שרת החינוך יפעת שאשא ביטון תקפה היום (ראשון) את שר האוצר אביגדור ליברמן, לאחר שזה קיים מסיבת עיתונאים שבה הציג עקרונות מנחים לייעול מערכת החינוך, ואמרה כי "את מדיניות החינוך קובע רק משרד החינוך. בלי שיפור משמעותי בשכר המורים - תקציב המדינה לא יעבור".
3 צפייה בגלריה
      ליברמן ושאשא ביטון
      ליברמן ושאשא ביטון
ליברמן ושאשא ביטון
(צילום: אלכס קולומויסקי, שאול גולן)
ליברמן קומם עליו גם את מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, שאיימה להחריף את המאבק וטענה: "נגמרה הסחטנות. אילו מרבית המורים היו גברים הם לא היו מעזים להתנהל כך". מחר תתקיים הפגנת ענק בתל אביב בהשתתפות אלפי מורים.
שר האוצר קיים מסיבת עיתונאים שבה הציג את העקרונות המנחים לייעול מערכת החינוך, במסגרתם יינתן דגש על תגמול מצוינות, חיזוק מעמד המורה הצעיר, התאמת ימי החופשה והגדלת הסמכויות למנהלים. במסיבת העיתונאים השתתפו יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף ונשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר.
"כולנו בעד ייעול ושיפור מערכת החינוך ובעד המורים. אני מעריך מאוד את שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, את יפה בן דויד ואת רן ארז - כולנו ביחד מבינים את הצרכים של המערכת", אמר ליברמן. "אני רואה את מערכת החינוך כמכלול, מכלול שכולל גם את התלמידים, גם את המורים, גם את ההורים, גם את המנהלים וגם את המשק כולו".
שר האוצר הוסיף כי מה שבולט במערכת החינוך הישראלית בהשוואה למערכות חינוך במדינות מתקדמות אחרות, זה הפער בשכר בין מורים מתחילים למורים ותיקים - והוא חייב להצטמצם. "עלינו להתמקד גם בפרמטר העיקרי בשכר המורים, שנכון להיום הוא ותק ולא מצוינות - אנחנו רוצים לשים את המצוינות במרכז".
3 צפייה בגלריה
"למורים ותיקים הם מציעים גורנישט". בן דויד וליברמן
"למורים ותיקים הם מציעים גורנישט". בן דויד וליברמן
"למורים ותיקים הם מציעים גורנישט". בן דויד וליברמן
(צילום: הדר יואביאן, יואב דדוקביץ')
לדבריו, נושא החופשות קומם במיוחד את המורים, אך זכה לתמיכת ההורים. "אי אפשר להתעלם גם מהפער בין החופשות של ההורים לחופשות של התלמידים, הפער לא סביר ונדרשת התאמה. כמו כן עלינו לאפשר למנהלים גמישות ניהולית, במצב הנוכחי אין באפשרותו של המנהל להחליף או לפטר מורה ונדרש לשנות זאת. בכדי שתהיה לנו את היכולת לגייס מורים מתחילים עם נתונים טובים, אנחנו חייבים להציע לאנשים צעירים ואיכותיים שרואים את עצמם משתלבים במערכת החינוך - תוכניות מיוחדות. התכניות שקיימות היום לא נותנות מענה לבעיה, ולכן כמו שבצבא יש את תכנית תלפיות, כך צריך להביא למערכת החינוך תוכניות שיסייעו לגייס מורים חדשים".

בתגובה פרסמה שרת החינוך שאשא ביטון ביקורת על ליברמן. "אני מכבדת את שר האוצר, אך את מדיניות משרד החינוך קובעת אך ורק השרה העומדת בראשו", אמרה שאשא ביטון. "קודם כל שאגף התקציבים במשרד האוצר ייתן למורים את מה שמגיע להם על מה שהם עשו ועושים. רק אחר כך נסכים לדון בדברים הנוספים שהמורים יכולים לתת".
שאשא ביטון איימה כי אם שכר המורים לא יעלה משמעותית - תקציב המדינה לא יעבור. "באגף התקציבים רגילים לנהל מסע ההתשה ולגרור רגליים עד הראשון בספטמבר. התרחיש הקלוקל הזה לא יחזור. כולם צריכים להיות מחויבים למשא ומתן תכליתי וענייני שיסתיים בתוך זמן קצר. אעמוד על כך שהסכמי השכר של המורים יכללו שיפור משמעותי ותגמול הולם על פי מתווה שיקבע בתיאום מלא עם משרד החינוך, אחרת תקציב המדינה לא יעבור".
3 צפייה בגלריה
הפגנה על שכר המורים, תל אביב, 2017
הפגנה על שכר המורים, תל אביב, 2017
הפגנה על שכר המורים, תל אביב, 2017
(צילום: מוטי קמחי)
מהסתדרות המורים נמסר כי "צר לנו שליברמן מגבש תוכניות עם ארגונים שאינם רלוונטיים למערכת החינוך. מגוחך שהתעשיינים וארגון ההורים יקבעו את תנאי העסקת המורים. אולי הם גם יתגייסו ללמד במקום אלפי עובדות ועובדי ההוראה שעוזבים את מערכת החינוך? נראה כי ליברמן אימץ את העמדה המנותקת של פקידי משרדו שעוצמים את העיניים לנוכח העזיבה ההמונית של עובדי ההוראה, מה שמוביל לקריסת מערכת החינוך כבר בשנת הלימודים הקרובה.
"שר האוצר חושב כנראה שניתן להמשיך וליהנות מכל העולמות: גם להמשיך ולתקוע את ההסכם באמצעות הצבת תנאים שיפגעו בעובדי ההוראה וגם לצפות שהם יישארו במערכת. הסתדרות המורים נחושה להמשיך במאבק וההפגנה מחר היא רק יריית הפתיחה".

דבריו של ליברמן נאמרים על רקע מאבק חריף שמנהלת מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד על הסכם השכר הקיבוצי. מחר כאמור תתקיים הפגנת ענק בהשתתפות אלפי מורים שיגיעו מכל רחבי הארץ בהסעות מאורגנות לרחבת מוזיאון תל אביב.
ביום ההפגנה יסתיימו 15 ימי הצינון מרגע ההכרזה על סכסוך עבודה, שבסיומם מאפשר החוק לעובדים לפתוח בצעדים ארגוניים או שביתה, ועל כן צפויה בן דויד לממש בקרוב את הצהרתה, לפיה תנהל מאבק חריף שיכלול שיבושים ועיצומים קשים כולל השבתה.
בימים האחרונים תקפה בן דויד את פקידי האוצר בשל הסחבת והזלזול לדבריה, והאשימה את הממשלה בסחטנות על רקע דבריו של ליברמן שכרך הסכם שכר עם שינוי בלוח החופשות.
ליברמן הצהיר באחרונה כי העלאת שכר מורים בדגש על מתחילים הוא צעד מתבקש, אך זה צריך לבוא לצד התאמת לוח חופשות התלמידים ללוח חופשות ההורים. בן דויד הבהירה כי הסתדרות המורים לא תסכים לשינוי לוח החופשות בקיץ. "הממשלה מנסה לסחוט את המורים כמו בפוליטיקה, אבל אנחנו לא פוליטיקאים ולא ניתן לסחוט אותנו ולדרדר את המערכת", אמרה בן דויד. "נגמרה הסחטנות. אילו מרבית המורים היו גברים הם לא היו מעזים להתנהל כך".
באשר לימי איסרו חג ול"ג בעומר, אמרה בן דויד כי כרגע אינה מוכנה לשמוע דרישות בנושא. "נסיים עם ההסכם ואשמע מה הם מציעים, אבל זה לא אומר שאיעתר לבקשות".
לדברי בן דויד, האוצר מסכים להעלות את שכר המורה המתחיל לסכום של 8,200 שקלים ולאפשר עלייה זניחה למורה הוותיק. "הציעו 8,200 שקלים למורה מתחיל ואמרתי להם ש-8,200 זה בצבא ולמורים ותיקים מעל 15 שנה הם מציעים גורנישט", אמרה.
"הודעתי לאנשי האוצר המנותקים שלא ניתן להמשיך לעשוק את המורים, המערכת בקריסה וצלילה לתהום, ואם לא יתעשתו יהיו בייביסיטר בבית הספר ולא מורים. אלפים נטשו ואלפים יושבים על הגדר. הקורונה לימדה את הציבור לא לפחד לעזוב מקום עבודה. לא נהסס לשבות, אנחנו נאבקים על עתיד מדינת ישראל", אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים בסוף השבוע.