קטאר הודיעה הערב (שלישי) לישראל כי קיבלה "אישור" מחמאס לכך שהתרופות החלו לעבור לחטופים ברצועה. עם זאת, נבהיר, לא התקבלו הוכחות לכך שהתרופות אכן הגיעו ליעדן. "קטאר קיבלה ערבויות מחמאס כי קיבל את התרופות ומעביר אותן לחטופים הישראלים", אמר מוקדם יותר דובר משרד החוץ בדוחא מאג'ד אל-אנסארי.
2 צפייה בגלריה
סחורה בחאן יונס
סחורה בחאן יונס
סוף סוף הגיעו לחטופים? הסחורה בחאן יונס
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
זו הפעם הראשונה שבה קטאר מאשרת שהתרופות מועברות לחטופים, יותר מחודש אחרי יישום העסקה המצומצמת בין ישראל לחמאס - שבמסגרתה הועברו התרופות לחטופים הישראלים שמוחזקים בשבי ברצועה כבר 137 ימים, בתמורה להכנסת המוני ארגזי תרופות לאזרחים פלסטינים.
הסיכום על הכנסת התרופות הושג לפני כחודש, בתיווך קטאר. במסגרת העסקה יותר מ-40 חטופים יקבלו תרופות, אך עד כה - וגם כעת, ישראל לא קיבלה הוכחה לכך שהתרופות אכן הועברו לחטופים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד בשבוע שעבר עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ודרש לדעת "אם חטופינו קיבלו את התרופות שארה"ב וקטאר ערבות להן". כך אמר גורם מדיני, שהוסיף כי "מדיניות ה'מקסימום לחץ' של ראש הממשלה - לחץ צבאי חזק ולחץ תקיף במו"מ - זו הדרך היחידה לגרום לחמאס לרדת מדרישותיו ההזויות ולהביא לשחרור חטופים".
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, בנימין נתניהו
יחיא סינוואר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, בנימין נתניהו
"קטאר קיבלה ערבויות מחמאס"
(צילום: Mark Schiefelbein/Pool via REUTERS,מרים אלסטר, AP)
קטאר הודיעה בתחילת החודש לישראל ולצרפת שחמאס התחייב בפניה כי החטופים שמוחזקים ברצועת עזה קיבלו את התרופות שהוכנסו לרצועה עבורם. הצרפתים לחצו על הקטארים לספק הוכחות, וגם ישראל הציגה דרישה כזו בשיחות שלה מולם.
רשימת התרופות הורכבה מול הרופאים האישיים של החטופים. מדובר בתרופות שמוגדרות כ"מצילות חיים", ומיועדות בעיקר לחולים הכרוניים - כולל משאפי אסתמה, תרופות ללב, לחץ דם וכדומה. בעסקה הייתה שותפה גם צרפת, והתרופות נרכשו בשטחה. הן הועברו במטוסים מקטאר לרפיח, ובתום סאגה שבה התברר כי הוחלט תחילה שהמשאיות לא יעברו בדיקה - ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לבדוק אותן בכל זאת, לפני כניסתן דרך מעבר רפיח.
פורסם לראשונה: 19:29, 20.02.24