יקבי ברקן שהדירו עובדים יוצאי אתיופיה", אמרה השרה, שתיארה איך התיקון לחוק יאפשר לעשות את אותו הדבר שעשו אז כשהעבירו מתפקידם עובדים ממוצא אתיופי על מנת שלא יבואו במגע עם היין, לטענת המנהלים מטעמים הלכתיים. "הייתי רוצה לשמוע את יולי אדלשטיין ואמיר אוחנה זועקים, אנשים שיודעים בדיוק מהי אפליה". עוד הוסיפה: "כואב לי גם שמציירים את גוש הימין כגזען. אני גדלתי בבית ימני וצר לי שהופכים אותו לכזה. זה אות קלון לימין והם יורקים בפרצוף של הבוחרים שלהם, שרבים מהם ליברליים ומסורתיים".
תמנו שטה אמרה עוד כי "התהליך הזה והכפייה הדתית שמנסים לעגן הפרדת נשים בחוק לא מקרב אף אחד. זה עושה חילול השם". לגבי הימים האחרונים בממשלה, ועל הקרבות נגד החוקים שמקדמת הממשלה המיועדת, אמרה תמנו שטה: "המהלכים שלנו הורגשו ודחקו לפינה את הממשלה המסתמנת. אנחנו נהיה אופוזיציה לוחמת".
"כמי שעלתה לארץ ועברה את כל הדרך, היה לי בעיקר חשוב להשפיע ולשנות ולא לקבל דברים כגזרת גורל. אני שמחה שהייתה לי את הזכות להיות שרת העלייה והקליטה בשנתיים וחצי האחרונות ובאמת לתת אור ותקווה להרבה מאוד ילדים שנקודת הפתיחה שלהם היא יחסית חלשה, שידעו שהם יכולים להגיע הכי גבוה", סיכמה תמנו שטה.