בית משפט השלום בחדרה מתח ביקורת קשה הבוקר (יום ראשון) על המשטרה בעקבות מעצרו של תא"ל (במיל') אמיר השכל אמש במהלך ההפגנה ליד בית רה"מ בקיסריה. השכל עוכב במקום, ונעצר לאחר שסירב לחתום על התחייבויות שלפיהן, בין היתר, יתייצב במשטרה בכל עת לפי דרישה ולא ייצור קשר עם מעורבים אחרים. השופט אהוד קפלן הורה לשחרר את השכל ללא תנאי, והדגיש כי "הדרישה לחתימה על התחייבויות מצדו נועדה רק כדי להשפיל אותו. נדמה שהמשטרה לא פועלת כדי להגן על חופש התנועה של אזרחים, אלא על משהו אחר בכלל".

השכל בן ה-71, ממובילי המחאה נגד הממשלה, נעצר כאמור אמש סמוך לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. המשטרה ייחסה לו חשד לעבירות של השתתפות בהתפרעות לאחר הוראת פיזור, השתתפות בהתקהלות אסורה, השתתפות בהתפרעות, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו וחסימה או הפרעה בדרך ציבורית. לאחר חקירתו ביקשו החוקרים מהשכל לחתום על התחייבויות של התייצבות במשטרה לפי דרישה, אי-יצירת קשר עם יתר המעורבים בתיק למשך 30 ימים, והפקדת ערבות עצמית של 5,000 שקלים. השכל סירב לתנאים אלו - ונעצר.
בדיון בבית המשפט הבוקר ביקשה המשטרה לשחרר את השכל בתנאים שהוצעו לו אמש, ונציג המשטרה טען כי מדובר בתנאי שחרור מידתיים. עו"ד אורית שלו, ממערך העצורים, שייצגה את השכל, תיארה בדיון כי במהלך ההפגנה, המוחים החלו לצעוד לאורך הכביש עד שהגיעו לגדרות שהציבה המשטרה. קבוצה של מפגינים, ובהם השכל, נשכבו על הכביש באותה נקודה, ובתגובה קבוצת שוטרים ניגשה אליהם, הרימה אותם, ועיכבה את השכל. "מרשי לא ביצע שום דבר אסור. המשטרה עצרה את ההפגנה בצורה בלתי תקינה ושללה ממנו להפגין כרצונו לחוק", טענה שלו. בנוסף, לשופט הוצגו גם סרטונים שבהם נראה כי הכביש היה חסום.
3 צפייה בגלריה
אמיר השכל
אמיר השכל
תא"ל השכל במאהל מחאה בתחילת החודש
(צילום: גיל יוחנן)
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו
הפגנה מול ביתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו
תיעוד מההפגנה אמש
(צילום: איתן גליקמן )
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו
הפגנה מול ביתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו
מעצרים סמוך לביתו של רה"מ
(צילום: איתן גליקמן )
בהחלטתו קבע השופט קפלן כי לא מצא ראיה לכך שהשכל התפרע וחסם דרך ציבורית, שכן הוא נוכח כי הכביש כבר נחסם על ידי המשטרה. קפלן ציין: "ואם השכל ישב על הכביש, הוא לא הפריע לשום תנועה ולא היה צורך לעצור אותו. הכרזת המשטרה על ההתקהלות כאסורה, אם בכלל, נעשתה בשרירות לב, וקשה שלא להאמין שהדבר נעשה בשל מטרת ההפגנה ולא בשל ההפרעה לציבור". קפלן הוסיף כאמור כי הדרישה לחתימה על התחייבויות נועדה רק כדי להשפיל את השכל. "אין שום הצדקה לאסור עליו ליצור קשר עם מעורבים אחרים למשך 30 ימים", הדגיש.
השופט קפלן התייחס גם לטענת המשטרה כי היא "אינה יכולה להשלים עם חסימת כבישים", ואמר: "אך לא הייתה כאן חסימת כבישים - הכביש היה חסום קודם לכן". קפלן ציין בנוסף: "שאלתי את נציג המשטרה, מתוך סקרנות, מדוע בהפגנות הנכים, כאשר חסמו את כביש 2 ואת כביש 4 למשך שעות רבות, המשטרה לא ביצעה אף מעצר, ואילו בקיסריה היא מזדרזת לעצור אנשים שמפגינים ברחוב מבלי להפריע לתנועה כלל. נדמה שהמשטרה לא פועלת להגן על חופש התנועה של אזרחים, אלא על משהו אחר בכלל".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "נגד החלטת בית המשפט שעליה אנו חולקים הוגש ערר אשר יידון מחר בפני בית המשפט המחוזי. יודגש כי לטעמנו בית המשפט הנכבד חרג מסמכותו ואמירותיו הבוטות בגנות המשטרה ושוטריה חורגות מן הנורמה המקובלת. בית המשפט אף חרג מן המקובל עת נתן פרשנויות מרחיקות לכת לדרישה חוקית ולגיטימית כי החשוד יחתום על התחייבות עצמית.
"משטרת ישראל ושוטריה פועלים למימוש זכות המחאה אולם לא נסכים לאפשר למפגינים לעלוב בשוטרים ולנהוג בהם בבוטות, ואנו מצפים מבית המשפט להביע סלידה מהתנהגות כזו".