עשרות קרונות רכבת הנושאים חבילות של מוצרים שנקנו בחנויות מקוונות נשדדים כעת מדי יום במסילות הרכבת של לוס אנג'לס, על-ידי גנבים המנצלים את עצירת הרכבות כדי לבזוז אותן, ומותירים אחריהם אלפי ארגזים מרוקנים – ומוצרים שלעולם לא יגיעו ליעדם.
15 צפייה בגלריה
שוד רכבות אמזון לוס אנג'לס
שוד רכבות אמזון לוס אנג'לס
זו לא מזבלה, זו מסילת רכבת. אחרי השוד בלוס אנג'לס ביום חמישי
(צילום: EPA)
צפו בסרטון – ביקור ליד המסילה בלוס אנג'לס:

כלי תקשורת בעולם מפנים בימים האחרונים זרקור לתופעה הזו, אחרי עוד שוד פרוע שאירע ביום חמישי, ושבו בוזזים הותירו מסילת רכבת לא הרחק ממרכז העיר לוס אנג'לס מלאה קופסאות קרטון, שקיות ניילון ומוצרים שלא מצאו בהם ערך – ממש כאילו הייתה מזבלה. בין הפריטים הפזורים אפשר היה לזהות תוויות של חברות משלוחים וחנויות מקוונות גדולות כמו אמזון, Target, UPS ו-FedEx. הם היו אמורים להגיע לתושבים בחוף המערבי של ארה"ב.
ביזת הקרונות איננה תופעה חדשה, אבל בחודשים האחרונים חל גידול חד בממדיה, והעובדה שמעשה השוד שאירע ביום חמישי התרחש במסילה שההגעה אליה מרחובות במרכז העיר קלה למדי, רק העידה עד כמה המצב מקומם. כוחות הביטחון, ובראשם המשטרה, נקראים כעת להתערב.
לפי הדיווחים בארה"ב, הגנבים נוהגים להמתין עד שרכבות המשא ייעצרו על המסילה או לפחות יאטו את נסיעתן לקראת הגעתן למרכז הפצה מקומי, ואז מטפסים על המכולות שלהן ופורצים אותן באמצעות כלי עבודה אלמנטריים. הם ממהרים להעמיס לשקיות או לכלי רכב מסחריים החונים בסמוך כל חבילה שבה הם מוצאים פריטי ערך, ומנגד משליכים לקרקע כל דבר שיהיה קשה למכור בשוק או שמחירו נמוך מדי לטעמם, כגון בדיקות קורונה, רהיטים ותרופות.
חברת הרכבות Union Pacific דיווחה בסוף השבוע כי במהלך שנת 2020 זיהתה עלייה של 160% במעשי שוד מהסוג הזה במחוז לוס אנג'לס, ובאוקטובר 2021 חלה עלייה של 356% במספר הגנבות שם בהשוואה לאלה שנרשמו שם באוקטובר 2020. לדברי החברה, הגידול בגניבות מלווה בעלייה במספר התקיפות נגד עובדי UP המפעילים את הרכבות. לפי נתוניה, ברבעון הראשון של 2021 נרשמו בכל יום במחוז לוס אנג'לס פריצות ליותר מ-90 מכולות בממוצע, וכדי להילחם בתופעה נאלצה החברה להגדיל את מערך האבטחה שלה – כולל שימוש ברחפנים ובמערכות התרעה אחרות, וגיוס מאבטחים נוספים שישמרו על המסילות ועל השיירות העוברות בהן.
15 צפייה בגלריה
שוד רכבות אמזון לוס אנג'לס
שוד רכבות אמזון לוס אנג'לס
לואיס רוסאס. "הם אפילו לא בורחים כבר, הם עושים את זה מול העיניים שלנו"
(צילום: AP)
משטרת לוס אנג'לס ומאבטחים באזור עצרו בשלושת החודשים האחרונים של 2021 יותר מ-100 בני אדם בגין הסגת גבול ופגיעה ברכבות החברה, אבל UP מתלוננת שאחרי מעצרם מוגשים נגד הפורעים כתבי אישום בגין עבירות קלות בלבד, והם חוזרים לרחובות בתוך 24 שעות אחרי שהם משלמים קנס. "למעשה, הפושעים מתרברבים בפני האנשים שלנו שאין שום השלכות למעשים שלהם", אומרים ב-UP. לדברי החברה, הנזק הכולל שנגרם מהגניבות הללו בשנת 2021 הגיע לכחמישה מיליון דולר, והמספר הזה אינו כולל את הנזק שנגרם ללקוחות עצמם.
לואיס רוסאס, שתמורת כ-20 דולר לשעה אוסף פריטים מהמסילות כעובד קבלן של חברת Union Pacific, מעיד שהוא נתקל בגנבים נועזים הפורצים את המכולות בעזרת כלי עבודה, מעמיסים את תכולתן לתוך כלי רכב מסחריים – ונמלטים איתה מהמקום. את תפקידו הוא ממלא כבר כחצי שנה, ואף שקיבל הוראה שלא להיכנס לעימותים עם הגנבים – הוא חש פחד. "הם אפילו לא בורחים כבר, הם עושים את זה מול העיניים שלנו", סיפר ביום שישי לסוכנות הידיעות AP כשלגופו אפודה צהובה. בהתחלה, הוא אומר, נדהם. עכשיו – כבר התרגל.